آقای همیشه طلبکار

من اعتراض می‌کنم به تلویزیون. من از مسئولان شبکه‌سه و دو شکایتم را به خدا مى‌برم. این لجبازی و نگاه زشت را به خدا شکایت مى‌برم. از مسئولان تلویزیون شکایتم را به خدا می‌برم که وقت دفاع از فیلم‌هایی چون «به وقت شام» اپوزیسیون می‌شوند

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به‌کار خود پایان داد. اما این پایان با حاشیه‌هایی همراه بود. در این جشنواره ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. اما این کارگردان پس از دریافت جایزه با حضور روی صحنه، ضمن انتقاد از رویکرد تلویزیون و رضا رشیدپور در پرداختن به فیلم «به وقت شام» گفت: «من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰سال است که روی این سِن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست. باید تقدیر کنم از سازمان «اوج» که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این‌باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از شبکه سه شکایت به خدا می‌برم.
حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم، اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است. من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار می‌کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم.» حاتمی‌کیا همچنین گفت: «من اعتراض می‌کنم به تلویزیون. من از مسئولان شبکه‌سه و دو شکایتم را به خدا مى‌برم. این لجبازی و نگاه زشت را به خدا شکایت مى‌برم. از مسئولان تلویزیون شکایتم را به خدا می‌برم که وقت دفاع از فیلم‌هایی چون «به وقت شام» اپوزیسیون می‌شوند.»



پاسخ رشیدپور
البته اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا بی‌جواب نماند. در طول مدتی که این کارگردان لب به انتقاد باز کرده بود و در جاهایی از سخنانش رضا رشیدپور، مجری برنامه را (آن‌هم به تندی) مورد خطاب قرار داده بود، رشیدپور ساکت بود و به حرف‌های ابراهیم حاتمی‌کیا گوش می‌داد و در آخر بعد از به اتمام رسیدن سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا با سعه‌صدر جواب اعتراض‌های او را این‌چنین داد: «آقای حاتمی‌کیا برای من عزیز هستند و تمام هیجان و احساس‌شان را به جان می‌خرم و ایشان فیلمساز محترمی هستند و هر چه را هم که گفتند به جان می‌خرم و از اظهار لطفشان ممنونم، اما این را هم بگویم ما از ایشان چندین بار دعوت کردیم برای برنامه هفت، ولی ایشان خودشان نپذیرفتند.» و در پایان نیز یک بیت شعر خواند:«درشتی ز کس نشنود نرم گوی سخن تا توانی به آزرم گوی»

رئیس حق را به حاتمی کیا داد!
همچنین رئیس رسانه ملی با اشاره به صحبت‌های یکشنبه‌شب ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فجر گفت: «در این زمینه حق با ابراهیم حاتمی‌کیاست.» علی عسکری اظهارداشت: «در این زمینه در برنامه هفت اشتباه کردند و تذکر لازم در این خصوص داده شده است.» رئیس سازمان صداوسیما فیلم سینمایی «به وقت شام» را اثری منحصربه‌فرد و نمایانگر اقتدار و انسانیت جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: «از سردار حاج قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از ساخت این فیلم ارزشمند حمایت کردند سپاسگزاری می‌کنم.»

چرا معترضی؟
اما صحبت‌های جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از دریافت سیمرغ، واکنش‌های زیادی را در بین اهالی هنر و رسانه برانگیخت. این واکنش‌ها البته عموما منفی بوده و بسیاری از این چهره‌ها نسبت به صحبت‌های این کارگردان انتقاد داشتند.
مهراب قاسمخانی در این خصوص در صفحه اینستاگرامش نوشت: «من هیچ‌وقت متوجه نشدم که آقاى حاتمى‌کیا چرا همیشه معترضن. اصلاً به چى معترضن؟ یعنى به‌عنوان یه فیلمساز دیگه چه توقعى داشتن که برآورده نشده؟ در هر دوره‌اى به‌راحتى و بدون مشکل فیلم ساختن، همیشه مورد حمایت بودن و هزینه فیلماشون تامین شده، هیچ‌وقت پشت هیچ ممیزى نبودن، فیلمساز مورد علاقه مسئولان هستن و البته همیشه مورد احترام خانواده سینما هم بودن، توى همه جشنواره‌ها هم جوایزى گرفتن و ازشون تقدیر شده... خلاصه که هر جورى حساب کنیم، جایگاه فیلمساز معترض به ایشون که همیشه همه شرایط براشون فراهم بوده نمیخوره.
پ.ن اول: من حتى دیشب هم که با اعتراض فریاد کشیدن که من فیلمساز وابسته هستم، بازم نفهمیدم دلیلش‌رو. خب این‌رو که همه میدونستن، جایزه‌شون رو هم که گرفتن، مشکل چیه دقیقاً؟ اینکه چرا همه وابسته نیستن؟ چى بشه ایشون راضى میشن؟
پ.ن دوم: اعتراض دیشب ایشون به تلویزیون هم زمانى ارزشمند بود که در طول این سال‌ها یه کلمه هم نسبت به برخوردهاى توهین‌آمیز این ارگان با خانواده سینما و ممنوعیت‌ها و سانسورها و تحریم‌هاى همکارانشون حرفى میزدن، نه اینکه تلویزیون بده چون از فیلم‌هاى ایشون به اندازه کافى تعریف نمی‌کنه.»

