دوره اصلاحات آزادی بیان قابل قبولی داشتیم

ایرنا: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: «مردم ایران، امروز احساس خودکم‌بینی ندارند و درعین‌حال، لازم است وحدت و انسجام داخلی تقویت شده و موانع تحکیم همبستگی‌ها رفع شود». «علی مطهری» پنجشنبه‌شب در همایش یاد انقلاب در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت، جامعه اسلامی را جامعه‌ای بدون تبعیض، نه بدون تفاوت خواند و افزود: «عدالت اسلامی توأم با معنویت و اخلاق است، نه آنچه که در جامعه کمونیستی وجود دارد».
او با بیان اینکه اسلام می‌خواهد مردم با دست خودشان این فاصله‌ها را کم کنند، ادامه داد: «باید به آزادی بیان، آزادی تفکر و آزادی به مفهوم اسلامی اهمیت دهیم و هروقت آزادی بیان وجود داشته و منتقدان حرف‌هایشان را زده‌اند، به نفع اسلام بوده است؛ چون علما مجبور بودند پاسخ دهند و کتاب‌های خوبی در این مسیر به رشته تحریر درآمده است». مطهری با تأکید بر اینکه در نگاه اسلامی، آزادی‌های فردی تفاوت‌هایی با آزادی در غرب دارد، گفت: «مردم خودشان راه را انتخاب می‌کنند. ضمن آنکه در اسلام، مصلحت فرد، مصلحت جامعه و مصلحت نسل‌های آینده مدنظر است؛ حال اینکه این آزادی، در غرب گونه دیگری تعریف شده است».
او استقلال مکتبی، استقلال سیاسی و استقلال فرهنگی را زمینه‌ساز تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دانست و گفت: «انقلاب فرازونشیب‌های بسیاری داشته و نمی‌توانیم بگوییم به‌طور کامل موفق بوده‌ایم، بلکه نقایص ناشی از ضعف مدیریت‌ها بوده است».
مطهری بر لزوم بررسی بی‌انضباطی‌های مالی و اختلاس‌ها تأکید و اضافه کرد: «در دوره اصلاحات از آزادی بیان قابل قبولی برخوردار بودیم و از مسئولان، انتقاد می‌شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز آزادی بیان در حد مقبولی وجود دارد، البته لازم است برخی موانع رفع شود».


نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه ایران تنها کشور مستقل سیاسی در دنیاست و خودمان برای کشورمان تصمیم می‌گیریم، افزود: «از نظر استقلال فرهنگی و عدم خودباختگی فرهنگی، به‌طور نسبی موفق بوده‌ایم و امروز مردم ما احساس خودکم‌بینی نسبت به کشورهای دیگر ندارند».
او با اشاره به به‌وجودآمدن پیشرفت‌هایی چشمگیر در حوزه ارتباطات بیان کرد: «امروز جایگاه ایران در دنیا را نمی‌توان با قبل از انقلاب مقایسه کرد و در هر طرحی در خاورمیانه و دنیا، روی ایران حساب می‌کنند و شناختی از اسلام در دنیا مطرح شده که اینها، نشانه پیروزی انقلاب اسلامی است».
مطهری با تأکید بر ضرورت مراقبت از نفوذ اندیشه‌های بیگانه گفت: «تجددگرایی افراطی، آفت است و باید نسبت به رخنه فرصت‌طلبان مراقب بود؛ چراکه انقلاب اسلامی، فرزندان خود را نمی‌بلعد، بلکه فتنه فرصت‌طلبان و رخنه در انقلاب، آفت آن است که باید مواظب باشیم».
او با یادآوری ناتمام‌ماندن نهضت مشروطیت و جداشدن روحانیون از آن جنبش گفت: «نباید در تریبون‌ها ناامیدی و القای یأس در جامعه، مطرح شود». مطهری ادامه داد: «پیش‌تر، کارها برای خدا انجام می‌شد، ولی اکنون این روحیه کم‌رنگ شده و لازم است مراقب رخنه فرصت‌طلبان باشیم».
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: «این یارانه، متعلق به موارد و اشخاص خاص است؛ چه ضرورتی دارد همه یارانه بگیرند؛ حال آنکه می‌دانیم مصلحت کشور آن است که این یارانه‌ها صرف موارد دیگر جامعه شود». او اضافه کرد: «مردم و حکومت، وظایف و حقوقی متقابل دارند و لازم است مردم هم به وظایفی که دارند، آشنا شده و به آنها عمل کنند». مطهری با تأکید بر لزوم مراقبت از نفوذ دشمن از طریق فضای مجازی گفت: «باید وحدت و انسجام در جامعه تقویت شده و موانع تحکیم همبستگی رفع شود». او همچنین گفت: «یکی از ریشه‌های اعتراضات اخیر، همین بود که از تریبون‌های رسمی مطالب نادرستی عنوان می‌شد».
او ادامه داد: «امروز بسیاری از انقلابیون به حاشیه رانده یا از دایره انقلاب خارج شده‌اند و برخی در حصر واقع شده و برخی هم اجازه اظهارنظر ندارند، ولی برخی که معلوم نیست ریشه‌شان کجاست، صاحب نظر و میدان‌دار انقلاب شده‌اند». نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ما همواره کاسه‌های داغ‌تر از آش داشته‌ایم که اینها، نواقصی است که باید رفع شود».