جوابیه بیمه ایران به یک گزارش

آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: شرکت بیمه ایران در واکنش به یکی از گزارش‌های این روزنامه با عنوان «بیمه ایران با پول مردم چه می‌کند» جوابیه‌ای ارسال نموده است که عیناً چاپ می‌گردد.
متن جوابیه به شرح زیر است:
در مطلب فوق‌الذکر در حالی با استناد به بعضی اعداد و ارقام مربوط به سال‌های مالی 94 و 95 ادعا شده شرکت بیمه ایران حال و روز خوبی ندارد که شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد این شرکت از سال 88 دچار مشکلاتی شده که این مشکلات در سال‌های 93 و 94 تشدید شده و خود را در صورت سود و زیان شرکت در آن سال‌ها نشان داده است. اما این روند در سال 95 معکوس شده و شاخص‌ها نشان از بهبود وضعیت شرکت و شروع فرآیند اصلاحی دارد که امیدواریم با کمک اهالی رسانه ادامه یابد. بی ثباتی‌های شدید که خود را در تغییرات مدیریتی و تعویض 4 مدیرعامل در 4 سال نشان داد، عدم هماهنگی میان ارکان مختلف تصمیم‌گیری در این شرکت، عدم امکان تصمیم گیری به دلیل این بی ثباتی‌ها و بسیاری از مواردی که در مطلب فوق الذکر در آن روزنامه به آن اشاره شده مربوط به آن سالها بوده و هم اکنون محلی از اعراب ندارد. به همین جهت اشاره به سال‌های پرمشکل شرکت پس از چندین سال و نادیده‌گرفتن روند بهبودی در یکسال گذشته که دوباره جایگاه این شرکت را به عنوان رهبر بازار بیمه بازگردانده، کم لطفی است.
محسن پورکیانی، مدیرعامل فعلی بیمه ایران، از تیرماه 95 در شرکت بیمه ایران مستقر شده و برخلاف سایر مدیران عامل منصوب شده در سال‌های گذشته بیش از 20 سال در این شرکت سابقه کار و مدیریت در رده‌های مختلف دارد. مدیران شرکت با اینکه بر خود واجب می‌دانند که همه نواقص و معضلات تلنبار شده در چند دهه گذشته را رفع و رجوع نمایند اما ارزیابی کارنامه مدیران فعلی با صورت‌های مالی گذشته خارج از قواعد اصولی قضاوت و داوری است. البته بر کسی پوشیده نیست که مدیران بیمه ایران از همان ابتدای کار با توجه به شناختی که از شرکت و صنعت بیمه داشتند و با آسیب شناسی گسترده و بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیده اند که باید تغییرات و اصلاحاتی عمیق و بنیادین را در ساختار و رویکردهای شرکت ایجاد کنند. به همین منظور طرح تغییر ساختار شرکت بیمه ایران که مورد تصویب سازمان امور اداری و استخدامی نیز قرار گرفته به اجرا گذاشته شد. در این طرح با توجه به رهنمودهای ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دکتر کرباسیان برای اولین بار در 8 دهه گذشته، تمرکززدایی از ستاد مرکزی شرکت به اجرا گذاشته شده و اختیارات استان‌ها افزایش یافته است.


تغییرات ساختاری همواره سخت و پرفشار بوده و مخالفت برخی ارکان که با کاهش اختیارات روبرو شده اند را در پی دارد اما مدیران ارشد شرکت بیمه ایران مصمم هستند که این تغییرات را صورت داده و پس از سالها پوست اندازی بزرگترین شرکت بیمه کشور را شاهد باشیم.
برای پاسخگویی به اتهامات بی اساس مطلب فوق‌الذکر در خصوص بیمه ایران، به اختصار موارد زیر به اطلاع می‌رسد:
1- در متن ادعا شده "سوء مدیریت، بزرگ‌ترین معضل بیمه ایران است. انتصابات عجیب و غریب و... مهمترین دلایل وضعیت کنونی بیمه ایران محسوب می‌شوند" متاسفانه تمام موارد فوق نادرست و حاوی مصادیق مجرمانه نشر اکاذیب و تهمت و افترا هستند. نه تنها این عبارات صحیح نیست بلکه روند حرکتی شرکت برخلاف موارد اشاره شده است. تمامی شاخص‌ها نشان از مدیریت مطلوب شرکت در سال‌های 95 و 96 دارد. در زیر به برخی شاخص‌های منتشر شده در سال 95 توسط بیمه مرکزی اشاره کوتاهی می‌شود:
a. همانطور که در تصویر شماره 1 مشخص است، مطابق تایید سازمان حسابرسی، زیان انباشته شرکت مربوط به سال‌های 92، 93 و 94 بوده و شرکت در سال مالی 95 بیش از 100 میلیارد تومان سود داشته است. لذا عملکرد هیئت مدیره فعلی شرکت در این خصوص بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.
