راه مردم روز مردم

آفتاب یزد- گروه سیاسی: فردا انقلاب 40سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. چهار دهه؛ یعنی بلوغ. مخالفین انقلاب تلاش دارند تا این 40سالگی به پایان نرسد.
اما هرچه که هست، چهاردهه از روزهایی که مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار آزادی سر دادند می‌گذرد. در این سالها اتفاقات تلخ و شیرین زیادی افتاد، مردم با شیرینی‌ها خاطره ساختند و با تلخی‌ها کنار آمدند.
هشت سال در برابر جنگ تحمیلی جنگیدند، سال‌ها در برابر تحریم‌‌ها دوام آوردند، هم اصلاحات و هم اصولگرایان را تجربه کردند و عیارشان را سنجیدند، هم احمدی‌نژادها و هم‌هاشمی‌ها را دیدند و در همه این سال‌ها مطالباتی داشتند که گاه به آن رسیدند و گاهی هم نه. اما با تمامی این احوال، پای کاری که در 40 سال پیش انجام دادند ایستادند تا همچنان انقلاب
پا برجا بماند و ناامنی بر مملکت مستولی نشود. در سختی‌ها دل به اصلاحات بستند و صبر پیشه کردند و در بحران‌ها با نظام و مسئولین همراه و همگام شدند تا از آن عبور کنند.



تولد 40 سالگی
حالا انقلاب وارد 40 سالگی‌اش شده و این 40سالگی یعنی دیگر انقلاب آن انقلاب نوپای گذشته نیست. دیگر باید حسابی پخته شده باشد؛ هم در مدیریت کلان کشور و هم در آرمان‌ها و ارزش‌هایی که به دنبال آن بود.
بی‌تردید 22 بهمن امسال نیز مردم انقلابی ایران به خیابان‌ها خواهند آمد و همان شعارهای این چهار دهه را تکرار می‌کنند تا نشان دهند همه این سال‌ها و مشکلات آن باعث نشده تا به آنی که در سال 57 انجام داده‌اند پشت کنند. آنها بار دیگر 22 بهمن سالگرد انقلاب شان را گرامی می‌دارند اما این گرامی‌داشت و این حمایت آیا به معنای فراموش کردن مطالبات مردم است؟

امانتداری کنند
مردم برای امنیت کشور در مقابل آنچه که باعث ناامنی شود مقابله کرده و حداقلش این است که با ناامنی‌ها همراهی نکردند ولی بی‌تردید مطالباتی دارند که می‌خواهند در کنار گرامی‌داشت سالگرد انقلاب، از این پس به صورت خیلی جدی تری به آن توجه شود و نه اینکه حمایت طرفداران انقلاب به معنای نادیده گرفتن نیازها و مطالبات مردم باشد.
نکته‌ای که حسین کاشفی عضو شورای مرکزی خانه احزاب هم با آن موافق است. از همین رو از او می‌پرسیم که در چله انقلاب، مسئولین باید چه رویکردی در پیش بگیرند؟ او به آفتاب یزد یادآور می‌شود که انقلاب آمد تا در آن خواسته و مطالبات مردم مطرح شود.
کاشفی می‌گوید: «آنچه در زمان قبل از انقلاب باعث رویگردانی مردم نسبت به حاکمیت شد عدم توجه به خواسته‌های آنها و جایگاه‌شان بود. عده‌ای خود را مالک کشور می‌دانستند و تصورشان این بود که در همه زمینه‌ها آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و خود را حاکم بلامنازعه می‌دانستند. بی‌توجهی به جایگاه مردم باعث شد تا مردم به خاطرش انقلاب کنند. طبیعی است در شرایط فعلی هم مسئولین باید به این موضوع توجه کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «غیر قابل انکار است که مسئولین فعلی باید به آن چیزهایی که مردم به خاطرش انقلاب کردند توجه کنند. مردم برای این انقلاب کردند تا خودشان تصمیم گیرنده باشند. خوشبختانه در قانون اساسی به این مسائل توجه شده و مطالبات مردم نیز در همین چارچوب تعریف می‌شود که مطالبه به حقی است، باید به مردم توجه و احترام گذاشته شود. باید مردم بتوانند نظر داده و انتقاد کنند. موضوعی که نفع ملی را در بردارد. وقتی که مردم حس کنند کشور متعلق به آنهاست طبیعتا تمام مسئولین امانتدار مردم می‌شوند و مسئولند که امانتداری کنند.»
کاشفی تاکید می‌کند که در سالگرد انقلاب باید به مردم یادآوری شود که آنها برای چه انقلاب کردند و خواست مردم چه بوده است.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که از چهلم انقلاب به بعد، اولویت مسئولین باید چه باشد؟ گفت: « توجه به احزاب و نهادهای مدنی یعنی توسعه سیاسی؛ طبیعتا اگر این موضوع در کشور عملی شود زمینه‌هایی فراهم می‌شود که بحث اقتصاد و معیشت نیز در بستر نهادها و احزاب در چارچوب امنیت و ثبات بیشتری قرار گیرد.»
کاشفی تاکید دارد که سیستم از بعد توجه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به عنوان یک بسته لازم و ملزوم یکدیگر، نیاز به اصلاح دارد.

