توجه به مشكلات قضات مستقل

واقعيت اين است كه قضات شريف و پايبند بر اصول اخلاقي كه وظايف‌شان را مطابق قانون انجام مي‌دهند، بسيار زياد است و تعداد اين گروه از قضات نسبت به معدود قضات متخلف قابل مقايسه نيست اما مساله اين است كه ما به‌دنبال رضايتمندي مردم هستيم و حقيقتا اين رضايتمندي صرفا در گروي استقلال راي و نظر قضات است.
به اين اعتبار لازم است قضات علاوه بر پايبندي نسبت به وظايف اخلاقي و حرفه‌اي خود، بايد در صدور راي و احكام مختلف نيز مستقل عمل كنند و شرايط نيز بايد به گونه‌اي باشد كه استقلال راي قضات محفوظ بماند.
بر اين اساس درحالي صحبت‌ها و زمزمه‌هايي از لزوم اصلاح ساختار قوه قضاييه داخل و خارج دستگاه قضايي به گوش مي‌رسد كه درصورت انجام اين اصلاحات، لازم است از ابعاد گوناگون موضوع را مورد ارزيابي قرار دهيم. حال آنكه اگر بنا به انجام چنين اصلاحاتي باشد، طبيعتا اين مهم بايد روال قانوني خود را از طريق مجاري ذي‌ربط طي كند. در اين راستا، بحث استقلال قاضي و عدم دخالت در عملكرد قضات، حفظ حرمت آنها و پايبندي به اخلاق حرفه‌اي و قانوني ازسوي قضات مسائلي است كه بايد مدنظر قرار گيرد.
همزمان بحثي كه اين روزها در جريان تصويب لايحه بودجه سال آينده در مجلس با حواشي بسيار روبه‌رو شد، مساله ماليات بر درآمد و حقوق اساتيد دانشگاه و اعضاي هيات علمي و همچنين قضات بود. بر اين اساس، در شرايطي كه به نظر مي‌رسد با نوعي رويكرد عوام‌فريبانه سعي مي‌شود اين‌طور وانمود كنند كه دولت قصد دارد از پرداخت حقوق‌هاي هنگفت به بخشي از كاركنان خود ممانعت كند، واقعيت اين است كه اتفاقا اين اقشار فرهيخته جامعه نيازمند توجه بيشتر هستند و فارغ از بحث اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها كه نقشي كليدي در تربيت نيروي انساني متخصص و درنتيجه توسعه و پيشرفت كشور دارند، قضات نيز مسووليتي خطير برعهده داشته و جان، مال و ناموس مردم در گروي تصميمات آنها است و اتفاقا با توجه به جايگاه خاص اجتماعي‌شان، از پذيرش شغل دوم معذورند؛ درنتيجه بايد توجهي وي‍ژه به آنها داشته باشيم. بنابر‌اين علاوه بر اصلاح ساختار قوه قضاييه، بايد نسبت به حمايت از قضات نيز توجه داشته باشيم. قضات بايد ابتدا به‌لحاظ مالي تامين باشند تا بتوانند استقلال خود را حفظ كنند. بنابر‌اين فارغ از برخوردهاي سلبي و معرفي قضات متخلف، بايد مشكلات قضات را نيز درنظر بگيريم و نسبت به رفع آن تلاش كنيم.


سخنگوي فراكسيون اميد مجلس