بدترین مورد برای روحانیت این است که کسی طالب دنیا شود

سید علی خمینی با تأکید بر اینکه روحانیونی که به سراغ تجمل می‌روند علاوه بر دین خدا، همه اقشار روحانیت را بدنام می‌کنند، گفت: روحانی که به دنبال دنیا برود هم دنیا و هم آخرت او را پس می‌زند. لذا از ما و مردم خواسته شده است که به سراغ روحانی یا عالمی‌بروید که از رغبت دنیا پاک شود. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید علی خمینی درهمایش «روحانیت و انقلاب» گفت: شکی نداریم که نسبت به پیش از انقلاب وظیفه روحانیت بسیار گسترده‌تر شده است و باری که بر عهده ما  به عنوان کسانی که در سیر روحانیت هستیم گذاشته شده بسیار سنگین‌تر از قبل انقلاب شده است؛ به طوری که واقعا  تحمل این بار بسیار دشوار است.
نوه گرامی‌امام خمینی تأکید کرد: بدترین مورد برای روحانیت این است که کسی طالب دنیا شود. روحانیت ما رغبت به دنیا نداشته است. در تاریخ روحانیت شیعه آنچه نشانه بارز روحانیت ما بوده همین صفت روحانیت است. یعنی کسانی که در کار روح بوده‌اند نه روح به معنای کاسبان جن‌گیری و این موارد، نه‌!‌ یعنی روح و نفس خودش، عالم را مسیر عبور می‌دیدند. در زندگی عالمان خود مشاهده کرده‌ایم، افرادی مانند شیخ انصاری که بزرگان دیانت و مذهب بوده‌اند و بیشترین خدمات را به فقه و اصول و دیانت مردم  کرده‌اند  زندگی‌هایشان را مشاهده می‌کنیم و می‌خوانیم. 
وی اظهار داشت: زندگی روحانیت ما در طول تاریخ هم به همین شیوه بوده است و مردم هم از ما همین توقع را داشته‌اند. شاید برای ما عادی شود اما برای مردم قابل هضم نیست که ببینند یک روحانی برای مسائل مادی قدمی‌بردارد و یا دعوایی کند. روحانیت اصیل ما این بوده است و دنیا و آخرت ما هم همین است. اگر رغبتی نداشته باشیم هم در دنیا و هم در آخرت وضعمان بهتر است و خداوند این موضوع را تضمین کرده است. سید علی خمینی تأکید کرد: روحانی که به دنبال دنیا برود هم دنیا و هم آخرت او را پس می‌زند. لذا از ما و مردم خواسته شده است که به سراغ روحانی یا عالمی‌بروید که از رغبت دنیا پاک شود. رغبت باید در وجود خودمان باشد. این نصیحتی است که امام به همه ما می‌کند و بیش از همه من خودم باید دغدغه داشته باشم و رعایت کنم. امام می‌فرماید، نکند جوری شود که مردم بگویند روحانیت توان نداشت که ساده زندگی می‌کرد و بعد از آن که می‌توانست و قدرتی پیدا کرد بدتر از افراد عادی رفتار کرد. وی گفت: بعضی از افراد تصور می‌کنند هرکسی که روحانی است و عمامه به سر دارد به حکومت وصل است و وضعش خوب است و از داخل خبر ندارند. ضعیف‌ترین اقشار جامعه امروز هم جامعه روحانیت است که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند اما مردم درک نمی‌کنند؛ تعدادی روحانی را می‌بینند و فکر می‌کنند همه اقشار روحانیت هم مانند هم هستند. نوه گرامی ‌امام خمینی اظهار داشت: روحانیونی که به سراغ تجمل می‌روند علاوه بر دین خدا، همه اقشار روحانیت را بدنام می‌کنند. چون مردم با نگاه به آنها می‌گویند که همه مانند هم هستند. کسانی که در جمهوری اسلامی‌مسئولیتی را می‌پذیرند باید بیش از افراد دیگر نسبت به رفت و آمد و زندگی‌شان مراقب باشند و این بار سنگینی است که اول پیامبر اسلام (ص) بر روی دوش ما گذاشته است که مراقب باشیم اگر مسئولیتی گرفته می‌شود باید دقت شود طرفش پیامبر (ص) است و در آخرت باید اول به پیامبر (ص) پاسخ داده شود.