چرخش در سیاست واشنگتن

معاون رییس‌جمهور آمریکا در بازگشت از کره‌جنوبی از آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی سخن گفت‌. او در عین حال از تداوم سیاست حداکثر فشار بر کره‌شمالی خبر داد.
مایک پنس می‌گوید: آمریکا آماده است مذاکراتی مستقیم با کره‌شمالی انجام دهد. معاون رییس‌جمهور آمریکا در راه بازگشت از سئول، پایتخت کره‌جنوبی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست در عین حال گفت: ایالات متحده همچنان سیاست حداکثر فشار بر کره‌شمالی از طریق تشدید تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.
پنس گفت: در صورتی که کره‌شمالی مایل به انجام گفت‌وگو باشد آمریکا نیز برای آن آمادگی دارد. او افزود: مادامی که کره‌شمالی کاری انجام ندهد که از سوی ائتلاف گامی جدی در جهت توقف فعالیت هسته‌ای ارزیابی شود، فشار بر کره‌شمالی کاهش نخواهد یافت. پنس در این گفت‌وگو که یکشنبه گذشته منتشر شد، عنوان کرد: سیاست حداکثر فشار باقی خواهد ماند و افزایش نیز خواهد یافت‌ اما در صورت تمایل آنها برای گفت‌وگو ما نیز صحبت خواهیم کرد.
این اظهارات چرخشی در سیاست معمول آمریکا محسوب می‌شود که همواره تنها زمانی از گفت‌وگو سخن رانده است که کره‌شمالی حاضر به کنار گذاشتن برنامه اتمی خود باشد. پنس در گفت‌‌و‌گو با روزنامه یادشده یادآور شد در جریان ملاقاتش با رییس‌جمهور کره‌جنوبی هر دو اتفاق نظر داشتند که کره‌شمالی تنها به دلیل انجام مذاکره نباید از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود.


معاون رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که بر مبنای این توافق از دیداری میان روسای جمهور دو کره پشتیبانی خواهد کرد. بعد از آن نیز می‌تواند گفت‌وگو میان کره‌شمالی و آمریکا انجام شود. رهبر کره‌شمالی شنبه گذشته از مون برای دیداری دعوت کرد و گفت این دیدار می‌تواند در اولین فرصت ممکن انجام شود. این دعوت را کیم یو جونگ، خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی در دیداری سه‌ساعته از سئول به اطلاع رییس‌جمهور کره‌جنوبی رساند.
کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند که کره‌شمالی با اقدامات اخیر دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست، کاهش فشار تحریم‌ها و خروج از انزوای سیاسی و دوم تلاش برای تضعیف روابط کره‌جنوبی با ایالات متحده آمریکا.
این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا می‌گوید هنوز خیلی زود است تا بتوان در مورد انگیزه‌های کره‌شمالی برای کاهش تنش‌ها و گرم‌شدن روابط دو کره، قضاوت کرد. روزنامه رسمی کره‌شمالی دیروز گفت هیات آن کشور سفر معنی‌داری به سئول انجام داده‌است.
جیمز ماتیس در آستانه سفر اروپایی خود گفت: واضح است که خیلی زود است تا بشود گفت آیا رخدادهای اخیر پس از پایان المپیک زمستانی در کره‌جنوبی پیامدی خواهند داشت یا نه. او تاکید کرده در حالی‌که پیونگ‌یانگ، در جریان بازی‌های زمستانی، هیاتی عالی‌رتبه را به کره‌جنوبی فرستاده‌ اما در میانه همه اینها رهبر کره‌شمالی یک رژه نظامی ترتیب داده و موشک‌های بالستیکش را به نمایش گذاشته ‌است.
اشاره ماتیس به برگزاری رژه نظامی ارتش کره‌شمالی، در آستانه بازی‌های زمستانی در پیونگ‌چانگ، در کره‌جنوبی ا‌ست؛ رژه‌ای که معمولا در بهار انجام می‌شود، اما زمان آن به ۱۹ بهمن‌ماه عقب کشیده شد. از سوی دیگر کره‌شمالی که رهبر آن در جریان سخنرانی سال نوی میلادی از احتمال مذاکرات با همسایه جنوبی برای کاهش تنش‌ها سخن گفت، در نهایت یک هیات عالی‌رتبه سیاسی را به جنوب فرستاد.