b. مطابق تصویر شماره 2، برای اولین بار در چند سال گذشته، بیمه ایران در سال ۹۵ بیشترین میزان رشد مثبت حق بیمه را در ۴ فصل متناوب داشته که نشان از موفقیت شرکت در بازاریابی دارد.
c. مطابق آمار بیمه مرکزی، بیمه ایران موفق شده است در سال 95 هزینه‌های اداری- عمومی واقعی (real) خود را 8 درصد کاهش دهد. این هزینه‌ها درصنعت بیمه 11 درصد افزایش داشته است. این مدیریت هزینه‌ها در این شرکت بی سابقه بوده و برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.
d. با بهبود عملکردها، بیمه ایران در سال ۹۵ کارآمدترین شرکت صنعت با 2.5 میلیارد حق بیمه به ازای هر کارمند بوده است.
e. همانطور که تصویر شماره 3 نشان می‌دهد، پس از نوسان‌های متعدد در سالهای گذشته، در سال ۹۵، روند باثبات کاهش نسبت خسارت به عنوان نسبتی کلیدی در بیمه ایران آغاز شده که این امر نشان از کاهش میزان ریسک‌های بد در پرتفوی شرکت دارد.
f. در خصوص توانگری نیز کاهش سطح توانگری شرکت به 4 در سال 94 اتفاق افتاده است. این در حالی است که شرکت در سال 92 در سطح توانگری 2 بوده است. لذا کاهش میزان توانگری مربوط به سنوات گذشته بوده و افزایش میزان توانگری راهی جز افزایش سرمایه شرکت ندارد که در این خصوص رایزنی‌های لازم با مجلس و دولت انجام شده و ان‌شاءالله بزودی این امر محقق خواهد شد.
اما در همین مطلب و در بخشی تحت عنوان نقطه کانونی بحران به شرکت سرمایه گذاری بیمه ایران اشاره شده که در ادامه به آن
خواهیم پرداخت:
1- عنوان شده که شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران(سبا) با دست و دلبازی در بسیاری از حوزه‌ها فعالیت کرده و چندین شرکت زیر مجموعه دارد. این ادعای نادرست متاسفانه بسیار غیرحرفه‌ای بوده و نشان از عدم شناخت نویسنده نسبت به ماهیت شرکت‌های سرمایه گذاری دارد. چرا که یکی از اصول کاهش ریسک در حوزه سرمایه‌گذاری تنوع بخشی به پرتفوی بوده و اتفاقا یکی از وظایف مدیران شرکت سرمایه گذاری افزایش تنوع در پرتفوی این شرکت است. جالب توجه است که هیچکدام از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت در دوره مدیریت فعلی تاسیس نشده و اتفاقا 2 شرکت از 4 شرکت زیرمجموعه با تصمیم هیئت مدیره فعلی شرکت سرمایه گذاری در حال طی کردن مراحل قانونی انحلال هستند!
2- شایان توجه است که تیم مدیریتی این شرکت در آذرماه 95 تغییر کرده و اگر هم ادعاهای ذکر شده در این مقاله نظیر کاهش درآمد و سود عملیاتی صحیح باشد مربوط به سال مالی 30 آذر 95 بوده و مربوط به مدیران فعلی شرکت نمی‌شود! از سوی دیگر میزان سود شرکت سبا در سال مالی 30 آذر 96 نسبت به سال مالی 94 بیش از 500 درصد افزایش نشان می‌دهد که نشان از موفقیت تیم مدیریتی این شرکت در سال 96 دارد.
3- در یادداشت این روزنامه ادعا شده "شناسایی سود نه تنها از محل کار و فعالیت واقعی نبوده است، بلکه ظاهراً سود تنها از محل فروش دارایی‌های شرکت مانند سهام محقق شده است" این ادعا نیز نشان از عدم آگاهی نویسنده دارد! خرید و فروش سهام یا املاک، فعالیت اصلی این شرکت بوده و در اساسنامه 2 موضوع اول فعالیت آن هستند! از طرف دیگر همه شرکت‌های سرمایه گذاری به این امور می‌پردازند. لذا ذکر آن به عنوان فعالیت مثلا غیرواقعی بیش از هرچیز به مزاح و شوخی شبیه است.
4- در این مقاله گفته شده "اگر پول مردم را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردند آیا با سود 15درصد فعلی نیز ارزش سود شناسایی شده سه برابر نمی‌شد؟" متاسفانه این ادعا نیز نشانگر عدم شناخت اقتصاد و حوزه سرمایه‌گذاری است! سرمایه این شرکت در قالب املاک و مستغلات به آن واگذار شده و لذا انتظار بازگشت سرمایه آن در کوتاه مدت با پول نقد متفاوت است! شرکت‌های بیمه باید نسبت به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت برای بازپرداخت تعهدات آتی خود اقدام کنند و نباید و نمی‌توانند تمام پول خود را در بانک نگهداری کنند!! از سوی دیگر با توجه به دارایی‌های درجریان تکمیل این شرکت از جمله پروژه گلستان سود ناشی از سرمایه شرکت در سال فروش یا بهره‌برداری چندین برابر سود بانکی خواهد بود. لذا چنین گزاره‌هایی از اساس غلط و باطل بوده و نیازمند نظارت بیشتر مدیران روزنامه به مطالب منتشره است. متاسفانه نویسنده این متن تفاوت میان دارایی در جریان تکمیل و شناسایی سود آن در سال فروش و گرفتن سود بانکی که سالانه در صورت سود و زیان شناسایی می‌شوند را درنظر نگرفته است.