دیگر در شرایط حساس نیستیم
احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملت اما درباره اینکه چگونه می‌توان هم سالگرد انقلاب را جشن گرفت و هم مطالبات مردم را پیگیر شد، به آفتاب یزد می‌گوید: «بعد از گذشت 40 سال دیگر برای مردم قابل قبول نیست که مسئولین مدام بگویند در شرایط حساسی به سر می‌بریم، بلکه باید اهداف اصلی انقلاب که مردم به خاطرش انقلاب کردند تحقق پیدا کند و یک میثاق ملی بین مردم و مسئولین به عنوان سند اصلی خواسته‌ها و مطالبات انقلاب که در قانون اساسی متجلی است انجام شود.»
وی می‌گوید: «در قانون، حقوق متقابل مردم نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت نسبت به مردم مشخص شده و حالا بعد از 40 سال باید به صورت کامل تحقق پیدا کند. طبیعی است که دیگر نمی‌توان به این بهانه که چون در شرایط خاص یا حساسی در کشور هستیم، زیر وعده‌ها و قانون بزنیم. باید خواسته‌های اصلی انقلاب در بعد داخلی تحقق یابد.»
او با بیان اینکه در بعد بین‌المللی اهداف انقلاب بهتر محقق شده است، گفت: « اما اهداف داخلی خصوصا در بعد اقتصاد، اشتغال، حقوق اساسی مردم، داشتن مسکن و برابری در برابر قانون دچار ضعف است و باید فکری به حال آن شود.»

آغاز راه متفاوت
بی حرمتی به مردم به عنوان صاحبان انقلاب بیشترین خسارت را به کشور می‌زند. خواسته‌ها و مطالبات مردم در راس امور است و مسئولین باید بدانند اگر به این خواسته‌ها توجه نکنند امانتداران خوبی نیستند و این عدم امانتداری بیانگر نبود صداقت در بین آنهاست. گروهی از مردم بی‌تردید در روز 22 بهمن، با تمامی نقدها و دغدغه‌هایی که دارند به خیابان‌ها می‌آیند و بازهم شعارهای هر ساله را تکرار می‌کنند اما این به معنای آن نیست که باید مسئولین، غره ازاین راهپیمایی‌ها، بپندارند همه چیز بر سر جای خود بوده و تمامی خواسته‌ها و مطالبات مردمی تحقق پیدا کرده است.
مقامات باید نیک بدانند که کاری دشوارتر و سخت تر برای تحقق خواسته‌های مردم بر دوش دارند، چرا که 40 سال عمر مناسبی است برای آنکه یک نظام با سرد و گرم کشیدن‌های روزگار و کسب تجربیاتی که در قبل داشته، از این پس بهتر، محکم‌تر و مثمرثمرتر راه آرمان‌هایی که در سال 57 وعده آن را داده بود محقق کند... و راهپیمایی 22 بهمن امسال بیانگر آغاز راه متفاوت رابطه بین مردم و مسئولین در 40 سالگی است.