باخت المپیک در بازی سیاست

کره‌جنوبی در حالی میزبان المپیک زمستانی 2018 است که کمپانی سامسونگ به عنوان اسپانسر اصلی این رقابت‌ها چهارشنبه در اقدامی وقیحانه از اهدای گوشی‌های همراه گلکسی نوت 8 این کمپانی به ورزشکاران ایرانی (و البته کره‌شمالی) شرکت‌کننده در بازی‌ها به دلیل تحریم‌های سازمان ملل امتناع کرد. این گوشی‌ها که به تعداد 4 هزار دستگاه ویژه المپیک زمستانی تهیه شده بود در حالی به ورزشکاران ایران اهدا نشد که این اتفاق خود نسخه‌ای از نقض آشکار روح المپیک و منشور المپیزم است. در توجیه این اتفاق حرف‌های ضد و نقیضی زده شد از جمله این‌که AFP در گزارشی مدعی شد از آنجایی که هر گوشی سامسونگ 920 دلار ارزش دارد، اهدای این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی به عنوان یک کالای لاکچری باعث می‌شود که کره جنوبی بیش از حد مجازی که سازمان ملل برای آن‌ها تعیین کرده با این 2 کشور تبادل تجاری کالاهای لوکس داشته باشد. این در حالی است که 22 ورزشکار از کره شمالی و 4 ورزشکار از ایران در بازی‌های المپیک زمستانی امسال حضور دارند. این‌که مسئولان کره‌شمالی تا چه اندازه به ورزشکاران کشورشان اجازه استفاده از این گوشی در کشور خود را می‌دهند موضوعی است که اصلا قصد ورود به آن را نداریم. اما از آنجا که این موضوع عزت و غرور ورزشکاران ایران را تحت‌الشعاع قرار داد، با واکنش شدید مسئولان سیاسی و ورزشی کشورمان مواجه شد و درنهایت هم مسئولان مربوطه را وادار به عذرخواهی کرد. در اولین گام کمیته ملی المپیک ایران به IOC نامه اعتراضی نوشت و این رفتار را ناقض منشور المپیک دانست. شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌های جداگانه به کمیته‌ بین‌المللی المپیک و کمیته‌ ملی المپیک کره جنوبی و سفیر این کشور خواستار پیگیری و برخورد با تصمیم غیرالمپیکی کمپانی سامسونگ با کاروان اسکی ایران شد.
 وزارت ورزش رفتار توهین‌آمیز شرکت کره‌ای را محکوم کرد
وزارت ورزش و جوانان نیز با انتشار بیانیه‌ای رفتار توهین‌آمیز شرکت کره‌ای نسبت به ورزشکاران ایرانی حاضر در بازی‌های المپیک زمستانی را محکوم کرد: «ما همواره با دولت و ملت کره جنوبی روابط عمیق اقتصادی، فرهنگی و ورزشی داشته‌ایم ولی این اقدام ناشایست را توهین به ورزشکاران‌مان که نمایندگان ملت بزرگ و متمدن ایران و سفیران صلح ما در المپیک زمستانی ٢٠١٨ پیونگ چانگ هستند تلقی می‌کنیم. از مقامات این شرکت و مسببان این اقدام تبعیض‌آمیز و زشت می‌خواهیم تا با عذرخواهی رسمی از ایران سعی در جبران اقدام ناپسند خود داشته باشند.»
 احضار سفیر کره جنوبی به وزارت خارجه
در پی اقدام غیراخلاقی و غیرورزشی شرکت سامسونگ سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه احضار شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید این خبر به ایسنا گفت: «کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در تهران توسط محمود فرازنده دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران به وی اعلام شد. سفیر کره جنوبی طی تماس‌های مکرر با مقامات ذیربط در وزارت امور خارجه و دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ موضوع را به دلیل اهمیت و حساسیت دنبال کرده و طبق اظهارات مقامات رسمی دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ هیچگونه دخالتی در بروز این سوءتفاهم و توزیع اقلام اهدایی به عنوان اسپانسر این بازی‌ها نداشته‌اند.»
