«ابتکار» از انتقاد نمایندگان نسبت به اصول بر زمین مانده قانون اساسی گزارش می دهد

میثاق فراموش شده
معصومه معظمی
حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع راهپیمایان تهران «بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام» را «قانون اساسی» دانست و این معیار را به عنوان «معیار اساسی برای اتحاد» در جامعه معرفی کرد. روحانی قانون اساسی را میثاق ملی دانست و هر کسی که به قانون اساسی اعتقاد دارد را انقلابی خواند. رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم که طبق قانون مجری قانون اساسی است در این سخنرانی تاکید کرد: «ما امروز در سرزمین‌مان نیاز به اصولگرایی به همه اصلاح طلبان به همه اعتدال گرایان و همه ملتی داریم که به قانون اساسی اعتقاد دارند. تمام اقوام و مذاهب، تمام ادیان از اسلام، یهودیت، مسیحیت و زرتشتی و هرکس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم.» رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت که قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد و درجایی که مسئولان با هم بحث و اختلاف نظر دارند، طبق اصل 59 قانون اساسی باید به آرای مستقیم مردم مراجعه کنند.
 روحانی با این اظهارات به برگزاری رفراندوم و همه پرسی در مسائل طبق اجازه قانون اساسی اشاره کرد و حل اختلاف نظرات بین مسئولان را به رای و نظر مردم موکول کرد. طبق این اصل «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» گفتنی است فلسفه قانون اساسی برای مراجعه به اصل 59 برای زمانی است که شرایط پیچیده ای در کشور اعمال شده باشد بنابراین قانون اساسی با استناد به این اصل، راه را برای رفع مشکلات پیش بینی کرده است. در این صورت با توجه به اختلاف نظراتی که گاها بین سران قوا به وجود می‌آید، روحانی برگزاری همه پرسی و ارجاع به نظر و رای مردم را پیشنهاد داده است. همچنین قانون اساسی را میثاق ملی دانسته که همه مسئولان باید به آن بازگردند و طبق آن و فارغ  از سلیقه و تفسیر به رای به طور کامل به آن عمل کنند. در این راستا احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی به «ابتکار» گفت: «تنها مبنایی که یک جامعه دارای فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، ادیان و مذاهب مختلف و نگرش های متفاوت را می تواند به هم پیوند دهد اصل شرعی و میثاق ملی است که قانون اساسی نامیده می شود.» او افزود: « اگر این قانون را رعایت کنیم از نظر شرعی و دینی، شرعی ترین و مذهبی ترین حکومت را خواهیم داشت و از نظر انسانی و عرفی نیز انسانی ترین حکومت وجود دارد، ولی اگر این میثاق به هر دلیلی رعایت نشود و کسی معتقد باشد اصلی از این قانون اساسی ضعیف است و باید بالاتر و محکم تر از آن رعایت شود، این اقدام یعنی آسیب زدن به آن عهد و میثاق. حتی اگر کسی تصور کند قانون اساسی در یک نکته زیاده روی کرده است و بخواهد کف آن را رعایت کند، از قانون عدول کرده است و این اصلا خوب نیست.»


بخشی از شعارهای استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی محقق شده است
 عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس دهم هم با تاکید بر اینکه «قانون اساسی متشکل از چند بخش است و انقلاب هم شامل بخش هایی از جمله استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است»، به «ابتکار» گفت: «معتقدم در این شعار استقلال کشور محقق شده است و وابسته به هیچ پیمان بین‌المللی نیستیم و درباره امور مربوط به کشورمان خودمان تصمیم می‌گیریم. درباره بحث آزادی و جمهوریت هم یکسری قدرتمندان از کلمه آزادی نگرانند و آزادی را با بی‌بندوباری یکی می دانند. اگر در جمهوری اسلامی مردم شعار آزادی سردادند و به تایید امام راحل رسید، منظور آزادی های مشروع و حق آزادی بیان و حق اعتراض و انتقاد به همه حتی بالاترین مقام کشور و آزادی های حقوق شهروندی و حقوق مردم و برگزاری آزاد تجمعات طبق اصل 27 قانون اساسی بود و کسی نمی تواند این آزادی ها را محدود کند.» این چهره اصلاح طلب مجلس ادامه داد: «درباره آزادی برگزاری تجمعات در صورتی که مسلحانه نباشد، هیچ کسی نمی تواند مانع از برگزاری آن شود  در حالی که در طول این 39 سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد، تا کنون اجازه برگزاری حتی یک تجمع و راهپیمایی اعتراضی را نداده ایم و تنها راهپیمایی‌های 22 بهمن که مورد علاقه مردم است و روز قدس که جنبه حمایتی دارد و هیچ هزینه ای برای کسی ندارد برگزار شده است.» هاشم زایی در گفت وگو با «ابتکار» با تاکید بر اظهارات روحانی درباره برگزاری رفراندوم و همه پرسی از مردم درباره اختلاف نظراتی که ممکن است بین مسئولان به وجود بیاید، گفت: «باید بعد از 39 سالی که از انقلاب می‌گذرد، در ساختارهای جمهوری اسلامی تجدید نظر شود و این هم قاعدتا با برگزاری رفراندوم محقق می شود و ساختارهای خودش را دارد.»
