«همدلی» از حاشیه‌های افزایش قیمت دلار در چهارراه‌استانبول گزارش می‌دهد دهن‌کجی دلار به ریال

همدلی| فاطمه آقایی‌فرد: صحبت از قیمت دلار در ‌روزهای اخیر، حسابی سر زبان‌ها افتاده است. دلاری که هر روز یا هر هفته، چند قدمی بالاتر می‌رود تا همه شهر از انفجار قیمت این ارز در روزهای آخر سال بگویند و نگران صعود بی‌رحمانه قیمت‌ها در بازار باشند.
در این میان اظهارنظرهای زیادی از جانب مردم و حتی کارشناسان به‌گوش می‌رسد؛ قیمت ارز که بالا برود، تورم را نیز با خود وارد اقتصاد می‌کند، از مسکن گرفته تا همه کالاهای اساسی مردم. حالا دیگر چهار یا پنج ماهی است که دلار صعود می‌کند تا شاید زودتر از آنچه که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند خود را به کانال پنج هزار تومانی برساند. خبرهای چهارراره‌استانبول از حدود یکسال پیش بود که با حاشیه‌های زیادی گره خورد؛ درست از زمانی که بانک مرکزی تصمیم گرفت از قیمت‌گذاری ارز، دست بردارد و همه‌چیز را به حاشیه بازار بسپرد. نبض بازار حالا یک‌سالی است که تندتر از گذشته می‌زند. زمستان سال 95 بود که قیمت دلار از سه هزار و 600 تومان فاصله گرفت تا در اولین بهمن همان سال، به سه هزار و 800 تومان برسد. روزها گذشت تا پرونده دلار در سال گذشته با سه هزار و 748 تومان بسته شود.
اما بهار امسال چهارراه‌استانبول آرام‌تر بود، تا جایی که نگاهی به گزارش شاخص قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که طی فروردین و خرداد96 دلار به‌ترتیب 7 و 0،3درصد افت کرده بود. تابستان امسال هم خبر داغی از این بازار به گوش نمی‌رسید؛ دلار که تیرماه را با قیمت سه هزارو771تومان به پایان برده‌بود، مردادماه را با کاهش قیمت آغاز کرد. تا اینکه در اولین روز مرداد، این ارز یک تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد سه‌هزارو770 تومان قرار گرفت. با این حال، خیلی زود روند بهای این ارز تغییر کرد و با شیب نسبتا تندی در مسیر افزایشی قرار گرفت. دلار که سوم مرداد تا قیمت سه‌هزار و 777تومان بالا رفته بود، در چهارمین روز مردادماه، 20 تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای 3هزار و 797تومان رسید.
این بیشترین رشد این ارز در مردادماه بود و آن را در آستانه مرز سه‌هزارو 800 تومان قرار داد. شیب تند بازار تا اواسط مردادماه ادامه یافت و در روزهای پایانی دومین ماه تابستان، دلار به رقم سه‌هزار و 830تومان رسید. بالاخره دلار با توقف در کانال سه‌هزار و 800تومانی تابستان را به پایان رساند و پاییزی نسبتا آرام را سپری کرد. اما اواخر پاییز امسال گویی آغازی برای جهش پرحاشیه دلار بود. تا جایی‌که مرور خبرهای چهارراه‌استانبول در روزهای پاییزی نشان می‌دهد که در این فصل دلار حدود 301 تومان رشد را در کارنامه خود ثبت کرده است. دلار در روز اول پاییز با قیمت سه‌هزار و 893 تومان روی میز معامله رفت تا با صعودی آرام و پیوسته در نهایت به کانال چهار هزار و 194 تومانی برسد. دی‌ماه نیز فرصت تازه‌ای برای صعود دلار بود. همان ماهی که دلار به چهارهزار و 650 تومان رسید. بازار ارز سرگرم همین صعودها بود که در روزهای اول بهمن ماه همین امسال از بازار خبر رسید، دلار تا مرز چهار هزار و 800 تومانی نیز پیش رفته است. حالا باز هم خبرهای داغی از بازار ارز به گوش می‌رسد.


چه خبر از چهاراره‌استانبول؟
دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت ارز تنها 200 تومان با پنج‌هزار تومان فاصله داشت تا با قیمت چهارهزار و 800 تومان در میان شلوغی‌های چهارراه‌استانبول و هیجان دوباره مردم به فروش برسد. اولین ساعات معامله دلار در صبح دیروز بود که صف‌های مردم در صرافی‌ها برای خرید دلار بار دیگر خبرساز شد تا جایی‌که اغلب فعالان بازار و صرافی‌ها از فروش ارز خودداری می‌کردند.