 تهدید ظریف به تحریم سامسونگ
این اتفاقات در حالی رخ داد که یک منبع مطلع گفت: «وزیر امور خارجه کشورمان پس از اقدام غیراخلاقی شرکت سامسونگ در جلسه‌ای به سفیر کره جنوبی در تهران اعلام کرده که اگر کره‌ای‌ها این اقدام خود را جبران نکنند، گوشی خود را تغییر خواهد داد.» این منبع مطلع به ایسنا گفت در حال حاضر محمدجواد ظریف از گلکسی اس 8 استفاده می‌کند.
 شریعتمداری: سامسونگ عذرخواهی کند
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم توهین به ورزشکاران ایرانی از سوی شرکت سامسونگ در المپیک زمستانی را محکوم کرد. به گزارش فارس، او گفت: «ممنوعیت ورزشکاران ایرانی از دریافت گوشی‌های سامسونگ در المپیک زمستانی توهین‌آمیز است و این حرکت محکوم می‌شود و باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند. من تا زمانی که عذرخواهی رسمی نشود همچون وزیر امور خارجه از گوشی تلفن همراه این شرکت استقاده نخواهم کرد.»
 احتمال عدم ثبت گوشی‌های سامسونگ در ایران
به گفته یک منبع آگاه گویا آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به دنبال اخذ تصمیماتی است. به گزارش فارس، این منبع آگاه گفت: «جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال آن است که در صورتی که شرکت سامسونگ عذرخواهی رسمی نکند، پیشنهاد عدم ثبت گوشی‌های سامسونگ در کشور را در کارگروه مربوطه مطرح و از ورود این برند به کشور جلوگیری کنند.»
 سامسونگ توپ را به زمین IOC انداخت
با بالا گرفتن دامنه اعتراضات مسئولان ایرانی، شرکت سامسونگ توپ را به زمین کمیته بین‌المللی (IOC) انداخت و اعلام کرد که هیچ توضیحی برای داده نشدن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی ندارد زیرا کمیته بین‌المللی المپیک مسئول پخش گوشی‌ها بوده است.
 IOC: به ورزشکاران ایرانی هم گوشی می‌دهیم
کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به اتفاق تلخ اخیر اعلام کرد گوشی موبایل در اختیار همه ورزشکاران همه کشورهای شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ قرار خواهد گرفت. ایرانی‌ها می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند اما ورزشکاران کره شمالی نه (به دلیل شرایط حاکمیتی خاص این کشور).
 صالحی‌امیری: تا عذرخواهی نکنند، گوشی‌ها را نمی‌پذیریم
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که بعد از رفتار تبعیض‌آمیز شرکت سامسونگ دستور خرید گوشی برای ملی‌پوشان ایران و دلجویی از آن‌ها را به سرپرست کاروان اعزامی ایران ابلاغ کرده بود در واکنش به تاکید IOC در خصوص اهدای گوشی به ورزشکاران ایرانی گفت: «تا زمانی که از ورزشکاران ایرانی عذرخواهی نشود، آن‌ها گوشی‌های همراه هدیه شرکت سامسونگ را قبول نمی‌کنند.»
 تماس تلفنی IOC با مسئولان ایران
در پی موضع‌گیری مسئولان سیاسی و مسئولان کمیته ملی المپیک ایران در خصوص رفتار سامسونگ، یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در تماس با کمیته ملی ایران خواستار حل این مشکل شد. به گزارش تسنیم، این مسئول از ایران سوال کرده که اگر نامه‌ای از طرف شرکت سامسونگ تحویل کاروان ایران شود، ایران از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد یا نه که در پاسخ مسئولان کمیته ملی المپیک ایران اعلام کردند هیچ نامه‌ای را بدون ذکر عذرخواهی نخواهند پذیرفت و مقصر این اتفاق چه کمیته بین‌المللی المپیک و چه شرکت سامسونگ باشد باید رسما عذرخواهی کند.
 ماهیگیری ال‌جی از آب‌ گل‌آلود
بعد از اقدامات ناپسند شرکت سامسونگ، ال‌جی به عنوان رقیب دیرینه سامسونگ وارد عمل شد تا از این آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرد. کاوه مفتخری، مدیر بازاریابی و برند ال‌جی در ایران از اهدای موبایل و تلویزیون این شرکت به ورزشکاران ایرانی خبر داد و به ایلنا گفت: «هدیه ال‌جی به ورزشکاران ایرانی شامل یک دستگاه موبایل هوشمند جدید شرکت ال‌جی با عنوان ال‌جی V۳۰ پلاس به ارزش حدود ۴ میلیون تومان و یک دستگاه تلویزیون ۵۵ اینچی OLED سری C۷ ال‌جی به ارزش ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. دفتر ایران ال‌جی در حال هماهنگی است تا موبایل‌ها از طریق نماینده اصلی و کره‌ای شرکت ال‌جی به ورزشکاران اهدا شود و تلویزیون به دلیل حجیم بودن در ایران تحویل ورزشکاران اعزامی شود.»
