بازنگری در تعرفه واردات خودرو


گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته پس از آنکه يکي از نمايندگان مجلس از طرح دو فوريتي براي اصلاح و کاهش عوارض واردات خودرو خبر داد، حالا جزئيات بيشتري از طرح نمايندگان مجلس در رسانه‌ها منعکس شده
 است. 
طرح دو فوريتي براي کاهش عوارض واردات پس از آن مطرح شد که دولت تعرفه‌هاي جديد براي واردات خودرو را ابلاغ کرد. افزايش تعرفه پيش‌بيني شده براي واردات خودروهاي هيبريدي يکي از مهمترين دلايلي بود که برخي نمايندگان از آن به انتقاد پرداختند و پس از آن اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس طرحي را با عنوان تعيين ضوابط حقوق ورودي خودروهاي وارداتي و ساماندهي بازار خودرو تهيه کردند. براساس آنچه که در جزئيات اين طرح دو فوريتي منتشر شده، نمايندگان معتقدند که تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي بايد کاهش پيدا کرده و يا حذف شود. آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اين طرح تاکنون امضاي 217 نماينده مجلس را دارد و قرار است به ساماندهي وضعيت واردات خودرو و جلوگيري از سوءاستفاده و مقابله با رانت‌هاي اين بخش کمک کند.
در همين ارتباط بهرام پارسايي، رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل 90 مجلس در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه در واردات خودرو و همچنين توليد خودروهاي داخلي انحصار به وجود آمده، گفت: در حال حاضر تاوان اين انحصار را مردم پرداخت مي‌‌کنند، يعني فضاي رقابتي به بهانه حمايت از توليد داخل و يا ساير بهانه‌ها گرفته شده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه براساس تهيه طرح دو فوريتي پيشنهاد شده که تکليف وضعيت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بين ۱۵ تا ۶۱ درصد افزايش داده و هيچ دليل منطقي پشت اين افزايش تعرفه وجود نداشت که در نهايت قرار است مردم هزينه آن را پرداخت کنند، لذا براساس اين افزايش تعرفه و پرونده‌اي که در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد به اين نتيجه رسيديم که طرحي ارائه شود تا قانون در اين باره وضع شود. وي با تاکيد بر اينکه دو چالش ملي کشور مربوط به بحث خودرو است، يادآور شد: عامل ۸۰ درصد آلايندگي هواي کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنين دليل بخشي از تصادفات جاده‌اي ناشي از ناامن بودن خودروها است. اين نماينده مجلس افزود: اين طرح دو فوريتي در معاونت قوانين مجلس در حال سپري کردن مراحل قانوني خود است تا به هيئت رئيسه ارجاع شود. وي در تشريح مفاد اين طرح دو فوريتي ادامه داد: يکي از مفاد اين طرح اين است که سقف تعرفه خودروهاي وارداتي ۵۵ درصد باشد و بسته به قيمت و حجم موتور و مابقي مولفه‌هايي که بايد در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم‌اکنون دولت ۷۵ درصد را پيشنهاد داده است. پارسايي با اشاره به يکي از مواد ديگر اين طرح افزود: پيشنهاد ديگر اين بود که ساليانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتي خودرو کاهش يابد که تا پايان سند چشم‌انداز اين تعرفه به ۲۰ درصد کاهش يابد که البته باز اين تعرفه ۲۰ درصدي از تمامي‌کشورها بيشتر است، اما اين کاهش تعرفه سبب مي‌شود که خودروسازان داخلي به خودشان بيايند و اگر احساس فضاي رقابتي کنند، کيفيت افزايش، قيمت کاهش و يا اينکه خدمات بيشتر مي‌‌شود. اين عضو کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتي که دلشان مي‌‌خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که مي‌‌خواهند خودرو را با تاخير تحويل مي‌‌دهند، ادامه داد: صدها شکايت از نحوه خدمات ارائه شده در کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد که اين شکايت‌ها به دليل اينکه اين است که فضاي رقابتي وجود ندارد و شرايط انحصاري است. پارسايي ادامه داد: تعرفه خودروهاي هيبريدي بايد صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر اين است که دولت بايد واردات خودروهاي هيبريدي را تشويق کند اما اگر تشويق نمي‌کند، نبايد عوارضي بر واردات آن وضع کند. وي با بيان اينکه ماده ديگر اين است که دولت بايد زيرساخت‌ها را فراهم کند تا تکنولوژي و فناوري به روز دنيا بتواند در کشور سرمايه‌گذاري کند، افزود: اين سرمايه‌گذاري مي‌‌تواند با مشارکت سرمايه‌گذاران و توليدکنندگان داخلي انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک مي‌‌کنند و اگر بتوانيم خودروهاي با کيفيت و با تکنولوژي روز دنيا توليد کنيم مي‌‌توانيم اين توليدات را به کشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس صادر کنيم و به ارزآوري و اشتغالزايي کشور کمک کنيم.
پارسايي با بيان اينکه ٢١٧ نماينده مجلس اين طرح دو فوريتي براي کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي را امضا کرده‌اند، افزود: نماينده‌ها از اين وضعيت بي‌نظمي‌و بي‌سروسامان بازار خودرو چه خودروهاي داخلي و چه خودروهاي وارداتي نگران هستند و خواهان ساماندهي بازار خودروي کشور هستند. رئيس کميته اقتصادي کميسيون اصل ۹۰ مجلس تصريح کرد: اميدوارم که با راي بالاي نمايندگان اين طرح دو فوريتي تصويب شود و مردم نيز از نمايندگان خود بخواهند که اين طرح با راي بالا در صحن علني مجلس تصويب شود.