5- در متن از"گروه‌های هتل آبان"نام برده شده در حالی که باید اعلام کرد هیچ نوع گروهی در کار نیست و تنها یک هتل بنام هتل آبان در مشهد در دارایی‌های این شرکت ثبت شده که در سالهای گذشته از سوی بیمه ایران به این شرکت واگذار شده است. پس از استقرار تیم مدیریتی جدید، با تغییر مدیر هتل، این هتل که جزو معدود هتل‌های زیان ده در مشهد بود بنابر تایید حسابرس به سوددهی رسیده است.
6- در متن ادعا شده که هزینه‌های اداری و عمومی شرکت افزایش داشته است! این در حالی است که صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی منتهی به 30 آذر 96 نشان از کاهش معنی دار هزینه‌های اداری و عمومی برای اولین بار در طول فعالیت شرکت دارد. این ادعای نادرست در صورت لزوم برای راستی آزمایی قابل ارسال به دادگاه صالحه است. در متن همچنین مصادیق مجرمانه‌ای نظیر ریخت و پاش و... نیز ذکر شده که نه تنها به هیچ وجه صحت ندارد بلکه نشان از عدم شناخت نویسنده در مطالعه صورت‌های مالی است! چرا که هزینه‌های اداری و عمومی شرکت در سال 96 نسبت به سال قبل از آن نه تنها افزایش نیافته بلکه با مدیریت هزینه‌ای که صورت گرفته این مقادیر کاهش داشته اند!
7- متاسفانه در آن روزنامه از پروژه دو قلوی‌ گلستان با 34 طبقه و با طراحی و معماری منحصر بفرد که نشانگر توان مهندسی در ایران و یکی از نمادهای شهر تهران خواهد بود با کج‌سلیقگی به بساز بفروشی یاد شده است. لازم به تذکر است که دیواره گود این پروژه پیش از استقرار تیم مدیریتی فعلی این شرکت ریزش کرده و به یکی از ریسک‌های شرکت بیمه ایران و به سوژه رسانه ملی تبدیل شده بود اما مدیران فعلی موفق شدند در عرض 12 ماه علاوه بر ترمیم دیواره‌های ریزش کرده، 10 طبقه از پروژه را در عمق 40 متری ساخته و کلیه ریسک‌های بار شده بر این پروژه را از بین ببرند. این موفقیت یکی از مهمترین اقداماتی است که در یکسال گذشته ریسک بدی بزرگ را به نقطه قوتی بزرگ برای شرکت سهامی بیمه ایران تبدیل کرده است.
8- همچنین در ادعایی دیگر در آن مطلب آمده است «تقسیم صندلی مدیران براساس ارتباطات احتمالی فامیلی و مانند اینها صورت می‌گیرد...» که دوباره ادعایی غلط و غیرواقعی و حاوی مصداق نشر اکاذیب و تهمت و افترا است. حتی یک مورد از انتصابات در بیمه ایران و شرکت سبا بصورت فامیلی و " مانند اینها" نبوده و لازم است سریعا نویسنده آن روزنامه این گونه انتصابات را افشا سازد!
9- با همه این اوصاف همانگونه که گفته شد،عمده موارد مطروحه که مبنای سیاسی دارد از منظر شرکت بیمه ایران به مثابه هزینه اصلاحات صورت گرفته و بهبود روزانه فعالیت‌های شرکت در یکسال اخیر خواهد بود و تیم مدیریتی بیمه ایران با توجه به تعهد حرفه‌ای خود لحظه‌‌ای در اصلاحات برنامه‌ریزی شده درنگ نخواهد کرد. همه کارکنان این شرکت با تمام توان و قدرت برای اعتلای نام بیمه ایران که پرچمدار صنعت بیمه در کشور است تلاش خواهند کرد و همگان را مطمئن می‌سازند که هیچ مانعی نمی‌تواند این قطار را از مسیر درست تعیین شده منحرف نماید. لذا علیرغم مخالفت‌های غیرحرفه‌ای برخی ذینفعان، با همراهی همه کارکنان دلسوز، متخصص و تلاشگر بیمه ایران، جسورانه‌تر و سریعتر به سوی اهداف، گام برخواهیم داشت وباز هم در برابر سیاسی شدن یک شرکت تخصصی مقاومت کرده و همانگونه که تاکنون ثابت کرده‌ایم بیمه ایران بدور از هر گونه دسته بندی و دعوای سیاسی تنها بر انجام وظایف حرفه‌ای خود متمرکز خواهد بود.
در پایان متذکر می‌گردد که حق شکایت در مراجع قضایی برای این شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران محفوظ خواهد بود.