دوئل کریمی- ساکت در برنامه 90؛

فاطمه رحیمی - دوشنبه‌شب گذشته عادل فردوسی‌پور سرانجام تریبون را در اختیار مناظره علی کریمی و محمدرضا ساکت دبیر فدراسیون فوتبال قرار داد تا بالاخره آنها در برابر 40 میلیون بیننده پرده‌های قدیمی را بگشایند. علی کریمی مرد مورد غضب فدراسیون فوتبال بالاخره رو‌در‌روی فدراسیون فوتبال توانست با مردم سخن بگوید، بالاخره توانست آنچه می‌تواند را بر زبان جاری کند تا در پی آن مورد حملات برخی افراد سود‌جو نیز قرار بگیرد.
علی کریمی پس از مناظره در برنامه نود، محبوب‌تر از گذشته شد، شاید شهامت او در ابراز عقیده‌اش و جسارتش در افشاگری علیه فساد، او را به یک شوالیه تبدیل کرد؛ کسی که همه منتظر می‌مانند تا از راه برسد و حق را به حق‌دار برساند. کمی صدایش می‌لرزید، اما خودش بود. عصبی به نظر می‌رسید‌ ولی خودش بود. واژه‌ها را شاید گاهی گم می‌کرد‌ اما راهش را گم نکرد. کاغذهای پرینت‌شده در دستانش و یکسری اطلاعات خام هم حتی نتوانست او را از میدان به در کند. به ساکت نگاه نمی‌کرد‌ اما خودش بود، فارغ از تمام ژست‌های مقابل دوربین و لبخندهای حرص‌درآری که خیلی‌ها در عین پررویی حواله مردم می‌کنند. او وانمود نکرد و حرفش را زد. او حال به نماد اعتراض تبدیل شده و فراتر از تمام نمادها و نشانه‌ها می‌تازد. دیروز به فرودگاه رفت برای استقبال از تیم ملی فوتسال و جوابش را با تشویق‌های مردم گرفت، خودش بود و هست.
مناظره علی کریمی به عنوان منتقد و محمدرضا ساکت، به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی، ابعاد بسیار زیادی داشت و پای مسایل مختلف را به میان کشید.
علی کریمی در این برنامه پرسش‌های متعددی را درباره شفافیت مالی فدراسیون، نحوه عقد قراردادها، نبود تاییدیه برای اساسنامه فدراسیون فوتبال، متضرر شدن در قراردادها و‌... مطرح کرد که از نظر اهالی فوتبال کاملا بحق بود و گاهی محمدرضا ساکت را - که در مواقعی با صدای لرزان و پیشانی عرق کرده پاسخ می‌داد‌- بر آن داشت که با ترفند خاص خود از پاسخ دادن به این سوالات شانه خالی کند. او مثلا بعضی از اتفاقات مانند استعفای عضو خانم کمیته بازاریابی سازمان لیگ را که همکاری نزدیکی با او دارد انکار کرد.


در تمام این سال‌ها کسی مانند علی کریمی نتوانسته بود مدیران فدراسیون را این طور به چالش بکشد و کسی هم به سوالات مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها جوابگو نبود. الزام حضور اهالی فوتبال مانند علی کریمی و کریمی‌ها برای دفاع از حقوق فوتبال برابر ارکان مختلف به شدت احساس می‌شود.
فوتبالی‌ها باید قدردان علی کریمی باشند که بر‌خلاف نهاد‌های ذی‌صلاح، برابر فساد فوتبال ایستاده و یک تنه قصد دریبل زدن مدیرانی را دارد که از پاسخگو بودن شانه خالی می‌کنند. نکته مهم بعد از برنامه تلویزیونی و سوالات پرتعداد علی کریمی این بود که فدراسیون فوتبال به فاصله کمتر از ۱۲ ساعت بعد از این برنامه حاضر نشد پاسخگوی سوالات اهالی رسانه باشد اما مسوولانش دم از پاسخگو بودن می‌زنند که در نوع خود جالب توجه است.
