شائبه‌زدایی از اهدای سیمرغ‌ها



«ایران»: شائبه‌ها و حواشی ایجاد شده پیرامون انتخاب‌های هیأت داوران جشنواره فیلم فجر سبب‌ساز آن شد که دو تن از اعضای هیأت داوران میهمان برنامه رضا رشیدپور باشند. رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن به ویژه‌ برنامه «هفت» آمدند و درباره اهدای سیمرغ به ابراهیم حاتمی‌کیا، کاندید شدن دو بازیگر زن از فیلم «دارکوب»، دیده نشدن بازیگران و فیلم «لاتاری» و... به شائبه‌های مطرح شده پاسخ دهند.
صدرعاملی در ابتدای برنامه اهدای دو سیمرغ در جشنواره را مسبوق به سابقه عنوان کرد و به طور مشخص راجع به اهدای دو سیمرغ بهترین کارگردانی توضیح داد: «دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل است. می‌خواستیم که آقای حاتمی‌کیا با حالتی پدرانه در کنار بهرام توکلی جوان قرار بگیرند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. رأی اکثریت این بود که کارگردانی هر دو فیلم به یک اندازه شایسته قدردانی است.» نامزدی دو بازیگر زن از فیلم «دارکوب» برای نقش اول سؤال دیگری بود که در چند روز گذشته مطرح شد. صدرعاملی در این باره گفت:«گاهی اوقات نقش‌ها به نحوی در فیلم قرار می‌گیرند که جداسازی مکمل و اصلی امکان‌پذیر نیست. نکته دوم اینکه خلاف آیین‌نامه هم نبود و جایی هم گیر نکردیم که به خواهیم بدعت بگذاریم.»


نوید محمدزاده و ساعد سهیلی خود را تکرار می‌کنند
محمدرضا فروتن نیز درباره دیده نشدن جواد عزتی توضیح داد: «ایشان در کاندیداهای من نبودند ولی در لیست دیگر داوران بودند مانند ساعد سهیلی، میلاد کی‌مرام و خیلی از بازیگران دیگر. ما مجبور بودیم که تنها پنج تا شش بازیگر را انتخاب کنیم.» صدرعاملی هم در تکمیل صحبت‌های فروتن گفت که80 درصد آرا چهار به سه بود و در این حالت یک رأی تعیین‌کننده است و این درست نیست که او یا فروتن نظرات شخصی خود را بیان کنند. او البته در بخش دیگری از صحبت‌هایش این نکته را هم گفت که به اعتقاد داوران، نوید محمدزاده و ساعد سهیلی خود را تکرار کرده بودند. او در ادامه از بابک حمیدیان و ساعد سهیلی به‌عنوان بازیگرانی یاد کرد که مدام خود را تکرار می‌کنند. طبق گزارش خبرآنلاین دیدن نشدن «لاتاری» و شائبه دستور بایکوت این فیلم از سوی مدیران، سؤال دیگری بود که صدرعاملی در پاسخ به رشیدپور گفت: «خدا مرا نبخشد اگر چنین پیامی به‌ما داده باشند یا چیزی که بخواهد ما را به این وادارد تا فیلمی را نادیده بگیریم. فروتن هم با اشاره به نخستین تجربه‌اش در هیأت داوری جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «هیچ گونه اعمال فشار و جبری واقعاً نبود، اما پیشنهاد بود. اما اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که ما باید چنین کاری بکنیم ابدا.»
جدال توئیتری داروغه‌زاده
و تهیه‌کننده «لاتاری»
اما فارغ از توضیحات دو عضو هیأت داوران در این خصوص بحث فیلم «لاتاری» با جدال توئیتری تهیه‌کننده این فیلم و همچنین ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر داغ شد. در ابتدا محمود رضوی با انتشار توئیتی، اعلام کرد که دبیر جشنواره به او وعده داده بود که در جشنواره فیلم فجر چینش طوری خواهد بود که هیچ اتفاقی برای «لاتاری» نمی‌افتد. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم در توئیتی پاسخ سیدمحمود رضوی را داد و نوشت که این جواب یکسان او به همه سینماگرانی بوده است که به شوخی می‌خواستند هوای فیلمشان را در جشنواره داشته باشد. اما این مباحثه به اینجا ختم نشد و در ادامه محمود رضوی در توئیتی دیگر اعلام کرد که: «البته اون جلسه یک ونیم ساعته جدی‌های جذاب‌تراز این شوخی هم داشته که اگر قرار به بیان باشد مصداق شعر گرپرده بیفتد نه تو مانی ونه من می‌شود.»