برات قبادیان *

با هزاران سند، مدرک و استدلال می توان اثبات کرد که ایران در میان کشورهای جهان، کشور بی نظیری است. ده ها امکان و فرصت پیدا و پنهان در اختیار ما ایرانیان قرار دارد که نسبت به آنها بی‌توجه هستیم. به جرات می توان گفت که به واسطه
این فرصتها، امکانات، پتانسیلها و خلاصه کلام، سرمایه های بی نظیر ملی مادی و معنوی خدادادی، می توان ثروتهای
ایده آلی را برای بهبود شرایط زندگی نه تنها همه ایرانیان بلکه دیگر مردم کشورهای مختلف جهان فراهم آورد که خوشبختی و رفاه همگانی را بدنبال داشته باشد اما متاسفانه، کفران نعمت می کنیم.



موقعیت جغرافیایی و مکانی ایران از نظر دسترسی مردم کشورهای مختلف به آن، دارای فرصت‌های بی‌نظیری است. تنوع آب و هوایی چهارفصل، دارا بودن انواع مناطق زیست‌محیطی مانند جنگل، صحرا، دریا و ساحل، کوه و دشت، رودخانه‌ها و آبشارهای متنوع، دارا بودن فرهنگ‌ها و سنت‌های قومی و ملی مختلف و به تبع آن صنایع دستی متنوع و خاص، دارابودن تمدنی کهن و آثار باستانی بسیار زیاد در هر گوشه ای از ایران، دارا بودن میراث فرهنگی و ادبی بسیار غنی همچون فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و... دارا بودن سبک‌های متنوع موسیقی و سازهای بومی و ملی بسیار غنی می‌تواند ایران را به مقصدی منحصر به فرد برای گردشگران دنیا مبدل نموده و به واسطه آن می توان هزاران فرصت شغلی در رابطه با خدمات گردشگری ایجاد کرد و ثروت قابل توجهی برای ایرانیان به‌دست آورد، اما کفران نعمت می کنیم.
ایران با قرار گرفتن در مرکز خاورمیانه و میان شرق و غرب عالم از نظر موقعیت مکانی دارای فرصتهای خاص و بی نظیری است که می‌تواند منافع و ثروت‌های بی شماری را برای ما ایرانیان به ارمغان آورد. این موقعیت از بعد صنعت حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی به گونه ای است که نه تنها ایران می‌تواند مرکز رفت و آمد هواپیماهای مسافربری و باربری، قطارهای سریع السیر و مدرن و اتوبوس‌ها و کامیون‌های پیشرفته دنیا قرار گیرد بلکه با مدیریت صحیح انتقال بار و مسافر از نقاط مختلف آسیا به قاره اروپا و آمریکا و برعکس می‌تواند از طریق خطوط هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای ایران صورت گیرد. توسعه صنایع مختلف وابسته و ارایه خدمات در این بخش می‌تواند فرصت‌های شغلی بی شماری را برای ما ایرانیان به همراه داشته و اشتغال و ثروت زیادی را عاید کشور بزرگ و مردم شریف ایران کند، اما کفران نعمت می کنیم.
ایران، با شرایط ویژه آب و هوایی متنوع و شرایط مختلف زیست محیطی، همیشه در تاریخ مکان ویژه ای برای رشد و پرورش انواع گل‌ها، گیاهان و میوه‌ها بوده است به شکلی که این قابلیت، فرصت‌های ویژه ای در زمینه‌های کشاورزی، زراعی، باغی و دامداری را برای ایران ایجاد کرده است. تاسیس گلخانه‌های صنعتی و طبیعی و تولید و صادرات انواع گل‌های تزئینی به سراسر دنیا، تولید و پرورش و صادرات انواع گیاهان دارویی و پزشکی به منظور تبدیل به داروهای مورد نیاز، تولید انواع میوه‌ها و صیفی جات به منظور بهره برداری داخلی و صادرات در سراسر جهان، نگهداری و پرورش دام و طیور به منظور بهره گیری از محصولات مختلف و متنوع حاصل از آنها، موارد و فرصت‌هایی است که ایران را در موقعیت بی‌نظیری قرار داده است. همه این موارد اشتغال‌آور و ثروت‌آفرین است، اما کفران نعمت می کنیم.منابع خدادادی و مواهب الهی مانند نفت، گاز و معادن مختلف و متنوع و عناصر مختلفی همچون زیرکونیوم و زئولیت که در سرزمین ما نهان است و هر از گاهی بخشی از آنها کشف می‌شود، فرصت ویژه دیگری را برای ایجاد هزاران فرصت شغلی و ثروت می تواند برای ما فراهم نماید، اما کفران نعمت می کنیم. ایران کشور بزرگ و پهناوری است. علاوه بر آب، خاک، جنگل، مرتع، دشت، صحرا، دریا، ساحل، نفت، گاز، معدن و غیره سرمایه‌های بی نظیر دیگری از منابع خدادادی است لیکن ما بی خبر یا بی توجه هستیم و کفران نعمت می کنیم. باد و خورشید ایران به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک نیز طلا و سرمایه و ثروت هستندکه می توان از طریق آنها هزاران شغل و تریلیاردها ثروت خلق کرد، اما کفران نعمت می کنیم.به باور من همه این منابع، فرصتها، امکانات و سرمایه‌ها در مقابل ثروت اصلی و اساسی ایران یعنی "منابع انسانی" ناچیز است. به درستی می‌توان اِدعا کرد که مهمترین امکان و فرصتِ در اختیار ما ایرانیان، منابع ارزشمند انسانی مان است. همانهایی که انقلاب بهمن ١٣۵٧ را به عنوان انقلاب ارزشی قرن خلق کردند و اکنون نسبت به اینها، کفران نعمت می‌کنیم. نادیده‌گرفتن اقوام، اصناف، کشاورزان، صنعتگران، نظامیان، بازاریان، فرهنگیان، سیاستمداران و غیره همه برای این کشور نعمت هستند و نفی و نادیده انگاشتن آنان خسارت و کفران نعمت است. بیاییم یک بار دیگر همدیگر را باور کنیم که غیر از این، کفران نعمت است.
*استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت