بررسی «ابتکار» از وضعیت حال و آینده بازار طلا در ایران و جهان فنر طلا رها شد

سمیرا ابراهیمی
در هفته‌های اخیر، بازار ارز با نوسانات رو به افزایشی همراه بود و به دلیل عدم عرضه ارز در این بازار، فشار تقاضا باعث شد که بازار تا مرز 5 هزار تومان هم قیمت دلار را افزایش دهد. در ادامه این اتفاقات بازار طلا نیز در تله افزایش قیمت افتاد. به طوری که در روز گذشته، سکه تمام با افزایش ۲۵ هزار تومانی، به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. همچنین طلای ۱۸ عیار به گرمی ۱۵۰ هزار تومان رسید که رکورد قیمتی امسال را شکست.
در همه بازارها، تراز عرضه و تقاضا، به کاهش یا افزایش قیمت منجر می شود. افزایش نرخ های اخیر بازار ارز و طلا نیز به دلیل افزایش تقاضایی است که بخشی از آن، تقاضای فصلی شب عید است و بخشی از آن سرمایه های سرگردانی است که همواره در بازارهای سوداگرانه در حال چرخش هستند و به محض این که سیگنال نوسان در یک بازار دریافت می کنند، با هجوم خود به این بازار، باعث افزایش تقاضا و به تبع افزایش نوسانات می شوند. اما موضوعی که در این حوزه باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، این است که اگر افزایش قیمت برای هر کالایی بدون زیربنای اقتصادی ایجاد شده باشد و تنها فشار تقاضا باعث افزایش قیمت ها شود، ریسک سقوط قیمت ها نیز وجود دارد.
البته تنش های سیاسی داخلی و خارجی نیز در این نوسانات نقش زیادی دارند. امروزه روابط تیره و تاریک آمریکا و کره شمالی و احتمال برخورد نظامی این دو کشور باعث افزایش قیمت طلا در جهان شده‌است. با وقوع احتمال جنگ ارزش پول کشور کاهش یافته و کالای سرمایه‌ای طلا تنها گزینه حفظ ارزش سرمایه است. در نتیجه باعث می‌شود که قیمت داخلی این فلز گرانبها در کشورها نیز افزایش داشته‌باشد.


افزایش قیمت طلای داخلی تا اردیبهشت ادامه دارد
عبادالله محمد ولی، رئیس اتحادیه تولید‌‌کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص نوسانات روزهای اخیر بازار طلا گفت: فعل و انفعالات بازار داخلی که باعث افزایش چشمگیر قیمت دلار شد، باعث افزایش نوسانات قیمت طلا در روزهای اخیر شده است. البته این روند افزایشی قبلا پیش بینی شده بود و ادامه پیش بینی های ما مبنی بر این است که تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
او افزود: با این‌حال آنچه می‌تواند بازار امروز طلا را تنظیم کند، عرضه مداوم سکه توسط بانک مرکزی است که به از بین رفتن حباب بازار و افزایش کاذب قیمت‌ها نیز کمک خواهد کرد.
محمدولی در ادامه به بحران‌های ارزی بازار اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت دلار در بازار، قیمت بالایی است و نرخ طلا نیز بر حسب قیمت دلار کف بازار تعیین می شود. اگر بانک مرکزی با نظارت و عرضه به جا این نوسانات را کنترل کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که تا شب عید، بازار به تعادل برسد، در غیر این صورت، احتمالا بی ثباتی در بازار ادامه دار خواهد شد .
این کارشناس بازار طلا در ادامه به ورود تعداد زیادی از سرمایه گذاران خرد به بازار طلا و ارز در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: در بازار فعلی ما به دلیل رکود اقتصادی، بسیاری از افراد حتی با سرمایه های اندک، برای کسب سود و گذران زندگی، وارد می شوند. مجموع ای سرمایه های خرد، تقاضای بزرگی را در بازار ایجاد می کند. اما تجربه نشان می دهد که در جریان این خرید و فروش ها، افراد زیادی ضرر می کنند. بنابراین نیاز ضروری به ورود مقتدرانه بانک مرکزی دارد.
وی با تاکید بر تشدید رکود بازار طلا در روزهای گذشته، اظهار کرد: مردم نمی‌دانند که باید طلا بخرند یا خیر. امیدواریم که شرایط هر چه زودتر به ثبات برسد تا همکاران ما هم با راحتی بیشتری بتوانند فعالیت کنند و برای خود تصمیم بگیرند.
محمدولی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مجدد قیمت طلا امکان پذیر است؟ گفت: نمی‌توان وضعیت بازار را به طور ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی کرد. اما هر گاه نوسانات حالت صعودی پیدا می‌کند پس از مدتی ممکن است کمی هم شیب نزولی پیدا کند اما اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم تغییر قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال طلای ۱۵۰ هزار تومانی به گرمی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان بازگردد، بعید به نظر می رسد. اما به هر حال امیدواریم که تعادل در بازار ایجاد شود.
نگاهی به بازار بین المللی طلا
قیمت هر گرم طلای خام در بازارهای ایران از حاصل ضرب قیمت جهانی هر اونس طلا در قیمت دلار آزاد محاسبه می‌شود. با این کار هرگونه نوسان در بازار ارز، بر بازار طلا اعم از مسکوکات و مصنوعات نیز اثر می‌گذارد.