انتقادهای بجای علی کریمی از فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی، باب میل اهالی ورزش بود‌ اما درگیری لفظی کی‌روش و کریمی زنگ خطر را برای آرامش تیم ملی به صدا در‌آورد. اواخر برنامه این هفته ۹۰، پای کارلوس کی‌روش و طبیعتا تیم ملی به این مناظره باز شد و کی‌روش رو‌در‌روی منتقد اصلی فدراسیون فوتبال قرار گرفت و اظهاراتی که نباید، مطرح شد.
پیامک کی‌روش در واکنش به حرف‌های کریمی، همان شب کارش را ساخت. ورود کارلوس کی‌روش به مناظره کریمی- ساکت، نه‌تنها کفه ترازو را به سمت دبیرکل فدراسیون سنگین نکرد‌ که سرمربی تیم ملی را به بازنده بزرگ این مناظره تبدیل کرد.
حضور در برنامه 90 همیشه برای کارلوس کی‌روش یک اتفاق خوب محسوب می‌شد؛ جایی که او می‌توانست بدون دغدغه هنر سخنوری‌اش را به رخ بکشد و بر تعداد هوادارانش اضافه کند اما این بار ورود تند او به مناظره‌ای که به نظر می‌رسید برنده خاصی نداشته باشد، او را به یک بازنده بزرگ تبدیل کرد.
تا پیش از پیامک جنجالی کی‌روش، محمدرضا ساکت، دبیر کل فدراسیون‌ با خونسردی توانسته بود زهر سوال‌های تند کریمی را بگیرد و هرچند ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی تلاش می‌کرد با اشاره به ابهام‌های بیشتر در مورد عملکرد فدراسیون، ساکت را در موضع دفاعی نگه دارد اما عدم تمرکز او روی پاسخ‌های ساکت، باعث می‌شد نتواند به تناقض‌هایی که در پاسخ‌های دبیر‌کل فدراسیون وجود دارد، پی ببرد. حتی زمانی که عادل فردوسی‌پور تلاش می‌کرد در نقش کمک کریمی ظاهر شود، او چندان علاقه‌ای به این همراهی نشان نمی‌داد.
اما وقتی بحث به حضور سباستین، بدنساز تیم ملی، در کادر فنی کارلوس کی‌روش کشیده شد و کریمی از او به عنوان پسرخوانده کی‌روش نام برد، واکنش شتابزده سرمربی تیم ملی، به یک هدیه بزرگ برای شماره 8 سابق پرسپولیس تبدیل شد.
فردوسی‌پور ابتدا اعلام کرد کی‌روش قصد دارد روی خط تلفنی برنامه حضور پیدا کند‌ اما دقایقی بعد‌ پیامک سرمربی پرتغالی را بدون دخل و تصرف روی آنتن خواند؛ پیامکی که در آن کی‌روش، کریمی را به زدن «اتهامات بزدلانه» متهم کرد.
استفاده از همین لفظ بود که باعث شد کریمی اوضاع را در دست گیرد و بتواند همان چهره‌ای را از خود به نمایش بگذارد که تا پیش از آن به دلیل مشغول بودن با اسناد و مدارکی که به همراه داشت، از آن فاصله گرفته بود.
همزمان در شبکه‌های اجتماعی هم کاربران واکنش تندی به این اظهارنظر کی‌روش نشان دادند و سرمربی تیم ملی را به دلیل به کار بردن لفظ بزدل در مورد کریمی به شدت مورد انتقاد قرار دادند‌ اما کی‌روش که به نظر می‌رسید همچنان از جایگاه خود در بین طرفداران تیم ملی مطمئن است، پیامی را در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد و بار دیگر با حمله‌ای سنگین به کریمی، او را آقای استعفا خطاب کرد.