ادامه دیپلماسی صلح در مسکو

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ برای دیدار با رییس‌جمهور روسیه، به مسکو سفر کرد. محمود عباس در این دیدار به دنبال و کسب حمایت ولادیمیر پوتین در مواردی است که پیرامون آنها با ایالات متحده اختلافاتی ایجاد شده ‌است.
قرار بود عباس در سوچی با پوتین دیدار کند اما سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی مسکو‌ سبب شد رییس‌جمهور روسیه برای نظارت بر وقایع در پایتخت بماند. رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی دیروز وارد مسکو شد. دیدار عباس از مسکو، دو هفته پس از دیدار نخست‌وزیر اسراییل از روسیه صورت می‌گیرد.
پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت خواهد شناخت، در روابط تشکیلات خودگردان فلسطینی و دولت آمریکا تنش‌هایی صورت گرفت. فلسطینیان بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت کشور خود در آینده می‌دانند. اکثریت جامعه جهانی نیز در حمایت از راهکار دوکشوری، استقلال فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم را پیشنهاد می‌کند. این بخش از بیت‌المقدس در آن زمان توسط اسراییل اشغال شد.
ترامپ زمانی که اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسراییل به‌رسمیت شناخت، تاکید کرد که حقیقت اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل با راهکار صلح تضادی ندارد و اگر طرفین از راهکار دو کشوری حمایت می‌کنند، آمریکا نیز حامی آن خواهد بود.


ترامپ: عدم تمایل جدی اسراییل و فلسطینی‌ها به صلح
رییس‌جمهور ایالات متحده یک‌شنبه گذشته، در گفت‌وگویی با یک روزنامه اسراییلی گفت فلسطینی‌ها در حال حاضر به دنبال صلح نیستند، و او مطمئن نیست که اسراییل هم به صلح با فلسطینی‌ها علاقه‌مند باشد. دونالد ترامپ در تمایل جدی اسراییل در مذاکره و صلح با فلسطینی‌ها تردید کرده است. او در عین حال تمایل فلسطینی‌ها برای صلح را نیز تردیدآمیز خواند. با وجود این ترامپ خواستار مذاکره دو طرف شده است.
دونالد ترامپ در سخنانی کم‌سابقه علاقمندی اسراییل برای صلح با فلسطینی‌ها را مورد تردید قرار داد. او گفت: در حال حاضر می‌گویم که فلسطینی‌ها هیچ‌ صلحی را نمی‌خواهند و من کاملا مطمئن نیستم که اسراییل هم صلح را بخواهد. پس باید ببینیم چه پیش می‌‌آید. ترامپ روشن کرد که طرفدار تلاش‌های اسراییل برای راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران خاورمیانه است. او گفت که مناسبات آمریکا و اسراییل عالی است، اما صلح میان اسراییل و فلسطینی‌ها این مناسبات را بسیار بهتر خواهد کرد.
تشدید انتقاد از شهرک‌سازی اسراییل
رییس‌جمهور آمریکا با لحنی آشکارتر از گذشته از شهرک‌سازی اسراییل انتقاد کرد. دونالد ترامپ گفت: به همین دلیل فکر می‌کنم اسراییل باید در رابطه با شهرک‌سازی بسیار محتاط باشد.
ترامپ در گذشته نیز از قصد خود برای کشاندن اسراییل و فلسطینی‌ها به توافقی نهایی سخن گفته بود. اما اینک او در گفت‌وگوی اخیر گفته است معلوم نیست مذاکراتی بین دو طرف امکان‌پذیر باشد. ترامپ می‌گوید: صادقانه بگویم، من نمی‌دانم که در اصل مذاکراتی خواهیم داشت. او ادامه می‌دهد: خواهیم دید چه پیش می‌آید، اما فکر می‌کنم احمقانه است هم برای فلسطینی‌ها و هم برای اسراییلی‌ها وقتی که این مذاکرات به توافقی نینجامد.
از طرفی یکشنبه گذشته مجید الخلیلی، از مشاوران رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، به روزنامه تایمز اسراییل گفت روسیه و پوتین می‌توانند در چارچوب اجماع بین‌المللی برای صلح، نقش مهمی ایفا کنند. علاوه بر موضوع بیت‌المقدس، مساله‌ دیگری که بر روابط آمریکا و تشکیلات فلسطینی سایه افکنده، تعلیق بخشی از کمک‌های مالی ایالات متحده به فلسطینی‌هاست.
وزارت خارجه ایالات متحده، اواخر دی‌ماه‌ اعلام کرد واشنگتن فعلا از پرداخت بیش از نیمی از کمک سالانه خود به آژانس ملل متحد برای کمک به فلسطینی‌ها، خودداری می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود واشنگتن قصد دارد برای تصمیم‌گیری نهایی شاهد انجام اصلاحاتی در تشکیلات فلسطینی باشد.
سفیر تشکیلات فلسطینی، یکشنبه گذشته گفته بود این تشکیلات قصد ندارد آمریکا را از روند و مذاکرات صلح کنار بگذارد، فقط می‌خواهد دیگران را نیز دعوت به پیوستن به این تلاش‌ها کند. روسیه پیش‌تر نیز اقداماتی را برای انجام مذاکرات میان اسراییل و فلسطینی‌ها انجام داده بود؛ از جمله در سال ۲۰۱۶ که پیشنهاد مذاکرات رو‌در‌رو با عباس و نتانیاهو مطرح شد، اما آن پیشنهاد راه به‌جایی نبرد.