برف، باران در راه است  

پلیس راهور ناجا از موج جدید بارش برف و باران در هفته آینده خبر داده و از مردم خواسته که با آمادگی کامل دل به جاده بزنند. به‌نظر می‌رسد اظهارات هشداردهنده سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور به‌دلیل رخدادهای ناخوشایندی باشد که از برف گریبان بسیاری از شهروندان و رانندگان را در شهرهای مختلف ایران گرفت و برخی از مسافران را بیش از 13 ساعت در بزرگراه تهران- قم معطل کرد. برف شدید روز جمعه شش محور مواصلاتی کشور را مسدود کرد و برف پنجشنبه در شمال شرق تهران که دست کمی از برف هفتم و هشتم بهمن نداشت سبب انسداد سه‌محور منتهی به لواسانات و هشدار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به مردم مبنی بر عدم تردد به سمت لواسان شد و همچنین ۸۰۰ خودرو را در کولاک گردنه «قوچک» در محور «شمیرانات» گرفتار کرد که پنج تیم امدادی جمعیت هلال احمر استان تهران به محل اعزام شدند. در هر صورت امیدواریم رانندگانی که قصد سفر به مناطق کوهستانی و برفگیر را در هفته جاری دارند از تجهیزات کافی و زنجیر چرخ برخوردار باشند تا حوادث برف اخیر در کشور تکرار نشود.
مشکلات ترافیکی ناشی از برف شدید
معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهنمایی‌و‌ رانندگی تهران بزرگ گفت: از عصر پنجشنبه شاهد بارش باران در محدوده گردنه قوچک محور طلاییه به سوهانک، محور تلو و محدوده لواسانات و فشم بودیم که از ساعاتی بعد بارش باران جای خود را به بارش شدید برف داد و همین موضوع سبب لغزندگی معابر و ناایمن شدن این محورها برای تردد شد. سرهنگ موسوی‌پور با بیان اینکه ماموران پلیس راهور تهران و پلیس راه در این محدوده در آماده باش هستند گفت: با توجه به بارش شدید برف، سه محور منتهی به لواسانات یعنی محورهای سوهانک، طلاییه و تلو از سوی پلیس تا زمانی که عوامل‌راهداری به این منطقه آمده و اقدام به ایمن سازی و پاشیدن شن و نمک در این محورها کنند، مسدود شد. او در پایان از شهروندانی که قصد بازگشت از منطقه لواسانات، فشم و محدوده‌های‌ مجاور آن را دارند خواست بازگشت خود را به زمان دیگری موکول کنند. موسوی‌پور اظهار کرد: همراه داشتن تجهیزات‌زمستانی نکته مهمی است که تمامی رانندگان باید در فصل زمستان به آن توجه داشته باشند. در صورت بازگشایی این مسیر نیز لازم است رانندگانی که قصد تردد از این محور را دارند به‌دلیل رعایت جوانب احتیاط حتما زنجیر‌چرخ و تجهیزات‌زمستانی را به‌همراه داشته باشند.
6 محور مسدود شد


 پلیس‌راه راهور ناجا شش‌محور، اولنگ -شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، دیزین- شمشک در استان‌‌های تهران و البرز، محور فرعی گنجنامه- تویسرکان در استان همدان، یاسوج – پادنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، پونل- خلخال در استان‌های اردبیل و گیلان را به‌علت بارش برف و عدم ایمنی کافی مسدود اعلام کرد. همچنین باند جنوبی آزاد راه قزوین- رشت به‌علت ریل‌گذاری مسدود و مسافران باید از مسیر جایگزین محور قزوین – رشت استفاده کنند. همچنین پلیس‌راهور ناجا از بارش برف در محورهای استان‌های کرمان(کرمان - سیرجان، شهر بابک -انار و بافت) و استان گلستان(خوش ییلاق) خبر داد.
لزوم دارا‌بودن تجهیزات ایمنی
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس‌راهور ناجا تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش برف و باران در اواسط هفته آینده، لازم است تمام هموطنانی که قصد تردد به گردنه‌ها و محورهای برفگیر را دارند و در استان‌های شمالی، شمال غربی و شمال شرقی تردد خواهند داشت، حتما زنجیرچرخ و تجهیزات‌زمستانی به‌همراه داشته باشند. سرهنگ نادر رحمانی، افرود: رانندگان حتما تجهیزات‌زمستانی و زنجیر چرخ به‌همراه داشته باشند.
سامانه برف و بارشی در کشور
مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان‌هواشناسی گفت: امروز سامانه بارشی در شرق کشور فعال بوده و سبب بارش برف و باران و وزش باد در استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و برخی مناطق سمنان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و شرق یزد می‌شود. احد وظیفه افزود: موج روز جمعه در مناطقی از کرمان، هرمزگان و ارتفاعات سیستان‌و‌بلوچستان سبب بارش پراکنده  و وزش باد شده و به تدریج از کشور خارج می‌شود، گفت: این سامانه امروز در شرق کشور فعال بوده و سبب بارش برف و باران و وزش باد در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و برخی مناطق سمنان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و شرق یزد خواهد شد.