صنعت مرغداری در بحران آنفولانزا


مدتي است که بازار به حرف هيچ کس گوش نمي‌دهد و هر کس هر کاري که دلش مي‌خواهد انجام مي‌دهد. دلار يکه تاز شده و همچون لکوموتيو يک قطار سريع السير، همه چيز را به دنبال خودش مي‌کشد و دراين بين حقوق بگيران بزرگترين بازنده اين بازي هستند. شرايط به نوعي شده که ياد روزگار احمدي نژاد افتاده ايم. روزهايي که اگر مي‌خوابيديم بايد با ترس گراني از خواب بيدار مي‌شديم. بدتر آنکه بلاياي طبيعي هم به ياري گران فروشي مي‌آيد. يکي از اين موارد قيمت مرغ و تخم مرغ است. 
در اين رابطه رييس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: بالا رفتن قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها به توليد کنندگان مربوط نيست. توليد کنندگان طبق توافق با ستاد تنظيم بازار تخم مرغ را با قيمت کيلويي ۵ هزار و ۳۰۰ تومان در اختيار تشکل‌ها قرار مي‌دهند تا در ميادين توزيع شود.ناصر نبي پور در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص افزايش مجدد قيمت تخم مرغ با وجود واردات اين محصول به کشور اظهار کرد: بالا رفتن قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها به توليدکنندگان مربوط نيست. توليدکنندگان طبق توافق با ستاد تنظيم بازار بايد تخم مرغ را با قيمت کيلويي 5 هزار و 300 تومان در اختيار تشکل قرار دهند تا در ميادين توزيع شود.
تهران و البرز ديگر تخم‌مرغ توليدي ندارند
وي افزود: درصدي که توسط ستاد تنظيم بازار براي توليدکنندگان تعيين شده تغييري نداشته و تمام استان‌ها موظف به رعايت آن هستند که تاکنون تخلفي هم گزارش نشده است. بيشتر استان‌ها مانند تهران و البرز ديگر توليدي ندارند. استان‌هاي باقي‌مانده به کمک تشکل‌ها آمده‌اند و تخم مرغ کشور را تامين مي‌کنند.نبي‌پور در رابطه با افزايش قيمت تخم مرغ در خرده فروشي‌ها خاطرنشان کرد: هميشه خرده فروشي‌ها قيمت را بالاتر مي‌برند. زماني هم که از ما کارتني 5 هزار تومان مي‌خريدند با قيمت کارتني 10 هزار تومان به بازار عرضه مي‌کردند.وي با اشاره به مشکلات روزانه توليد تخم مرغ اذعان داشت: هر روز توليد تخم مرغ در داخل در حال کاهش است که دليل آن گسترش بيماري آنفولانزا است. با اين وجود بالا رفتن قيمت در خرده فروشي هم نبايد منع شود.نبي‌پور گفت: زماني که از ما تخم مرغ‌مان را کارتوني 2 هزار تومان مي‌خريدند و به مسئولين التماس کرديم که آن را ذخيره کنند هيچ کس توجهي نکرد اما حالا اين بيماري مسئولين را به تکاپو انداخته است.
نابودي25 ميليون مرغ براي سلامتي 
رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: بالغ بر 25 ميليون مرغ براي حفظ سلامتي مردم معدوم شده و 40 درصد مرغ‌ها از بين رفته‌اند. واقعيت اين است که توليدکننده و سرمايه‌اش از بين رفته‌اند و اين موضوع را بايد مصرف کنندگان بدانند که تا بازگشت به شرايط عادي دو تا سه سال زمان مي‌برد.
بحران ارزي عليه قيمتها 
نبي پور در رابطه با فاسد بودن تخم مرغ‌هاي وارداتي تصريح کرد: تاريخ مصرف تخم مرغ‌هاي وارداتي که بر روي آنها هم مشخص بود يک ماه زده شده بود که موعد آن رسيده است اما با ارز حدود 5 هزار توماني هيچ تخم مرغي نمي‌توان وارد کرد و هرچه وارد شود بسيار گرانتر از تخم مرغ داخلي تمام خواهد شد.رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: اگر امروز تخم مرغ داخلي به کيلويي 6هزار و 500 رسيده اگر از خارج وارد کنند بالاتر از 7 هزارتومان تمام خواهد شد.وي افزود: دولت بايد از توليد داخلي حمايت کند و به خاطر قيمت آن هم در چنين شرايطي با مرغداران برخورد نکند. مرغداراني که امروز توليد مي‌کنند نمي‌دانند فردا هم مرغداري و مرغان را دارند يا خير. ما به عنوان تشکل آمادگي داريم قرار داد دائمي‌با وزارت جهاد و تنظيم بازار امضا کنيم حتي اگر قيمتشان 5 هزار تومان باشد.
توقف توليد در استانهاي اصلي
رئيس اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران در ادامه تشريح کرد: توليد در استان‌ها پراکنده است و در استان‌هاي اصلي توليد متوقف شده است، در حال حاضر اصفهان هم درگير شده که اگر ادامه پيدا کند به جرات مي‌توان گفت 70 درصد از مرغ‌ها از بين رفته‌اند. کل توليد خراسان 12 درصد است و تاثير بالايي بر توليد ندارد اما استان‌هاي تاثيرگذار ديگر توليد ندارند. کرج، قزوين، قم، آذربايجان با 80 درصد معدوم سازي و تهران از توليدکنندگان اصلي بودند که در حال حاضر توليد ندارند و تلفات همچنان ادامه دارد.
معدوم کردن به صرفه نيست
نبي پور گفت: ما نشنيده‌ايم که دولت بخواهد با رساندن جوجه يکروزه به مرغداري‌ها کمک کند اما با شرايطي که حاکم است من هم به عنوان يک مرغدار حتي اگر مجاني هم جوجه‌ريزي کنند اقدام نخواهيم کرد. هزينه توليد با اين وجود که در بهار جوجه‌ريزي کرده و در آبان معدوم کنيم براي توليد به صرفه نيست.