فروش کلت های وحشت آفرین!

«چند وقت پیش به طور اتفاقی در اپلیکیشن دیوار  آگهی خرید و فروش انواع و اقسام تفنگ های بادی را که دقیقا شبیه اسلحه های جنگی است مشاهده کردم. برایم این سوال پیش آمد که مبنای فروش  کلت های بادی مجاز و غیر مجاز که با کلت های جنگی تفاوت ظاهری ندارد چیست؟ اگر با این گونه کلت ها سرقتی در شهر انجام شود چه کسی پاسخ گو خواهد بود؟ چرا نظارتی درباره فروش این گونه کالا ها در دیوار نمی شود؟»
چند روز قبل یکی از شهروندان طی تماس با تحریریه روزنامه خراسان رضوی ماجرای فروش آزادانه کلت های بادی شبیه کلت های جنگی را با ما در میان گذاشت و از این که این گونه لوازم به راحتی در بازار به فروش می رسند گلایه کرد.
با کلت جنگی مو نمی زند!
برای بررسی موضوع جست و جویی در فضای مجازی انجام می دهم. در اپلیکیشن دیوار فقط با درج یک کلید واژه در قسمت جست و جوی آگهی ها، ده ها آگهی در زمینه فروش کلت های بادی نشان داده می شود؛ کلت هایی که تمامی آن ها ظاهری شبیه کلت جنگی دارند.برای بررسی جزئی تر  روی برخی آگهی ها دقیق تر می شوم. در یکی از آگهی ها درج شده «کلت بادی، فلزی سنگین، قیمت مناسب و ...»، با شماره تلفن درج شده در آگهی تماس می گیرم و به فروشنده می گویم اگر سلاح شما شبیه سلاح جنگی است خریدارم. فروشنده اظهار می کند: سلاح آگهی شده بسیار شبیه سلاح جنگی و واقعی است. وی ادامه می دهد: این کلت بادی را از بانه وارد می کنم. کاملا شبیه سلاح و قیمتش هم فقط 150 هزار تومان است.روی آگهی دیگری که با عنوان فروش «کلت گازی» در دیوار منتشر شده دقیق می شوم و با آگهی دهنده تماس می گیرم و همان مطالب قبل را از او نیز می پرسم. او نیز با اشتیاق توضیح می دهد و می گوید: تعداد زیادی از نمونه آگهی شده در مغازه دارم که همه آن ها شبیه سلاح جنگی است. می توانید برای مشاهده آن ها به میدان 17 شهریور، خیابان ... فروشگاه لوازم تحریر ... مراجعه کنید!


امکان سوءاستفاده وجود دارد
برای بررسی بیشتر این ماجرا با رئیس پلیس امنیت عمومی استان تماس می گیرم و ماجرا را با وی در میان می گذارم.سرهنگ «حسین مولوی نسب» درباره قوانین موجود عرضه کلت های بادی می گوید: فروش کلت های بادی ممنوعیتی ندارد اما امکان سوء استفاده از این گونه سلاح های بادی و طرح های دیگر که به سلاح جنگی شبیه است وجود دارد.وی ادامه می دهد: اگر در این زمینه دستور العملی مبنی بر ممنوعیت عرضه و فروش آن در بازار صادر شود وارد عمل خواهیم شد.
سلاحی که هیچ استفاده ای ندارد!
برای اطلاع از نظر رئیس هیئت تیراندازی استان به سراغ «کوروش فرودی» می رویم. وی در حالی که موضوع احتمال سوءاستفاده از این گونه کلت های بادی را تایید می کند، می گوید: این گونه اسلحه ها در مسابقات هیچ گونه کاربردی ندارد و وجود آن نیز هیچ ضرورتی ندارد.
وی می افزاید: سلاح هایی که برای مسابقات ورزشی استفاده می شود کارایی و دقت متفاوتی دارد اما دقت این گونه سلاح ها از تپانچه های بادی که در مسابقات رسمی استفاده می شود به مراتب کمتر است.
مدیریت به جای ممنوعیت
رئیس هیئت تیراندازی استان از ارائه پیشنهادی برای این موضوع خبر می دهد و می افزاید: پیشنهاد کردیم افرادی که کلت های بادی در اختیار دارند به هیئت تیراندازی مراجعه و ثبت نام کنند. فایده این ثبت نام این است که کنترل مالک سلاح بادی پس از ثبت نام برای هیئت تیراندازی کار آسانی خواهد بود، ضمن این که پیشنهاد کردیم سلاح ها در هیئت تیراندازی به عنوان امانت باقی بماند.
وی تصریح می کند: در این پیشنهاد مطرح شده که در هفته و زمانی مشخص، مالکان کلت های بادی می توانند به صورت مدیریت شده برای تیراندازی به هیئت تیراندازی مراجعه کنند، به عبارتی به جای اعمال محدودیت، مدیریت و کنترل در دستور کار قرار خواهد گرفت، با این حال تا امروز در این زمینه به نتیجه خاصی نرسیده ایم.
وی بیان می کند: طراحی این سلاح ها به گونه ای است که شباهت زیادی با سلاح دارای کالیبر جنگی دارد. این گونه سلاح ها در بازار خرید و فروش می شود اما مجوز رسمی برای استفاده ندارد.رئیس هیئت تیراندازی استان می افزاید: در همین زمینه و به منظور نظارت و کنترل بیشتر روی استفاده از این گونه سلاح ها، فدراسیون تیراندازی طی ابلاغیه ای به هیئت های استانی اعلام کرد افرادی که از این نوع سلاح ها استفاده می کنند می توانند به هیئت های تیراندازی استان ها مراجعه کنند و به عضویت هیئت درآیند.فرودی می گوید: برخی مواقع می توانیم جلوی استفاده از برخی سلاح ها را به صورت کامل بگیریم اما درباره این سلاح ها، چنین امکانی وجود ندارد و اگر محدودیت شدید باشد سلاح ها به منازل منتقل خواهد شد و نظارت ها به مراتب سخت تر می شود.
وی درباره ممنوعیت استفاده از کلت های بادی مشابه سلاح جنگی هم می افزاید: از نظر هیئت تیراندازی، سلاح مذکور یک سلاح بادی محسوب می شود و می تواند در سالن های هیئت تیر اندازی مورد استفاده قرار گیرد اما هیئت تیراندازی مرجع اعلام ممنوعیت استفاده از این گونه سلاح ها نیست.