رضا بردستانی روزنامه‌نگار

حسن روحانی وقتی از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش کرد که:«بیایید با هم باشیم. هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار زیاد است، با هم دوستی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم. کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه، چند سال سخن ناروا گفتن. ما برادریم و همه ایرانی و مسلمانیم و منافع مشترک داریم. مسائل کوچک را رها کنیم ، متحد شویم و در کنار هم قرار بگیریم» یعنی از بس بودن کینه ورزی ها گفت.
رئیس دولت دوازدهم وقتی دست می گذارد روی پیاده و سوار کردن های بی و با دلیل و از تغییر و تحول در دیدگاه ها می گوید یعنی باید به این نتیجه برسیم و به این پرسش جواب دهیم که: «چرا برخی ها را از قطار انقلاب پیاده کردیم»؟
مگر نه این که وقتی: «انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند برخی ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را مجددا به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.» و این یعنی:«برخی‌ها را می‌توانستیم پیاده نکنیم»! و دست آخر از یک امکان سخن به میان آورد، امکانی که اگر دچار حاشیه شود فرصتی طلایی را از دست داده ایم:
«ثمره انقلاب و میراث امام بزرگ ما قانون اساسی است، آن را پاس بداریم و از ظرفیت‌هایش استفاده کنیم. بسیاری از مسائلی که امروز در حوزه روابط اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌ها، به عنوان مشکل در جامعه داریم، ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی معیار ما است. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و همه شامل تمام قوا و نیروهای مسلح باید به قانون اساسی عمل کنیم. قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد.»


این سخن شاید کلیدی ترین وظیفه رئیس قوه مجریه را یادآور شود که همانا پاسداری از قانون اساسی و حقوق همه شهروندان ایرانی است. روحانی با تاکید بر اینکه:«اگر جایی ما
با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم»؛ بر اصل 59 قانون اساسی تاکید می‌کند؛ همان اصلی که می‌گوید:«در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو تا مسئله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.»
شاید حسن روحانی با بر زبان راندن این طرح، پیش بینی می‌کرده است که قسمتی از سخنرانی وی در 22 بهمن به حاشیه کشانیده شود و چالش آفرین شود پس بر همین اساس بوده که تاکید می‌کند:«یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما باید افزایش یابد و در کنار هم، برای کشور‌ و ملت تلاش کنیم. همانطور که در حرم امام(ره) گفتم، سه چیز برای ما اصل است؛ اسلام، ایران و ملت ایران و "همه ما برای اسلام، همه ما برای ایران و همه ما برای ملت ایران.»

صاحبان اصلی این انقلاب را دریابیم!
به چند و چون ماجرای تحلیل‌ها و مخالفت‌ها کاری نداریم، به این که برخی با بزرگنمایی عبارت«رفراندوم» به دنبال کدام حاشیه سازی و سیاست زدگی هستند نیز کار نداریم اما به این موضوع کارداریم که این انقلاب در کلام امام راحل، صاحبانی دارد که هیچ گاه از راهی که 39سال قبل فصل نوینی از آن را بعد از سال‌ها مبارزه آغاز کردند بازنخواهند گشت و منحرف نخواهند شد. صاحبان اصلی این انقلاب مردمانی هستند که با همه سوء مدیریت‌ها، کمبودها، ویرانی‌ها، سیاسی بازی‌ها، جناح‌نگری‌ها، نارسایی‌ها و کمبودها؛ پای مرام و مشی انقلابی‌گری خود محکم ایستادند و گوش خود را از برخی لاطائلات و بازی‌های باندی و جناحی نیز پر نکردند. این انقلاب صاحبانی دارد مستحکم و برحق که در تنگناهایی به شدت حساس با به میدان آمدن، نه تنها هر نقشه‌ای را نقش بر آب کردند که دشمن تا بن دندان مسلح را دست‌خالی و ناامید روانه ساختند.
صاحبان اصلی انقلاب اگرچه این روزها گلایه مند بسیاری از مسائل از جمله معیشت و گرانی و فساد و تبعیض هستند اما این فرق دارد با شانه از زیر بار انقلاب خالی کردن؛ پس سخنرانی رئیس قوه مجریه را می‌توان از زاویه‌ای دیگر نیز نگریست و آن بازگشت به قدرتمند ترین نهاد این انقلاب یعنی مردم است.

مردم انتخاب کننده‌های آگاهی هستند حتی اگر اشتباه کنند!
پروپاگانداهای تبلیغاتی و رسانه ای، برخی سیاه و سفید نگاری‌ها و بعضی جریانات سابقا پرنفوذ ممکن است در برهه‌هایی مردم را در انتخاب‌های خود دچار تردید و حتی اشتباهاتی کرده باشند و اما باید پذیرفت که این مردم همچنان انتخاب کننده‌هایی آگاه و برگزینندگانی هوشمند هستند حتی اگر در این انتخاب و گزینش در مقاطعی دچار اشتباهاتی محاسباتی شوند.
این را می‌توان از برخورد و واکنش‌های آنی و غیرآنی آن‌ها فهمید، از سکوت‌های ممتد و به صحنه آمدن‌هایی جانانه!
این که در موارد اختلافی بهتر است به مردم و رای مردم مراجعه کنیم تعبیر درست تری از بازگرداندن انقلاب به صاحبان اصلی آن است که چون یک مال نزد صاحب اصلی باشد قطعا دلسوز‌تر از امین ترین امانات داران از آن محافظت خواهد کرد.
لابه لای عکس‌هایی که از اقصی نقاط کشور دریافت کرده ایم یک عکس، همه ی روح و روان واقعیت‌های این انقلاب را به رخ کشید .گویی با نگاهی عمیق و تاثیرگذار این پیام را منتقل می‌کنند که انقلاب باید همچنان مردمی و نزد مردم باقی بماند و تنها در این صورت است که هیچ گزندی به آن نخواهد رسید. این عکس می‌تواند خواستنی ترین حمایت مردمی از یک انقلاب 39 ساله لقب بگیرد آن هم توسط کودکانی که سال‌ها و شاید دهه‌ها بعد از بهمن 57 قدم به عرصه وجود نهاده اند.
این انقلاب و دستاوردهای این انقلاب تنها در یک صورت است که محفوظ و مستحکم باقی خواهد ماند و آن در صورتی است که مردم محرم و صاحب اصلی آن قلمداد شوند. تا این جای ماجرا هرچه آسیب دیده ایم یا آسیب زده ایم مسبب آن فرد، گروه یا حزب و تفکر سیاسی نبوده بلکه مسبب اصلی آن فاصله گرفتن از مردم بوده پس بنابر قول صحیح حسن روحانی بهتر و پسندیده‌تر آن است که حتی عمیق‌ترین و اساسی‌ترین اختلافات را به رای مستقیم مردم واگذاریم و اجازه دهیم تصمیم آخر را نه یک جناح و دسته سیاسی که صاحبان اصلی این انقلاب اتخاذ کنند.