از آنجا که عرضه مسکوکات طلا در انحصار بانک مرکزی است، این نهاد در زمان‌هایی که قیمت بازاری طلا با قیمت ذاتی آن برابری ندارد، با ابزارهایی چون حراج سکه یا پیش فروش آن وارد میدان می‌شود تا به اصطلاح نرخ‌ها شکسته شود و بازار به حالت تعادل بازگردد.
اما در بازار مصنوعات طلا، داستان دیگری در جریان است و به گفته فعالان صنف طلا، برای تعیین قیمت طلا باید قیمت یک گرم طلا را با قیمت اجرت ساخت آن جمع و 7درصد سود فروشنده را به آن اضافه کنیم و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اضافه شود.
روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش ۹ دلار و ۳۰ سنتی به هزار و ۳۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسیده است. این افزایش قیمت، به دلیل این است که شاخص بورس های آمریکایی مانند داوجونز در حال فروریختن هستند و هنگامی که قیمت سهام به سمت کاهش می رود، سرمایه گذاران برای یافتن بازارهای امن به سمت بازار طلا می‌روند. پیش از این سایت تحلیلی کیتکو نیز در گزارشی، بررسی روند نوسانات قیمت طلا در هفته های گذشته را به این ترتیب پیش بینی کرده بود که که رفتار طلا دقیقا مشابه سال 2008 است و از طرفی میزان ذخایر طلای صندوق ئی تی اف به بالاترین سطح خود از ماه می 2013 رسیده است که این مساله می تواند موجب ترغیب بیشتر
سرمایه گذاران برای خرید طلا شود.
اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک نیز در تحلیلی پیش بینی کرده اسا که مشاهده تصحیح قیمت چشمگیر طلا غیرمعمول نیست. در نخستین موج تصحیح بازارها، انتظار می‌رود فروش گسترده از سوی سرمایه‌گذاران برای تهیه نقدینگی مشاهده شود. آنها به دنبال فروش دارایی‌های سودآور و قابل نقد شدن خود خواهند کرد که این دارایی طلا است.
وی در ادامه افزود: اگر چه قیمت طلا ممکن است در کوتاه مدت به روند کاهشی ادامه دهد اما برای این فلز زرد کسب مجدد درخشش خود به عنوان یک دارایی مطمئن دشوار نخواهد بود و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران بلندمدت است از پایین‌تر رفتن قیمت‌ها در کوتاه مدت بهره برداری کنند. هرچه بحران در بازارهای سهام ادامه پیدا کند، تقاضای بیشتری برای دارایی‌های مطمن وجود خواهد داشت و برای طلا در ۱۳۰۰ دلار تقاضای قابل توجهی وجود دارد.
جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات «‌گروه لندن کپیتال»‌ نیز بر این باور است که تصحیح بازارهای مالی به حدی نخواهد بود که باعث برانگیختن تقاضا برای خرید دارایی مطمئن شود. وی خاطرنشان کرد که تصحیح ۱۰ درصدی از نظر بسیاری از تحلیلگران بازار سهام مناسب خواهد بود. با این‌همه هرچه بازارهای سهام به مدت طولانی‌تری دچار کاهش شوند، طلا جذاب به نظر خواهد رسید. اما سرمایه‌گذاران نباید انتظار جهش قیمت طلا را داشته باشند زیرا انتظارات روبه رشدی برای شتاب گرفتن روند تحکیم سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
خودکشی سیدامامی در حال بررسی است «ابتکار» از انتقاد نمایندگان نسبت به اصول بر زمین مانده قانون اساسی گزارش می دهد بررسی «ابتکار» از وضعیت حال و آینده بازار طلا در ایران و جهان فنر طلا رها شد جلال خوشچهره صراحت و شجاعت در کلام رئیس‌جمهوری « ابتکار» از مشکلات اجتماعی و مالی تراجنسی‌ها گزارش می‌دهد قفسی به نام تَن «ابتکار» پیشنهاد همه پرسی ریاست جمهوری را بررسی می‌کند مسیر غبارآلود رفراندوم « ابتکار » سابقه اهدای جایزه‌های مشترک در جشنواره‌های سینمایی را بررسی می‌کند تکرار استثنای حاشیه ساز « ابتکار » حضور ایران در کنفرانس بازسازی عراق را بررسی می‌کند حلقه مفقود تعمیم قدرت سیاسی به نفوذ اقتصادی سید قاسم یا حسینی در گفت وگو با «ابتکار» از نقش فروغ در تزریق زبان به ادبیات فارسی می گوید قبرستان گردی از کجا آمد و چرا استقبال از آن هر روز بیشتر می‌شود؟ هزار سال گورگردی زمان واریز «عیدی» مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی اعلام شد ترامپ: توافق هسته‌ای برای اسرائیل فاجعه بار است نیویورک‌تایمز تحلیل کرد ۵ نکته درباره درگیری اخیر اسرائیل و سوریه احتجاج: پراندن مگس از روى زخم کالبد شکافى یک اقتصاد