فرمان بازسازی دیار رستم

استان‌سيستان و بلوچستان وسعت عظيمي از كشور ايران را در بر گرفته است و بيشترمردم اين منطقه همواره با سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي همراه بوده‌اند ولي مشكلات هميشه گريبان‌گير مردم اين منطقه بوده‌است؛ مشكلاتي كه بنا به گفته برخي كارشناسان به دليل ناكارآمدي مديران است. رهبرمعظم انقلاب همواره به اين خطه توجه خاصي داشتند و در بياناتي كه در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان‌وبلوچستان که در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۶ برگزار شده بود ايراد كردند به توجه بيشتر به مشكلات استان اشاره كردند.
بيانات ايشان صبح ديروز در محل این همایش در زاهدان منتشر شد. حضرت آیت ا... خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به علاقه عمیق خود به مردم سیستان و بلوچستان، مردم بلوچ را گرم، صمیمی، با صفا و با استعداد و مردم سیستان را از لحاظ گذشته تاریخی در بین همه اقوام ایرانی، کم‌نظیر و درخشان توصیف و خاطرنشان کردند: با وجود این استعدادهای سرشار، در دوران قاجار و پهلوی به مردم سیستان و بلوچستان بی‌اعتنایی می‌شد و همین موجب شد که استعدادهای مردم بروز نکند. ایشان، خدمات انجام‌شده در این منطقه در سال‌های پس از انقلاب را نشانه محبت دوطرفه مردم و نظام دانستند و با اشاره به نیازهای مطرح‌شده از جانب استاندار در این دیدار افزودند: نیازهای مردم استان همچون آب‌شیرین‌کن و خط آهن را باید از طریق مسئولان ارشد دولتی به‌طور جدی دنبال کنید و با به میدان آوردن بخش خصوصی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز امکان‌پذیر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، سیستان‌وبلوچستان را همچون استان‌های کردستان و گلستان مظهر وحدت اسلامی و الگوی همکاری و زندگی برادرانه شیعه و سنی برای دنیا دانستند و با تاکید بر هوشیاری در مقابل تفرقه‌افکنی دشمن گفتند: شهادت یک نوجوان سنی در دفاع مقدس یا شهادت یک مولوی اهل سنت به علت دفاع از انقلاب اسلامی به‌دست ضدانقلاب، نشان می‌دهد برادران شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدان‌ها در کنار یکدیگر حاضرند و باید با کارهای فرهنگی و هنری این حقایق و وحدت واقعی را مجسم و نمایان کرد.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای، ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابل جاهلیت مدرن با وجود تحریم و همه توطئه‌های نظامی و فرهنگی دشمنان را مرهون قدرت ایمان و فداکاری مردم خواندند و گفتند: مظهر کامل ایمان راسخ در زنجیره‌ بسیار مهم ایمان و مقاومت، شهیدان و ایثارگران هستند، بنابراین نظام اسلامی به تعظیم و تکریم شهدا نیازمند است.


پشت‌گوش انداختن بس است
اين استان با مشكلات فراواني روبه‌رو است. در همين راستا حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان اعتقاد دارد كه تنها راه توسعه استان تقسیم است زیرا با تقسیم استان به چند استان کوچک‌تر می توان بهتر به مردم رسیدگی کرد.
اما در برابر آن عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور مي‌گويد من ريیس شورای امنیت کشور هستم و با توجه به این مسئولیت، الان این نوع تقسیمات را کارشناسی نمی‌دانم. به گفته كارشناسان بيش از 20 سال است كه خشکسالی بر مردم سیستان تحمیل شده اما برخی از مسئولان به جای درک تلخی های موضوع گاهی کارشکنی‌هایی می کنند.
نمايندگان اين استان مي‌گفتند تا زمانی که فراکسیون نجات تالاب هامون را در مجلس به صورت رسمي اعلام نکردند و تشکیل آن رسمی نشد در داخل هر چه فریاد زدیم کسی توجه نکرد و هیچ کس صدای‌مان را نشنید، اما به محض تشکیل فراکسیون و رسانه ای شدن موضوع، صحبت به رسانه های خارج از کشور رسید و از آن به بعد بود که داخل کشور تازه صدای ما را شنیدند.