محمد بادامچی، دیگر نماینده مردم تهران در خانه ملت هم با اشاره به برخی اتفاقات اخیر درباره بازداشت ها و کشته شدن برخی افراد در زندان ها این موضوع را نادیده گرفتن قانون از سوی برخی افراد دانست و به «ابتکار» گفت: «اتفاقاتی که اخیرا در زندان‌ها رخ داده و توسط مسئولان شفاف سازی نمی شود نمونه بی توجهی به قانون است و نگرانی هایی را در جامعه به وجود آورده است. چون از سوی مسئولان مربوطه در باره اتفاقاتی که در حال رخ دادن است شفاف سازی نمی شود و برابر قانون اساسی عمل نمی شود، مشکلاتی را به وجود آورده است.» این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: « در هر بخشی از کارمان اگر به قانون عمل نکنیم باعث بروز ایراد و مشکل در جامعه شده و از توسعه عقب می مانیم.» هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به نظارت استصوابی شورای نگهبان اشاره کرد و ضمن نقد نسبت به این موضوع به «ابتکار» گفت: «مثلا در پارلمان چه به عنوان نماینده مجلس انتخاب بشویم و چه قبل از آن، زیر تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان قرار داریم و نماینده مجلس آزادی عمل ندارد. ممکن است برخی برایشان اهمیتی نداشته باشد و طبق سوگندی که خورده اند به وظایفشان عمل کنند، ولی نظارت استصوابی که هیچ مدرکی هم در قبال ان وجود ندارد و تنها به رای و نظر چند عضو شورای شورای نگهبان بستگی دارد، به حقوق شهروندی خدشه وارد می کند و قانون اساسی به این موضوع قائل نیست.» اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در خانه ملت هم با تاکید بر اینکه « قانون اساسی میثاق ملی و انقلابی همه ما است»، به «ابتکار» گفت: « قطعا علما و کارگزارانی که اوایل انقلاب قانون اساسی را نوشته اند همه جوانب را در نظر گرفته اند و شرایط کشور را دیده‌اند و در بازنگری آن هم مواردی که نیاز به اصلاح بود را در نظر گرفته اند. بنابراین باید همه مسئولان خودرا ملزم به اجرای قانون اساسی بدانند تا مشکلات کشور کاهش یابد.»
قانون اساسی میثاق ملی است و باید کامل رعایت شود
البته برخی نمایندگان از جمله محمد بادامچی، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس بر این عقیده اند که قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ممکن است در مواقعی برای ما محدودیت ایجاد کند ولی برای اینکه همه چیز منظم پیش رود باید این محدودیت ها را رعایت کنیم و همه مسئولان نسبت به اجرای کامل آن پایبند و حساس باشیم. او در این باره به «ابتکار» گفت: « اگر قانون اساسی را پاس بداریم و به آن عمل کنیم بسیاری از مشکلات فعلی را نخواهیم داشت. ممکن است تبعیت از قانون در مواقعی برای ما سخت باشد و ما را مهار کند، ولی قطعا به صلاح کشور است. مثلا مشاهده کرده ایم در مسائل اجتماعی و سیاسی وقتی قانونی عمل نمی شود مشکلات فراوانی به وجود می‌آید.» مازنی هم در ادامه گفت وگو با «ابتکار» گفت: «ممکن است کسی همه قانون اساسی را قبول نداشته باشد و دیگری برخی اصول آن را نادرست بداند، ولی مهم است که به قانون اساسی التزام عملی داشته باشد. التزام عملی چیزی است که اگر آسیب ببیند جامعه را دچار فروپاشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی می‌کند. بنابراین هر نوع باوری که داشته باشیم باید قانون اساسی را مبنا قرار دهیم.» این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «با اظهارات رئیس جمهوری در این باره موافقم و ایشان سوگند یاد کرده اند که نه تنها قانون اساسی را اجرا کنند بلکه پیگیر اجرای آن باشند. ما نمایندگان مجلس هم چنین سوگندی خورده ایم، بنابراین طبق تاکید رئیس‌جمهوری ضد انقلاب کسی است که قانون اساسی را رعایت نمی کند.» مازنی افزود: «کسی که به اصول قانون اساسی توجه نمی کند و ضد حرکت های اصلاحی قانون اساسی به نفع ملت قدم بر نمی دارد و التزام عملی به آن ندارد انقلابی نیست. همچنین هر تحول‌خواهی هم اگر مستقل باشد و به بیگانه وابستگی نداشته باشد، باید قانون اساسی را قبول داشته باشد چرا که هر تغییر و تحولی زیر سایه قانون اساسی میسر است.»
