۵۵ هزار ایرانی قربانی بازار 10 هزار میلیاردی سیگار

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه از بازار ۱۰ هزار میلیاردی سیگار، ۵۰ درصدش سود است و به جیب افراد سودجو می‌رود، گفت: هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم عوارض ناشی از سیگار سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ درحالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی - سخنگوی وزارت بهداشت در نشستی خبری با اشاره به برخی آمارها در حوزه مصرف سیگار و دخانیات گفت:‌ ۱۰ درصد از جامعه بالای ۱۸ سال ایران هر روز سیگار می‌کشند که  از این میزان ۲۰ درصد در مردان و یک درصد در زنان است.
همچنین ۱۴ درصد جمعیت بالغ ایرانی روزانه و غیر روزانه انواع دخانیات را مصرف می‌کنند که ۲۵ درصد آن در مردان و چهار درصدش در زنان است. 
شیوع مصرف سیگار در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی 4/3 درصد است که از این میزان 8/4 درصد در پسران و 1/2 درصد در دختران است.وی با بیان اینکه در کشور ۷ میلیون سیگاری بزرگسال بالای ۱۵ سال داریم گفت:‌ همچنین ۱۰۰ هزار نفر سیگاری در سنین ۱۳ تا ۱۵ در کشور وجود دارد. باید توجه کرد که دخانیات بزرگ‌ترین عامل قابل پیشگیری سرطان است؛ به طور ی که ۷ هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که ۷۰ نوع آن قطعا سرطان‌زا هستند. 
در عین حال باید توجه کرد که سالانه در دنیا ۷ میلیون نفر به دلیل مصرف سیگار جان می‌بازند که از این تعداد ۹۰۰ هزار نفر در مواجه با دود سیگار قرار دارند. در ایران نیز شاهد مرگ سالانه ۵۵ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات هستیم. 


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است، ادامه داد: مصرف سیگار منجر به بروز ۱۴ نوع سرطان اعم از ریه، دهان و غیره می‌شود.وی با بیان اینکه در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال خرج خرید سیگار می‌شود، گفت: این در حالی است که هزینه درمان مستقیم بیماری‌های مرتبط با دخانیات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه درمان غیر مستقیم در این حوزه که منجر به از دست رفتن سال‌های عمر  می‌شود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. 
بنابراین سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف دخانیات خسارت می‌بینیم. در حالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. وی همچنین اظهار کرد:‌ درست است که با آموزش و پیشگیری می‌توانیم در کاهش مصرف سیگار نقش ایفا کنیم، اما این اقدامات اصلا کافی نیست. 
موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار خصوصا در نوجونان و جوانان و اقشار فقیر و متوسط جامعه آن است که قیمت سیگار را برای مصرف کنندگان گران کنیم. بنابر این بهترین راه کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات بر سیگار است. 
طبق اعلام  سازمان بهداشت جهانی نرخ مناسب مالیات برای کاهش مصرف سیگار ۷۵ درصد قمیت خرده فروشی است و باید این مالیات را صرف تحرک مردم، تغذیه آنان و بهداشت و درمان‌شان کنیم، اما در ایران مالیات بر سیگار تنها ۱۰ درصد قمیت خرده فروشی است.وی با بیان اینکه از بازار ۱۰ هزار میلیاردی سیگار، ۵۰ درصدش سود است و به جیب افراد سودجو می‌رود، گفت:‌ میزان اشتغال در این حوزه ۳۰۰۰ نفر است و ما با منابع ناشی از مالیات بر سیگار می‌توانیم این سه هزار نفر را در صنایع مولدتر به کار بریم.