به گزارش فرتاک نیوز، در بازار دیروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۶ با افزایش تقاضا و گران‌شدن ناگهانی قیمت دلار اغلب فعالان بازار و صرافی‌ها از معامله ارز خودداری می‌کردند. براساس‌ این گزارش، کمبود دلار و افزایش تقاضای خرید در بین دلالان موجب بی‌ثباتی بازار شده بود تا صرافان نیز در چنین شرایطی از انجام معامله خودداری کنند. دیروز در برخی از ساعات نیز قیمت دلار به چهارهزار و 850 تومان نیز رسید. اما در ساعت سه و 48 دقیقه قیمت دلار به چهار هزار و 786 تومان رسید.
دلار در دنیا افت کرده؛ در ایران صعود
چهار یا پنج ماهی است که قیمت دلار در ایران برخلاف قیمت‌های جهانی حرکت می‌کند. ارزش دلار در دنیا افت می‌کند؛ در ایران صعود. نگاهی به قیمت سایر ارزهای بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که در طول همین چهار یا پنج ماه اخیر، حال و هوای یورو، پوند و حتی ین ژاپن نیز دست کمی از دلار نداشته است. در اوایل پاییز امسال بود که یورو با قیمت چهار هزار تومان به فروش می‌رسید؛ اما دیری نگذشت که قیمت این ارز به پنج هزار تومان نیز رسید.
حالا تنها با گذشت دو ماه از پاییز، قیمت یورو به شش هزار تومان رسیده است؛ درحالی‌که تا لحظه تنظیم این گزارش- ساعت چهار بعدازظهر- قیمت یورو به 6هزار و 82 تومان رسید؛ یعنی 18 تومان رشد نسبت به روز یک‌شنبه.
بر همین اساس با بالارفتن قیمت یوان و دیگر ارزهای بین‌المللی نیز ارزش پول ملی کشور، افت کرده است. حالا این خبرها در حالی به‌گوش می‌رسند که همین چند هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی به مردم قول داد تا از افزایش قیمت ارزها جلوگیری کند. همان روزهایی که خاطر رئیس‌جمهوری نیز از افزایش قیمت دلار مکدر شد.
اما با این همه همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند، بازار ارز درگیر طلسم گرانی شد. تا جایی که حالا به گفته کارشناسان، سیاست‌های دولت زمینه‌ساز افزایش قیمت ارز در بازار است و به‌نظر می‌رسد دولت برای تقویت منابع ریالی خود و فروش دلار به قیمت بالاتر در بازار به این گرانی‌ها دامن زده است.
سیف در نامه به رئیس سازمان مالیاتی
اطلاعات خریداران ارز به سازمان امور مالیاتی ارائه شد
رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن معرفی خریداران عمده ارز به همراه میزان دلار خریداری شده از ابتدای سال جاری تا ۱۷ دی ماه، خواستار رسیدگی به مبادلات این اشخاص و اقدام لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، متن نامه ولی اله سیف به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای تقوی‌نژاد
معاون محترم وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
باسلام، احتراماً، پیرو مکاتبات پیشین منتهی به نامه شماره ۱۰۰۵۵۶‏‏‏/۹۶ مورخ ۰۷‏‏‏/۰۴‏‏‏/۱۳۹۶ موضوع گردآوری و ارسال اطلاعات خریداران عمده دلار به استحضار می‌رساند، با عنایت به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، استمرار روند معرفی خریداران موصوف در راستای اجرای سیاست‌های کنترل بازار ارز و با هدف جلوگیری از اقدامات سوداگرانه و فعالیت‌های دلالی که منجر به کتمان درآمد واقعی و فرار مالیاتی می‌شود، بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح تعاملات خود با آن سازمان تا سر حد امکان و شناسایی و وصول دقیق درآمدهای مالیاتی دولت، ضمن ردیابی و تشخیص دلالان ارزی، اقدام به استخراج و ارائه اطلاعات این اشخاص کرده است. بر همین اساس و بنا بر نتایج حاصل از بررسی‌های صورت گرفته در ارتباط با مبادلات ارزی در دوره زمانی مربوط به ابتدای سال جاری لغایت ۱۷‏‏/۱۰‏‏/۱۳۹۶، حجم بسیار زیادی از مبادلات دلار به نام اشخاص معدودی ثبت شده که به پیوست مشخصات هویتی به همراه میزان دلار خریداری شده توسط ایشان ارسال می شود. لذا خواهشمند است دستور فرمایند، پس از رسیدگی به مبادلات اشخاص مذکور، اقدامات لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه صورت پذیرد.‏
بانک مرکزی با مردم شفاف نیست
