لبخندهای عجیب خاوردور

گروه بین‌الملل: کره‌جنوبی دیروز(دوشنبه) اعلام کرد که به دنبال برقرار کردن دیدارهای مجدد خانواده‌های دور افتاده دو کره و کاهش تنش‌ها با پیونگ یانگ است و آن را گام نخست برای ایجاد زمینه برگزاری نشست بی‌سابقه مقامات دو کشور می‌داند. این اظهارنظر از سوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول پس از پایان سفر سه روزه هیات کره شمالی مطرح شد که نتیجه‌اش دعوت از مون جائه-این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ با هدف گفت‌وگو با مقام‌های کره‌شمالی است.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: این سفر نشان دهنده تمایل زیاد کره‌شمالی برای بهبود روابط بین دو کره است و اگر پیونگ یانگ چنین تمایلی داشته باشد، باید اقدامات غیرمنتظره‌ای را برای انجام آن صورت دهد.
همزمان با تمایل سئول برای مذاکره با پیونگ یانگ،«مایک پنس» می‌گوید که آمریکا آماده است مذاکراتی مستقیم با کره شمالی انجام دهد. معاون رئيس‌جمهور آمریکا در راه بازگشت از سئول پایتخت کره‌جنوبی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن ‌پست» در عین حال گفت که ایالات متحده همچنان سیاست حداکثر فشار بر کره شمالی از طریق تشدید تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.
پنس گفت، در صورتی که کره شمالی مایل به انجام گفت‌وگو باشد آمریکا نیز برای آن آمادگی دارد. او افزود، مادامی‌ که کره‌شمالی «کاری انجام ندهد که از سوی ائتلاف گامی‌جدی در جهت توقف فعالیت هسته‌ای ارزیابی شود» فشار بر کره‌شمالی کاهش نخواهد یافت.


پنس در این گفت‌وگو روشن ساخت: «سیاست حداکثر فشار باقی خواهد ماند و افزایش نیز خواهد یافت. اما در صورت تمایل آن‌ها برای گفت‌وگو ما نیز صحبت خواهیم کرد.» این اظهارات چرخشی در سیاست معمول آمریکا محسوب می‌شود که همواره تنها زمانی از گفت‌وگو سخن رانده است که کره‌شمالی حاضر به کنار گذاشتن برنامه اتمی‌خود باشد.
معاون رئيس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که بر مبنای این توافق از دیداری میان رؤسای جمهور دو کره پشتیبانی خواهد کرد. بعد از آن نیز می‌تواند گفت‌وگو میان کره‌شمالی و آمریکا انجام شود.
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی روز شنبه از مون برای دیداری دعوت کرد و گفت، این دیدار می‌تواند «در اولین فرصت ممکن» انجام گیرد. این دعوت را کیم یو جونگ، خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی در دیداری سه‌ساعته از سئول به اطلاع رئيس‌جمهور کره جنوبی رساند. کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که کره‌شمالی با اقدامات اخیر دو هدف را دنبال می‌کند: نخست، کاهش فشار تحریم‌ها و خروج از انزوای سیاسی و دوم تلاش برای تضعیف روابط کره‌جنوبی با ایالات متحده آمریکا که شاید به موفقیت دست پیدا کند.