قرارداد توتال تضامين لازم را ندارد


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
اما با اين حال شرکت توتال از آن مقطع تاکنون چندين بار به موضوع بازگشت تحريم‌ها و تصميم آمريکا براي خروج از برجام اشاره کرده و تلويحا گفته است که در صورت خروج آمريکا از برجام، توتال نيز از قرارداد پارس جنوبي خارج خواهد شد.
در اين خصوص هدايت‌ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک و عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» اظهار کرد: از همان ابتدا مشخص بود که در قراردادي که طرفين به اين شکل عمل کرده اند، نقاط ضعف بسياري وجود خواهد داشت. توتال در گذشته هم سابقه چنين کاري را داشته و روي يکي از فازهاي پارس جنوبي با ايران قرارداد بست و درنهايت آن را رها کرد و رفت. اينکه مديرعامل توتال صراحتا مي‌گويد در صورت بازگشت تحريم‌ها راههايي براي خروج داريم، کاملا درست مي‌گويد، ما در اين قرارداد جريمه خاصي در صورت عدول از وظايف و مسئوليت‌هاي توتال در نظر نگرفته‌ايم و در اين زمينه قرارداد با توتال مکانيسم خاصي ندارد و در حقيقت هيچ پنالتي‌اي در صورت بدعهدي توتال در قرارداد قيد نشده است.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: مجلس شوراي اسلامي‌هيچگاه در اين خصوص ورود نکرده است اما از همان ابتداي کار گوشزد مي‌کرديم که اين قرارداد پايدار نيست، چراکه سرنوشت آن به سرنوشت برجام گره خورده و برجام نيز معلوم نيست چه آينده‌اي داشته باشد. ما قرارداد چشم بسته‌اي را امضا کرديم و مطابق استانداردهاي جهاني در اين قرارداد پروژه زماني درست و سودمند که زمان تکميل آن مشخص باشد، قيد شده اما به اين نکته توجه نشده که اگر در زمان مناسب به انجام نرسد، ضرري که مي‌بينيم را چگونه شرکت توتال پرداخت خواهد کرد؟
وي بيان داشت: اين پروژه مرزي‌ترين پروژه پارس جنوبي است که نزديکي بسيار زيادي به مخازن مشترک ما با قطر دارد و ما تاکنون موفق نشده‌ايم که از آن برداشت کنيم و هر تاخيري که در ان مي‌افتد، در حقيقت عقب افتادن بيشتر ما از رقيب مان يعني قطر است، به همين دليل اگر توتال در زمان مقرر آن را تکميل نکند، يکي از منابع بسيار مهم‌مان براي برداشت را از دست مي‌دهيم.
خادمي‌در پاسخ به اين پرسش که چه بايد کرد تا ديگر چنين اتفاقاتي رخ ندهد و قراردادهاي ايران با شرکت‌هاي خارجي از ضمانت اجرايي بالايي برخوردار باشد، گفت: وقتي که قرارداد را مي‌بنديم بايد شرايط يکسان و برابري در خصوص بدعهدي از هريک از طرفين را در آن قيد کنيم و در نظر داشته باشيم که دو طرف قرارداد بايد به ان پايبند باشند و متعهد به پرداخت جريمه در صورت خروج از آن باشند و بايد تضمين و گارانتي معتبر نزد ما در صورت خروج اخذ مي‌شد اما متاسفانه در اين قرارداد هيچکدام از اينها پيش‌بيني نشد. در حقيقت قرارداد به شکلي است که اگر توتال آن را به انجام رساند که هيچ، اما اگر بدعهدي کرد و به انجام نرساند، تنها ما متضرر خواهيم شد و کارمان براي برداشت به تاخير مي‌افتد. در اين قرارداد پيش‌بيني‌هاي لازم ديده نشده و مفاد آن مانند قراردادهاي استاندارد نيست. 
 آن‌چه در ضيافت شام مديرعامل توتال و ترامپ گذشت
مديرعامل شرکت نفتي فرانسوي توتال در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز گفت از رييس جمهور آمريکا درخواست کرده به برجام پايبند بماند.
در همين زمينه پاتريک پويانه اظهار کرد که وي اين پيام را در ضيافت شام با دونالد ترامپ و ساير مديران اروپايي در داووس سوئيس در ژانويه داده و توتال را به عنوان اصلي‌ترين شرکت طرفدار تعامل اقتصادي با ايران برجسته کرد.
پويانه به فاينشتال تايمز گفت:‌ زماني که من فرصت صرف شام با رييس جمهور آمريکا را داشتم، اين پرسش را درباره ايران را مطرح کردم. من اين استدلال را بيان کردم اما پرسش اين است که چه ميزان به ايران فرصت مي‌دهيم. آيا به آنها فرصت کافي براي انجام اصلاحات ضروري داده‌ايم.
توتال در ژوييه سال گذشته يک قرارداد چند ميليارد دلاري براي توسعه مرحله بعدي ميدان گازي پارس جنوبي امضاء کرد که نخستين قرارداد بزرگ تهران با يک شرکت انرژي غربي از زمان برچيده شدن برخي از تحريم‌هاي بين‌المللي در سال ۲۰۱۶ بود.
پويانه به اين پروژه کاملا پايبند مانده است اما اظهار کرد: توتال در صورت بازگشت مجدد تحريم‌ها عليه تهران، راه‌هاي مختلفي براي خروج از اين توافق دارد. وي گفت: اگر مقررات بازي تغيير کند مسلما ما بايستي وضعيت را مجددا ارزيابي کنيم.
ترامپ تهديد کرده از توافق هسته‌اي که مورد حمايت باراک اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا، قرار داشته است خارج خواهد شد تا آن‌چه "بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران" خوانده را محدود کند، مگر اين‌که شرايط سخت‌تري به تهران تحميل شود.
مديرعامل توتال گفت: خروج آمريکا از برجام، ايران را به گذشته باز خواهد گرداند که فعاليت شرکت‌هاي اروپايي در اين کشور امکان‌پذير نبود به خصوص اگر تحريم‌هاي ثانويه که نهادهاي بين‌المللي فعال در ايران را هدف مي‌گيرند دوباره برقرار شوند.
شرکت توتال ۵۰.۰۱ درصد در پروژه پارس جنوبي سهم دارد، در حالي که شرکت سي ان پي سي چين ۳۰ درصد سهم دارد و باقي سهم اين پروژه متعلق به پتروپارس ايران است.
آقاي پويانه اعلام کرد: اين پروژه پيش مي‌رود، اما توتال تاکنون تنها حدود ۵۰ ميليون دلار هزينه کرده که به اين شرکت امکان مي‌دهد در صورت تغيير شرايط سياسي، بدون ضرر بزرگي خارج شود.
 درصورت خروج از پارس‌جنوبي، سهم توتال به چين مي‌رسد؟
براساس گزارش فاينشنال تايمز، اگر اين شرکت فرانسوي ناچار شود براي اجتناب از تحريم‌هاي آمريکا از پارس جنوبي خارج شود سي ان پي سي ناچار خواهد شد سهم توتال را بگيرد.
پويانه خاطر نشان کرد: فروش به سي ان پي سي يک احتمال است اما حاضر نشد درباره شرايط قراردادي صحبت کند. گزينه ديگر توقف اين پروژه خواهد بود، اما وي تاکيد کرد توتال اميدوار است خروج ضروري نباشد.