سرنگونی جنگنده اف 16 به افسانه برتری هوایی اسرائیل در منطقه پایان داد

«هاآرتص» با اشاره به سقوط جنگنده «اف-16» نیروی هوایی اسرائیل در پنجشنبه گذشته، اعلام کرد که این اتفاق به دهه‌ها ادعای برتری هوایی اسرائیل در منطقه پایان داده است. ارتش سوریه جنگنده مذکور را با موشک «سام- 5» هدف قرار داد و این جنگنده در منطقه «جولان اشغالی سقوط کرد. در پی این واقعه، ابتدا سران رژیم اسرائیل تلاش کردند با اقدامات دیگر خود، این ماجرا را تحت‌الشعاع قرار دهند، ولی طولی نکشید که سقوط جنگنده به تیتر یک رسانه‌های مختلف جهان تبدیل شد.
به اعتقاد کارشناسان، این اتفاق، افسانه «دست برتر اسرائیل» در آسمان منطقه را زیرسؤال برد و یک ضربه حیثیتی کاری دیگر را متوجه این رژیم کرد. البته این پیامد را فقط کشورهای مخالف اسرائیل و یا بی‌طرف مطرح نمی‌کنند، بلکه خود صهیونیست‌ها هم به آن معترف هستند.
با توجه به این وضعیت، هم‌اکنون محافل سیاسی صهیونیستی به دو گروه تقسیم شده‌اند؛ گروهی که واقعیت را پذیرفته‌اند و از برباد رفتن حس برتری اسرائيل در منطقه حرف می‌زنند و گروه دیگر که سعی می کنند با تهدیدات و بلوف‌زنی‌های خود علیه سوریه و ایران، این جو را بشکنند. به گزارش فارس، «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی برای اینکه جو مذکور را بشکند، مدعی شد: «اگر ایران خطوط مرزی را که اسرائيل تعیین کرده، نقض کند، ما نیز علیه «بشاراسد» اقدام نظامی می‌کنیم.»رژیم صهیونیستی مدعی است، یک فروند پهپاد ایرانی وارد فضای بلندی‌های جولان شد و هدف شلیک یک بالگرد اسرائیلی قرار گرفت. در همین حال سر و کله موشک سوری فرا رسید و جنگنده صهیونیستی را سرنگون کرد. به گفته مقامات صهیونیست این پهپاد احتمالا یک «طعمه» بوده است!
ادامه واکنش‌ها به سقوط جنگنده


در حالی که چند روز از سرنگونی جنگنده اف 16 صهیونیست‌ها می‌گذرد، واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی نسبت به آن، همچنان ادامه دارد؛‌ دولت انگلیس نیز مثل آمریکا، از تجاوز این رژیم به خاک سوریه حمایت کرد و آن را تحت نام «دفاع از خود» توجیه کرد! وزارت خارجه دولت فرانسه هم بدون توجه به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، اعلام کرد: «فرانسه به امنیت اسرائیل توجه دارد و با نگرانی شاهد تحولات اخیر در وضعیت نظامی سوریه است.» به عبارت شفاف‌تر، دولت فرانسه نسبت به تقویت دفاع هوایی ارتش سوریه، نگران است. فرانسه در ماجرای اعزام تروریست‌ به سوریه با هدف سرنگون کردن دولت قانونی «بشار اسد» طی سال‌های گذشته، نقش بسیار پررنگی داشته است. همچنین، همزمان با حضور «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، در منطقه غرب آسیا، «باب مندز» عضو ارشد سنای آمریکا، از وی خواست برای نشان دادن حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی به «تل‌آویو» سفر کند. اما در سوریه، سه حزب مخالف دولت دمشق، اقدام ارتش این کشور در سرنگونی جنگنده اسرائیلی را مورد تمجید قرار داده و اعلام کرده‌اند که این سرنگونی، «جلوی قلدری‌های بیشتر اسرائیل را گرفت.» «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه هم گفت سامانه دفاع هوایی ارتش این کشور آماده ناکام گذاشتن هرگونه حمله‌ای است.سخنگوی «گردان‌های عز‌الدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس نیز سرنگونی جنگنده صهیونیستی را «ضربه‌ای مهم و قوی به نیروی هوایی اسرائیل» دانست.
سایر رویدادها:
* وزیر خارجه آمریکا گفت، کشورش نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه را درک می‌کند.
* دیده‌بان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، این کشور همچنان به دنبال تأسیس «نیروهای مرزی» (متشکل از شبه‌نظامیان کرد) در شمال سوریه است.
* فرمانده «یگان‌های مدافع خلق کرد» اظهار داشت مخالفتی با مداخله‌ ارتش سوریه برای دفاع از شهر «عفرین» ندارد.
* به گزارش ایسنا، پنتاگون 300 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز «نیروهای دموکراتیک سوریه» (شبه‌نظامیان کرد سوریه) اختصاص داده است.