تصویر فرزند کراواتی خاوری بر دیوارهای ونکوور

آفتاب‌یزد - گروه سیاسی: محمودرضا خاوری، رئیس پیشین بانک ملی که در سال 90، کشور را ترک کرد و تا به امروز هم خیلی‌ها منتظر بازگشت او هستند را می‌توان در میان موج فسادهای اقتصادی شکل گرفته رستگارترین اختلاس‌کننده نام نهاد. او که در پرونده فساد سه‌هزار میلیارد تومانی یک پای این اختلاس با رقمی سرسام‌آور بود ضمن عذرخواهی، به لندن رفت و بعد هم خبر رسید کانادا را برای ادامه زندگی برگزیده تا در آرامش آمریکای ‌شمالی گذر عمر کند. او اگرچه رفت اما خبرهای مرتبط با خاوری همچنان در رسانه‌های ایران جای خودش را دارد. پیوند میان ما و او همان میلیاردها پولی است که از بیت‌المال برد. پیش از این گفته شد رئیس پیشین بانک ملی کشور در کانادا آستین‌ها را بالا زده و در ساختمان‌سازی وارد عرصه اقتصادی در کانادا شده است.

بسازبفروشی خاوری و شرکا!
پیش از این رسانه‌ها از اختلاف محمودرضا خاوری با شریک ایرانی‌اش به نام سام میزراهی خبر داده‌اند. اختلاف این دو که ظاهرا بر سر یک پروژه بزرگ ساختمان‌سازی در کانادا است، پای هر دو را به دادگاه باز کرده است. انتشار این خبر اما افکارعمومی را در ایران نسبت به میزراهی کنجکاو کرده است؛ مردم از خود می‌پرسند این ایرانی کیست که حاضر شده با فردی مثل خاوری که به اتهام دست‌داشتن در یکی از مشهورترین تخلفات اقتصادی تاریخ ایران تحت تعقیب است، شراکت کند؟ نکته جالبی که از گزارش‌های منتشر شده درباره اختلافات خاوری‌ها، پدر و پسر با میزراهی به‌دست می‌آید این است که سابقه شراکت آن‌ها به قبل از برملاشدن تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی در ایران و فرار محمودرضا خاوری برمی‌گردد و این یعنی خاوری در همان زمان تصدی پست مدیرعاملی بانک ملی درگیر ساختمان‌سازی در کانادا بوده است! بنا بر گزارش بلومبرگ «در سال 90 زمانی که خاوری به کانادا فرار کرد، میزراهی قصد داشته قرارداد و مراوده مالی با آن‌ها را به بهانه اینکه خاوری به‌دلیل مسدودشدن حسابش در کانادا دیگر سرمایه‌ای ندارد، برهم بزند، اما خانواده خاوری اعلام کرده‌اند که حساب‌هایشان باز است. با این وجود از کنجکاوی‌ها درباره سام میزراهی کاسته نمی‌شود؛ مروری بر مصاحبه‌هایی که در فضای مجازی از سام میزراهی وجود دارد، نشان می‌دهد او تا سال 89 تنها صاحب چند خشک‌شویی در شهرهای مختلف کانادا بوده است!



حبس طویل‌المدت!
خاوری که این روزها کمی بیش از 10هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر زندگی می‌کند به‌طور غیابی در دادگاه به تخلفاتش رسیدگی می‌شود. غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با میزان آخرین جزئیات پرونده محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی را تشریح کرد و گفت: با توجه به محکومیت این فرد، اقداماتی از سوی دادستانی کل و اجرای احکام دادسرای تهران به‌صورت جدی‌تر در ارتباط با پیگیری از طریق پلیس بین‌الملل برای بازگشت وی در حال انجام است. وی تصریح کرد: پرونده خاوری برای مراحل اجرایی به دادسرا ارجاع شده است و اقدامات قضایی و اجرایی که وظیفه مراجع قضایی است به نحو اتم و اکمل در حوزه اجرا پیگیری می‌شود. رئیس کل دادگستری استان تهران پیشتر در این رابطه به خبرگزاری میزان گفته بود: با توجه به عدم‌حضور متهم در ایران پس از صدور کیفرخواست از ناحیه دادسرای تهران، اقدامات قانونی مبنی بر صدور قرار رسیدگی غیابی و ابلاغ مراتب از طریق نشرآگهی در جراید کثیرالانتشار انجام و وقت رسیدگی تعیین شده است و در موعد مقرر برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی قضایی انجام و رای مقتضی صادر خواهد شد.

ساحل امن!
اما آنچه دیروز خبرساز شد دادگاه غیابی خاوری نبود، بلکه بیلبوردهای نقش‌بسته در خیابان‌های ونکوور در کانادا بود که فرزند رئیس پیشین بانک ملی ایران را به یدک می‌کشید. میلاد خاوری اتوکشیده و کراوات زده در یک بیلبورد تبلیغاتی با موضوع ساختمانی در میان فضای مجازی زیاد ردوبدل شد. پیش از این هم خود خاوری در کلوپ‌های شبانه و کازینوهای کانادا بود. تصویری که بدون تردید برای ایرانیان خوشایند نیست. تصویری که مرثیه‌ای تازه از همه آن اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت احمدی‌نژاد رخ داد و البته اینکه چطور برخی این‌گونه توانستند خود را به ساحل امن برسانند.