مجید رضا حریری- نرخ ارز در اقتصاد کشور بسیار تعیین‌کننده است و از آنجایی که مدیریت بر بازار ضعیف شده، شاهد نوسان در نرخ ارز و افزایش قیمت آن هستیم. به‌نظر می‎رسد در افزایش نوسانات بازار ارز در ماه‌های اخیر چندین نکته مهم وجود دارد. نگاهی به میزان صادرات در سال جاری نشان می‌دهد که حدود 100 میلیارد دلار از طریق صادارت نفتی و غیر نفتی تا به‌حال داشتیم. میزان واردات ما نیز در سال 96 حدود 50 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که براساس آماری که رئیس‌جمهوری اعلام کرده است، حدود 13 میلیارد دلار جنس قاچاق وارد کشور شده است. از این میزان حدود 10 تا 12 میلیارد تومان نیز دلار به مسافران و دیگر متقاضیان ارزی داده شده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که از طرف عرضه دلار منابع کافی برای تقاضا وجود دارد و بنابراین افزایش قیمت ارز نمی‌تواند ناشی از کمبود عرضه باشد. باید گفت که حدود 90 درصد بازار ارز در اختیار دولت است، پس با این وجود چرا عرضه ارز به بازار نمی‌تواند در کاهش قیمت دلار نقش داشته باشد. برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه شود. اول اینکه شاید دولت با محدودیت جابه‌جایی منابع مواجه است. این یعنی شاید منابع در دسترس دولت نیست و به‌دلیل مشکلات سیستم بانکی برای جابه‌جایی منابع ارزی با مشکلاتی مواجه هستیم. علت دیگر اینکه عرضه ارز در بازار نمی‌تواند جوابگوی کنترل قیمت‌ها باشد نیز، به سیاست‌های دولت باز می‌گردد. به عبارتی شاید دولت می‌خواهد با دامن‌زدن به گرانی دلار در بازار منابع ریالی خود را تقویت کند و ریال بیشتری را بابت فروش ارز به‌دست آورد تا برای پرداخت یارانه و هزینه‌های دیگر با مشکل کمبود بودجه مواجه نباشد. سیاست‌های بانک مرکزی و صف‌های طولانی مردم برای خرید دلار در بازار ارز تایید کننده این است که شاید دولت برای افزایش منابع ریالی خود به گرانی ارز در بازار دامن زده است. زیرا کسانی که دلار را صبح خریداری می‌کنند همان دلار را بعدازظهر با اختلاف 140 تومانی به صرافی‌هایی می‌فروشند که از آن‌ها ارز را خریداری کرده بودند. حال با چنین اوضاعی تقاضای کاذب در بازار افزایش یافته است و همین تقاضاهای کاذب به معاملات سوداگرانه دلار دامن زده است. پس نبابد دنبال مقصر گشت و باید گفت که بازار تحت کنترل بانک مرکزی است و افزایش قیمت دلار به علت سیاست‌های دولت برای افزایش منابع ریالی است. البته در کنار این اتفاق که همه‌ساله شاهد آن هستیم، مشکل بزرگ دیگری وجود دارد که عدم شفافیت بانک مرکزی و دولت با مردم هستیم، در این رابطه انتظار می‌رود که بانک مرکزی و دولت درباره این مشکلات با مردم شفاف و صادق باشند و با توضیحاتی نگرانی‌هایی را که از سوی مردم در رابطه با آینده اقتصادی وجود دارد برطرف کنند. مشکل این است که بانک مرکزی و دولت، مشکلات و حقایق را به صورت شفاف با مردم در میان نمی‌گذارند تا از مردم کمک بخواهند و اعتماد عمومی به این سیاست‌ها وجود داشته باشد تا مردم عکس‌العمل‌های هیجانی انجام ندهند.
سایر اخبار این روزنامه
احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است چهار دهه تحول موسیقی انقلاب به روایت رضا مهدوی مسئولان موسیقی کم‌کاری کردند صحبت‌های جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا و واکنش‌های مردم هنوز ادامه دارد کارشناسان سیاسی بعد از گفته‌های رئیس‌جمهوری، نقش همه‌پرسی برای گشایش در گره‌های سیاسی و اجتماعی را ارزیابی ‌کردند «خودکشی» به بازداشتی‌های حوزه محیط زیست هم رسید؛ نمایندگان مجلس خواستار بررسی قوه قضائیه شدند «همدلی» از حاشیه‌های افزایش قیمت دلار در چهارراه‌استانبول گزارش می‌دهد دهن‌کجی دلار به ریال نگاهی به شعر و زندگی فروغ در سالروز درگذشتش عصیان در آستانه فصلی سرد پیام رهبر انقلاب درپی حماسه ۲۲ بهمن ملت نهیب ملت ایران دشمن را به عقب می‌راند احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است دکتر یداله مهرعلی زاده چند مشکل مدیریتی لایحه بودجه 1397 احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است