قانعیم به سهم کوچکمان
ستاره اسکندری، بانوی بازیگر کشورمان نیز در صفحه اینستاگرام خود اینطور نوشت:«دیشب سیمرغ‌ها پرکشیدند هر یک بر شانه‌اى نشستند... مبارک بر همه... دیشب اما سخنان آتشین حاتمى‌کیا تلخ کرد جشن سینمایىِ همان

انقلاب را که او مى‌گفت فرزندش است... آقاى حاتمى‌کیا شما فرزند این نظامید، درست اما ما مردمان هم هستیم قانعیم به سهمِ کوچکمان... اما هستیم... ما کوچه‌هاى شهرهایمان را یک یک به نامِ فرزندانمان، برادرانمان، پدرانمان کردیم تا انسانیت بماند، تا تحقیر نشویم، تا بگوییم فارغ از هر قوم و عقیده‌اى براى آبادانى ایران‌زمین دست‌به‌دست مى‌دهیم. شما مى‌ایستید و فریاد مى‌زنید و انگشت اتهام به سوى همگان دراز مى‌کنید از پسِ سال‌هاى دیده‌شدن و امکانات فرزندى... دلتان را جاى دلِ دیگران بگذارید که دیده نمى‌شوند... مى‌گویید «رزق» رسانده‌اید مگر دیگران که فیلم مى‌سازند چه مى‌کنند که منت بر سر عوامل‌تان مى‌گذارید... ما با فیلم‌هاى شما بزرگ شدیم، بگذارید تا شما را از فیلم‌هایتان بشنویم...»

سیمرغ را به‌خاطر شما دوتا دوتا می‌کنند
بهنوش بختیاری نیز از چهره‌های معترض به حاتمی‌کیا بود. او نیز در صفحه‌اش نوشت: «تبریک به همکاران جان و دلم... فقط می‌خوام بگم آقای حاتمی‌کیای عزیز... همه ما به شهدا احترام می‌ذاریم... نه فقط شما... حرف ما اینه... شما که با وجود حمایت‌های معنوی و مادی فیلم می‌سازید و عقیدتون‌رو آزادانه می‌گید... اکران عالی می‌گیرید... سیمرغ‌رو به خاطرتون دوتا دوتا میکنن... کارگردان خوبیم هستید... هر سال هم که جایزه می‌گیرید... شکایت به خدا می‌برید... پس اون هنرمندی که به‌خاطر نیم‌خط انتقادش به وضعیت جامعه... (در فضای مجازی) ممنوع‌الکار می‌شود... راه امرارمعاشش‌رو می‌بندن.... و حتی بهش نمیگن که چه بلایی سرت اومده... شکایت به کجا ببرد؟ انتقاد هنرمندان دیگر می‌شود توهین و تهمت و اپوزیسیون و انتقاد شما می‌شود حرف دل؟ سیمرغ مبارکتان.
پی‌نوشت: فیلم برگزیده‌ام در زندگی «آژانس شیشه‌ای‌« است ولی واقعا نمی‌شد یه امشب‌رو آنقدر بی‌جهت عصبانی نبود؟»

واکنش کاربران
از سوی دیگر اظهارات تند ابراهیم حاتمی‌کیا مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرارگرفت و آنها نیز واکنش‌هایی را به اظهارات وی داشتند.
یکی از کاربران در این مورد نوشت: «این قضیه ابراهیم حاتمی‌کیا تو جشنواره فجر به نظرم بیشتر تبلیغ فیلمش‌ بود تا انتقاد به جشنواره، حالا تندی و نرمی صحبت به کنار ولی سعی در جذب مخاطب برای فروش فیلمش بود.»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«ابراهیم حاتمی‌کیا چهل ساله سیمرغ می‌گیره. جایزه می‌گیره. برای بهترین و بدترین فیلم‌هاش. باز هم طلبکاره. آنتن دستش بوده. میلیاردی بودجه داشته. باز هم طلبکاره.»
دیگری نوشت:«مشکل فقط حاتمی‌کیا نیست. مشکل قشری است که فکر می‌کند باید امتیازات ویژه داشته باشد و به‌جای نقد فقط تحسین شود.»
کاربران دیگر گفته‌اند:«آقای حاتمی‌کیا شما می‌تونی وابسته باشی، هیچ ایرادی هم نداره. اما اینکه انتظار داشته باشی به‌دلیل این وابستگی همه جایزه‌ها به خودت و فیلمت برسه ایراد داره!»،«فیلم میلیاردی می‌سازی، با بهترین شرایط اکران می‌گیری، سیمرغ رو دوتایی می‌کنند تا بدون سیمرغ نمانی، 30‌ساله روی این صحنه میای و باز طلبکاری و از تلویزیون به خدا شکایت می‌کنی، چون چیزی جز تحسین فیلمت پخش کرده؟!»