مشروح مذاکرات خبرگان اول را منتشر کنید
هاشم زایی در ادامه اظهارات خود به خبرنگاران و اهالی رسانه پیشنهاد داد که مشروح مذاکرات در خبرگان اول را برای مردم منتشر کنید و دلیل اینکه چرا نظارت به شورای نگهبان واگذار شد را برای جامعه توضیح دهند. او در این باره تاکید کرد که خودش در جریان مشروح این مذاکرات قرار داشته و این توضیحات را گوش می داده است. این نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: « یکی از این دلایل این بود که دولت وقت و فرماندار و استاندار در انتخابات مجلس نظر و خواست خودشان را اعمال نکنند و تا مجلس دوم و سوم که خودم نماینده مجلس بودم و حضور داشتم اینطور بود. رد صلاحیت را تنها هیات های اجرایی با استناد به مدارکی که در قانون پیش بینی شده بود انجام می داد و اگر کسی رد صلاحیت می شد به شورای نگهبان شکایت می کرد و ممکن بود این شورا او را تایید کند.»
این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: « نظارت استصوابی و احراز صلاحیت با این شیوه فعلی را قبول ندارم و نکاتی که رئیس‌جمهوری به آنها اشاره کرده و معتقد است در قانون اساسی مغفول مانده اند، این موارد هستند.» مازنی هم با تاکید بر اینکه «قانون اساسی دستخوش اعمال سلیقه شخصی شده‌ است»، به «ابتکار» گفت: « در مواردی برخی ممکن است بر اساس تشخیص فقهی به  قانون اساسی عمل نکنند و در زمینه‌ای دیگر شخصی با اتکا بر یک اصل، اصل دیگری را زیر پا بگذارد. در حالی که قانون اساسی یک کل منسجم در هم تنیده است که اصل اسلام با اصل ولایت فقیه، اصل حاکمیت ملی، اصل امر به معروف، اصل احزاب، اصل راهپیمایی و اصل اجتماعات آزاد و اصل رسانه ها و آزادی بیان همه با هم هستند و اگر همه این کل را با هم ببینیم کمتر دچار مشکل می شویم.»
قانون اساسی تفسیر به رای می شود
 این نماینده مجلس همچنین معتقد است که قانون اساسی در جامعه دچار مظلومیت است و تفسیر به رای می شود که این خود یک مشکل و عارضه بزرگ است که به کشور و حاکمیت آسیب می زند. همچنین هاشم زایی هم تاکید دارد که بی قانونی بد است و قانون اگر نقص هم داشته باشد باز بهتر از عمل نکردن به آن است.
این نماینده مردم تهران در مجلس بالاترین نقص را عمل نکردن به قانون دانست و تاکید کرد: « رئیس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است و در پاسداشت قانون اساسی قسم خورده است. بنابراین معتقدم هرکسی از مسئولان اگر نمی تواند به قانون عمل کند یا منعی سر راه اجرای قانون می بینید باید برای مردم شفاف‌سازی کند و در صورتی که ناتوان از انجام کار است باید در خانه اش بنشیند. این نماینده اصلاح طلب مجلس با تاکید بر اینکه نزدیک به 40 سال از انقلاب گذشته است، گفت که با توجه به  سازوکار فعلی کشور باید در ساختار حاکمیت و کشور تجدیدنظر شود.
سایر اخبار این روزنامه
خودکشی سیدامامی در حال بررسی است «ابتکار» از انتقاد نمایندگان نسبت به اصول بر زمین مانده قانون اساسی گزارش می دهد بررسی «ابتکار» از وضعیت حال و آینده بازار طلا در ایران و جهان فنر طلا رها شد جلال خوشچهره صراحت و شجاعت در کلام رئیس‌جمهوری « ابتکار» از مشکلات اجتماعی و مالی تراجنسی‌ها گزارش می‌دهد قفسی به نام تَن «ابتکار» پیشنهاد همه پرسی ریاست جمهوری را بررسی می‌کند مسیر غبارآلود رفراندوم « ابتکار » سابقه اهدای جایزه‌های مشترک در جشنواره‌های سینمایی را بررسی می‌کند تکرار استثنای حاشیه ساز « ابتکار » حضور ایران در کنفرانس بازسازی عراق را بررسی می‌کند حلقه مفقود تعمیم قدرت سیاسی به نفوذ اقتصادی سید قاسم یا حسینی در گفت وگو با «ابتکار» از نقش فروغ در تزریق زبان به ادبیات فارسی می گوید قبرستان گردی از کجا آمد و چرا استقبال از آن هر روز بیشتر می‌شود؟ هزار سال گورگردی زمان واریز «عیدی» مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی اعلام شد ترامپ: توافق هسته‌ای برای اسرائیل فاجعه بار است نیویورک‌تایمز تحلیل کرد ۵ نکته درباره درگیری اخیر اسرائیل و سوریه احتجاج: پراندن مگس از روى زخم کالبد شکافى یک اقتصاد