باید کسی باشد که فریاد بزند و مردم هم باید همراهی کنند اما متاسفانه در سیستان باوجود فریاد های بسیار در مجلس این همراهی وجود ندارد. به گفته كارشناسان، دولت روحانی باید پاسخگوي مردم باشد چرا که اگر حل بحران هامون به دیپلماسی خارجی مربوط می شود، براي تثبیت شن های روان و از بین بردن کانون های بحرانی گرد و غبار در سیستان که داخلی است چرا اقدامی نمی شود؟!مسئولان استاني مي‌گويند كه اگر در تهران غباری می نشیند ستاد بحران تشکیل و میلیارد ها تومان بودجه برای رفع مشکل اختصاص داده می شود، این در حالی است که ما سال ها خاک می خوریم اما کسی نیست از ما خبری بگیرد و روز به روز بر بیماران چشمی و ریوی سیستان افزوده می شود. رضا نجفی، رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان سال 94 در این رابطه گفته بود: در ۱۵ سال گذشته خشکسالی حاکم بر منطقه سیستان موجب وارد آمدن خسارتی به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شده که غیرقابل جبران است. نجفی بیان داشت: تمامی ثروت و دارایی مردم سیستان دربخش کشاورزی با خاک یکسان شده است و مردم این منطقه برای تامین همان تعداد اندک خوراک دام نیز در مضیقه هستند. وی خسارت ناشی از طوفان اخیر سیستان را ۱۵۳ میلیارد تومان در بخش کشاورزی عنوان کرده و گفته بود: بسیاری از خانه های روستایی و زمین های کشاورزی به دلیل حرکت ماسه های روان از ماسه بادی پر شده است و بنابراين این افراد به دلیل نداشتن بضاعت مالی قادر به تخلیه این حجم ماسه از داخل حیاط منزل یا مزارع خود نیستند. رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: انهار کشاورزی تحت تاثیر این موضوع انباشته از ماسه بادی است و بنابراين در وجود جاری شدن آب نیز نمی توان مدیریت صحیحی برای هدایت آب به مزارع انجام داد. حجت الاسلام علی اکبر کیخا، امام جمعه زابل نيز در آن زمان بیان کرده بود: در گذشته کارها نیمه کاره روی زمین رها شده و به هرحال کم کاری‌هایی صورت گرفته که روزگار سیستان به این وضعیت دچار شده است. وی تصریح کرد: اثرات و ناملایمات طبیعی و جوی، نوع آب و هوا و مشکل کم آبی که سیستان دچار آن بوده باعث شده است که کار در سیستان سخت باشد و کسی که مسئولیت هر ارگان را بر دوش می گیرد احساس کند بار سنگینی بر دوش اوست که باید به سرمنزل مقصود برساند.
امام جمعه زابل با اشاره به اینکه آب یکی از مشکلات مردم این منطقه است، تصریح کرد: کشور افغانستان به یک سری اقلام نیاز دارد و اعلام نیازهم کرده است، ما می توانیم در کنار نیازهایی که برآورده می کنیم یکی از چیزهایی که از آن‌ها می خواهیم حقابه سیستان باشد که تالاب هامون احیا و مشکل ریزگردها که یک قسمت آن مربوط به مشکل کم آبی و خشک بودن تالاب هامون است برطرف شود.
در انتظار تدبير
اين تنها بخشي از مسائل موجود در اين منطقه است. مشكلات اين استان را همه مي‌دانند و با وجود آنكه مسئولان ارشد نظام بارها دستور رسيدگي به اين خطه را صادر كرده اند ولي توجه چنداني به اين بخش نمي‌شود. حال با وجود نكاتي كه رهبري نظام بيان داشتند نمايندگان بايد از مسئولان دولتي پيگير باشند تا مشكلات مردم اين استان به زودي حل‌شود.