دیروز روزنامه رسمی کره‌شمالی نوشت هیات آن کشور سفری معنی‌داری به کره‌جنوبی داشته و این سفر بخت مهمی برای بهبود روابط بین شمال و جنوب کره است‌ و به ایجاد شرایط برای صلح در شبه‌جزیره کره کمک می‌کند‌ اما مقام‌های ایالات متحده در مواردی تاکید کرده‌اند هنوز نمی‌توان در مورد انگیزه‌های پیونگ‌یانگ برای کاهش تنش‌ها قضاوت کرد. ماه‌های گذشته شبه‌جزیره کره‌ کانون تنش‌های فزاینده‌ای بود که در چند مورد به تهدید‌های لفظی به حمله اتمی به ایالات متحده یا نابودی حکومت کره‌شمالی در صورت اقدامات تحریک‌آمیز انجامید.
پیونگ‌یانگ برخلاف قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل‌ به‌طور مشخصی بر ظرفیت‌های هسته‌ای و موشکی خود افزوده‌ است. وزیر دفاع آمریکا یکشنبه گذشته گفت خیلی زمان عجیبی ا‌ست که رهبر کره‌شمالی تلاش می‌کند نشان دهد قصد بهبود روابط با کشوری‌- کره‌جنوبی- را دارد که همیشه به آن حمله می‌کند و آن را عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا می‌نامد.
برخی از تحلیلگران می‌گویند این احتمال وجود دارد که قصد اصلی کره‌شمالی از فرستادن هیات سیاسی به کره‌جنوبی و عملکرد اخیر آن، اقداماتی گمراه‌کننده با هدف تضعیف تحریم‌های بین‌المللی یا اثرگذاری بر اتحاد سیاسی و نظامی واشنگتن و سئول باشد. وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده به روابط آمریکا و کره‌جنوبی ضربه‌ای وارد نخواهد شد: می‌دانم خیلی‌ها نگاه می‌کنند تا شاهد جدایی بین کره‌جنوبی و ایالات متحده باشند. خبری از این جدایی نیست.
کره‌جنوبی به دنبال از‌سرگیری ارتباط با کره‌شمالی
کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد به دنبال برقرار کردن دیدارهای مجدد خانواده‌های دور‌افتاده دو کره و کاهش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ است و آن را گام نخست برای ایجاد زمینه برگزاری نشست بی‌سابقه مقامات دو کشور می‌داند.
این اظهارنظر از سوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول پس از پایان سفر سه روزه هیات کره‌شمالی مطرح شد که نتیجه‌اش دعوت از رییس‌جمهور کره‌جنوبی برای سفر به پیونگ‌یانگ با هدف گفت‌وگو با مقام‌های کره‌شمالی است.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: این سفر نشان‌دهنده تمایل زیاد کره‌شمالی برای بهبود روابط بین دو کره است و اگر پیونگ‌یانگ چنین تمایلی داشته باشد، باید اقدامات غیرمنتظره‌ای را برای آن انجام دهد. سفر هیات کره‌شمالی با حضور کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی به کره‌جنوبی برای بسیاری از مردم این کشور جذاب بوده اما بسیاری هم درباره صداقت کره‌شمالی و تمایل این کشور برای تداوم برنامه‌های اتمی بدبین هستند.در بیانیه وزارت اتحاد مجدد دو کره همچنین ذکر شده است: اگرچه بسیاری از مردم کره‌جنوبی از حضور ورزشکاران و مقام‌های کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی استقبال کردند اما هنوز انتقادها و نگرانی‌های بی‌شماری در این باره وجود دارد. در سفر هیات کره‌شمالی، نامه‌ای از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی توسط خواهرش به رییس‌جمهور کره‌جنوبی داده شد و از وی خواستند به پیونگ‌یانگ سفر کند.
رییس‌جمهور کره‌جنوبی نیز در پاسخ گفت: اجازه دهید شرایطی برای ایجاد چنین سفری مهیا شود. اگر چنین نشستی صورت گیرد، نخستین دیدار بین مقام‌های دو کره از سال 2007 خواهد بود. وزارت اتحاد دو کره همچنین اعلام کرده اقداماتی برای بهبود شرایط بین دو کره باید از سوی دو طرف انجام شود و این مساله باید با حمایت جامعه بین‌الملل صورت گیرد. در بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی در عین حال آمده است: به طور کامل از اقدامات بین‌المللی براساس تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره‌شمالی که مبنای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و راه‌حلی صلح‌آمیز است، تبعیت می‌کنیم. اگر پیشرفتی مطمئن و قاطع برای ایجاد شرایط با هدف خلع سلاح اتمی باشد، پیشرفت تمام‌عیار در روابط بین دو کره امکان‌پذیر خواهد بود.