استقبال مؤسسه <ایران> از بررسی وضعیت مطبوعات در مجلس



مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» در پاسخ به اظهار نظر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی وضعیت مطبوعات در بهارستان استقبال کرد. نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هزینه‎های گزاف روزنامه‎های دولتی توجیه ندارد، گفته بود: این موضوع را در مجلس بررسی خواهیم کرد.
به‌گزارش ایرنا، محمدتقی روغنی‌ها مدیرعامل مؤسسه «ایران» در این زمینه گفت: بررسی هزینه‌ها و منابع درآمد روزنامه‌های خصوصی و روزنامه‌هایی که امتیاز آنها به سازمان‌ها و مراکز دولتی و حکومتی تعلق دارد می‌تواند برای حل مشکلات و دستیابی به راهکارهایی برای توسعه رسانه‌های کشور مؤثر واقع شود.


وی افزود: روزنامه‌هایی که دولتی خوانده می‌شوند شرایط کاملاً متفاوتی از نظر تأمین هزینه‌ها دارند، به‌عنوان مثال مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» که مجموعه روزنامه‌های دولتی را منتشر می‌کند مؤسسه‌ای است که به صورت یک بنگاه اقتصادی اداره می‌شود ولی برخی دیگر از روزنامه‌ها وضعیت متفاوتی دارند.
روغنی‌ها افزود: روزنامه ایران گرچه با مشکلاتی روبه‌رو شده است اما با توجه به درآمدهای حاصل از انتشار آگهی و فروش تا حدود زیادی هزینه‌های خود را تأمین می‌کند اما روزنامه‌هایی مانند «ایران دیلی» به زبان انگلیسی و «الوفاق» به زبان عربی که براساس سیاست‌های کلی نظام باید منتشر شود توجیه مالی ندارند و براساس مصالح و اهداف سیاسی و اقتصادی کشور انتشار می‌یابند.
وی ادامه داد: همچنین «ایران سپید» که با خط بریل برای نابینایان هر روز منتشر و برای آنان ارسال می‌شود روزنامه‌ای منحصر به‌فرد در جهان محسوب می‌شود و اهدافی انسانی و اخلاقی را دنبال می‌کند و این گونه روزنامه‌ها طبعاً درآمدی ندارند و هزینه آنها باید به نحوی تأمین شود.
روغنی‌ها از روزنامه‌ها به‌عنوان ابزاری مؤثر برای توسعه همه جانبه کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد حمایت اصولی و منطقی از این رسانه‌ها به گسترش زمینه‌های فرهنگی روزنامه‌خوانی در کشور کمک کند.