احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است

مخاطب اصلی امر به معروف و نهی از منکر حکومت است
همدلی ـ احمد توکلی از چهره‌های شاخص اصولگرایان است که بر حوزه خبر و رسانه نیز اشراف دارد. او به‌واسطه سال‌ها وکالت در مجلس شورای اسلامی، در حوزه سیاسی نیز حضور فعال داشته است. حالا در مجمع تشخیص مصلحت نظام به واقع مصلحت بین شده و پس از سال‌ها تجربه، فساد اقتصادی و مالی را که تبدیل به پاشنه آشیل نظام شده را شناخته و برای همین می‌گوید که این فساد می‌تواند باعث سرنگونی شود.
این درحالی است که مسئولان کشور طی چند سال گذشته و بروز مفسده‌های مالی بی‌شمار و اختلاس‌های هزاران میلیاردی هنوز عزم راسخی برای برخورد با این پدیده و عوامل آن ندارند و برخوردها با این فعل شوم که به‌گفته توکلی می‌تواند امنیت‌ملی را با خطر روبرو کند، هنوز در حد حرف و شعار باقی مانده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی امر به معروف و نهی از منکر حکومت است، گفت: با وجود نهادهایی همچون دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و موارد مشابه آنها، امر به معروف و نهی از منکر از دوش مردم برداشته نمی شود.


جماران ـ احمد توکلی درخصوص سخنان روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر شکایت مردم از فساد و تبعیض و در پاسخ به سوالی در مورد مسئولیت نهادهای مدنی در مقابله با فساد گفت: متاسفانه فساد چنان شیوع پیدا کرده که همه مردم از آن تجربه دارند. یعنی یا به طور مستقیم تحت فشار فاسدها امور خودشان را تنظیم می کنند و یا اطرافیان آنها وارد این قضیه می شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است و اگر با آن مقابله نشود حتی ممکن است موجب سرنگونی جمهوری اسلامی شود. جمهوری اسلامی توان مقابله با تهدیدهای نظامی را دارد اما اگر با فساد مقابله نشود او را ساقط می کند؛ چون صلاح و عقلانیت باید باشد تا هر قومی باقی بماند. در روایت داریم که حکومت با کفر می ماند ولی با ظلم نمی ماند. او یادآور شد: حضرت امام فرموده بودند که وقتی مبارزه با فساد فراهم شود فریادها و بلکه نعره ها سر خواهیم داد. راه نجات مبارزه منصفانه و بدون ترحم با عوامل فساد است. در دهه هشتاد متاسفانه مسئولین به دستورات رهبری که دستوردین و عقل است، عمل نکردند و حالا با این صراحت حکم حکومتی دادند و امر کردند و باید تبعیت شود.
توکلی تاکید کرد: اگر کسی حتی به اسلام کاری ندارد برای کشور خود باید با فساد و ظلم مبارزه کند. چون وقتی نظام جمهوری اسلامی آسیب ببیند دشمنان قسم خورده ملت اجازه نمی دهند که ایران یکپارچه باقی بماند. امام فرمود اگرنظام جمهوری اسلامی آسیب ببیند اسلام پانصد سال عقب می افتد.
وی در مورد وظیفه نهادهای مدنی و رسانه ها در پی سخنان مقام معظم رهبری گفت: جهت گیری احکام اسلام نشان می دهد که اسلام نظارت رسمی حکومت بر خودش را وضع کرده ولی کافی نمی داند. چون امر به معروف و نهی از منکر بر همه افراد واجب و مخاطب اصلی امر به معروف و نهی از منکر حکومت است.
رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: امام حسین(ع) اولا انگیزه قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد و ثانیا در خطبه هایی که در راه کربلا می خواندند فرمودند که برپایی هر کدام از احکام اسلام مشروط به برپایی امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر به معنای مشارکت تک تک مردم در تصحیح روش حکومت است و نظارت عمومی را وضع کرده است. یعنی اینکه بگوییم ناظر کار خودش را انجام می دهد نافی انجام وظیفه تک تک مردم برای امر کردن حکومت به کارهای لازم و نهی کردنش از کارهای بد نمی شود.
توکلی افزود: یعنی با وجود نهادهایی همچون دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و موارد مشابه آنها، امر به معروف و نهی از منکر از دوش مردم برداشته نمی شود. اسلام با وضع این مهم دارد به مردم می گوید که دستگاه های رسمی نظارت، کفایت نمی کنند. الآن کشورهایی که پیشرفته تر از ما هستند و با فاسد مبارزه می کنند به همین نتیجه رسیده اند و نظارت عمومی را برقرار کرده اند. چون در وضعیت امروز، به خاطر وسعت جوامع و پیچیدگی مسائل امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ تر است، طبق فتوای مراجع عظام از جمله امام اگر امر به معروف و نهی از منکر موثر نباشد یارگیری واجب است؛ یا تشکیل نهادهای مدنی واجب است تا جلوی انحرافات را بگیرند.
توکلی با بیان اینکه نقش نهادهای مدنی کاملا شرعی و مبتنی بر احکام اسلام است، افزود: اگر کسی نماز می خواند ولی امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی دهد یک واجب فردی را انجام می دهد و یک واجب اجتماعی که ضامن برپا شدن بقیه فضائل است را از دست می دهد و پیش خدا مسئول است. به همین دلیل ما می گوییم امر به معروف و نهی از منکر باید صورت بگیرد و همه باید قیام کنند تا بشود با فساد در جامعه مبارزه کرد.
وی با اشاره به اینکه مساله شفافیت نکته مهم دیگری است، افزود: اگر شما بخواهید امر به معروف و نهی از منکر کنید باید بدانید که آن کار معروف و یا منکر است و بعد بگویید که از منکر نهی می کنم. پس باید تمام جهت گیری ها و تصمیمات حکومت شفاف باشد که اگر اشکالی در آن هست مردم با آگاهی از این اشکال امر و نهی کنند. پس همان طور که وضو مقدم بر نماز واجب است، شفافیت مقدمه امر به معروف و نهی از منکر است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخواهیم شفافیت را تامین کنیم یک سر آن حکومت است که ادعای دینداری و اسلامی بودن می کند؛ پس باید برای انجام واجبات شرایط را مهیا کند و اطلاعات دهد. از طرف دیگر رسانه ها باید آزادانه، با سلامت و صادقانه این مسائل را زیر ذره بین قرار دهند.
سایر اخبار این روزنامه
احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است چهار دهه تحول موسیقی انقلاب به روایت رضا مهدوی مسئولان موسیقی کم‌کاری کردند صحبت‌های جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا و واکنش‌های مردم هنوز ادامه دارد کارشناسان سیاسی بعد از گفته‌های رئیس‌جمهوری، نقش همه‌پرسی برای گشایش در گره‌های سیاسی و اجتماعی را ارزیابی ‌کردند «خودکشی» به بازداشتی‌های حوزه محیط زیست هم رسید؛ نمایندگان مجلس خواستار بررسی قوه قضائیه شدند «همدلی» از حاشیه‌های افزایش قیمت دلار در چهارراه‌استانبول گزارش می‌دهد دهن‌کجی دلار به ریال نگاهی به شعر و زندگی فروغ در سالروز درگذشتش عصیان در آستانه فصلی سرد پیام رهبر انقلاب درپی حماسه ۲۲ بهمن ملت نهیب ملت ایران دشمن را به عقب می‌راند احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است دکتر یداله مهرعلی زاده چند مشکل مدیریتی لایحه بودجه 1397 احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است