 دادستان کل: مدیر سامسونگ در ایران احضار شود
در پی اقدام توهین‌آمیز شرکت سامسونگ با ورزشکاران کشورمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور طی دستور ویژه‌ای به حشمتی معاون خود در حقوق عمومی خواستار پیگیری ویژه موضوع شد. به گزارش ایسنا، بخشی از دستور منتظری خطاب به حشمتی چنین آمده است: «با توجه به کسب منافع سرشار سالانه شرکت سامسونگ در فروش محصولات خود در جمهوری اسلامی ایران، مقرر می‌دارد در اولین فرصت مدیر شرکت سامسونگ در ایران را احضار و نسبت به موضوع اخذ توضیح و بررسی صورت گیرد. چنانچه متعهد به جبران خسارت معنوی به نحو متناسب با اقدام اهانت‌آمیز خود شدند، زمان مناسبی را تعیین و به مرکز شرکت اعلام کنند. در غیر این صورت شرکت سامسونگ به عنوان شخصیت حقوقی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران جهت بررسی موضوع معرفی شوند.»
 
 عذرخواهی رسمی IOC و رئیس کمیته برگزاری
کمیته بین‌المللی المپیک و مسئول کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در نامه‌ای به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کرد. شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مصاحبه با ایسنا با تایید این خبر گفت: «2 نامه عذرخواهی برای ایران نوشته شده. یکی را رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به سرپرست کاروان ایران داده و در آن عذرخواهی کردند. نامه دوم را یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک برای رئیس کمیته ملی المپیک ارسال کرده و به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرده. حتی اعلام کرده در صورت فرصت جلسه‌ای را با مسئولان و ورزش ایران داشته باشد و دلجویی کند.»


 
 سلطانی‌فر: سامسونگ و IOC به خواسته ما عمل کردند
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش با اشاره به عذرخواهی شرکت سامسونگ و کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پس از موضع سرسختانه ایران گفت: «از ساعات اولیه موضع‌گیری سختی انجام دادیم و دستگاه دیپلماسی ایران و وزیر امور خارجه و همچنین وزیران صنعت و معدن و ارتباطات وارد عمل شدند تا اقدامات تنبیهی را انجام دهند. شرکت سامسونگ ابتدا این موضوع را بر گردن مسئولان برگزار‌کننده مسابقات انداخت اما با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیته برگزاری بازی‌ها و همچنین این شرکت از ایران عذرخواهی کردند و آنچه ما دنبالش بودیم محقق شد و طبیعتا مراحل بعدی نیز پیگیری خواهد شد.»
سایر اخبار این روزنامه
چرایی صف 500 متری برای خرید «ر ه ش» امیرخانی حسرت جاماندن از دوستان شهید، بردلم سنگینی می کند سردار آزمون در گفت وگو با خراسان: امکانات فوتبالی ایران افتضاح است حواشی پررنگ شدن حضور چهره ها در تبلیغات تلویزیونی «شهرهای موشکی» جایگزین دریافت های گزاف مستشاران آمریکایی برگزیده جایزه ادبی جلال : باید به جایی برسیم که خواندن رمان نهادینه شود چه کسانی 4 سیمرغ بلورین بازیگری را به خانه خواهند برد؟ این کارنامه را باید کامل بررسی کرد پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی رهبر انقلاب: 22 بهمن امسال تماشایی خواهد بود استقبال گسترده مخاطبان «آخرین خبر» از جشنواره عکس با پرچم ایران احتمال بازگرداندن قوانین 1996 اروپا برای مقابله با خروج آمریکا از برجام حاشیه های تقطیع حرف های «مهدویان» درباره شاهنامه سرمای «پیونگ چانگ»؛ گرمای «پیونگ یانگ» باخت المپیک در بازی سیاست خودکشی لیلا و علیرضا پهلوی؛ ادامه سریال رسوایی وارثان تاج و تخت