حاشیه های تقطیع حرف های «مهدویان» درباره شاهنامه

مصطفی قاسمیان- با این که از گفت‌وگوی رضا رشیدپور و محمدحسین مهدویان در برنامه «هفت»، پنج روز گذشته اما حواشی این گفت‌وگو همچنان ادامه دارد. ابتدا جنجالی درباره لو دادن اتفاقات آخر قصه «لاتاری» مطرح شد که با بحثی پرسروصدا بین عوامل فیلم و رشیدپور به سرانجام رسید و به تازگی ویدئوی تقطیع شده ای از حرف‌های کارگردان «لاتاری» درباره شاهنامه فردوسی، حاشیه‌ساز شده است.
او در «هفت» دوشنبه‌شب هفته پیش، در پاسخ به سؤال رضا رشیدپور مبنی بر شعاری بودن فیلم، از شاهنامه فردوسی، نام برده بود که جنجالی هم شد.
او در این برنامه در پاسخ به رشیدپور گفته بود: «اگر بخواهیم این‌طوری نگاه کنیم، شاهنامه فردوسی را هم می‌توان اثری فاشیستی، نژادپرستانه، پر از شعار و خشونت تعبیر کرد». و بعد از تأیید تلویحی رشیدپور، مهدویان ادامه داد: «می‌خواهید من بعضی از ابیات فردوسی را بخوانم که خیلی فاشیستی است؟»
بریده تقطیع‌شده ویدئوی این گفت‌وگو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، عبارت «اگر بخواهیم ....» را نداشت و بازتاب‌های فراوانی در میان اهالی هنر و ادبیات داشت.


چند تن از استادان بزرگ زبان فارسی براساس همان ویدئوی تقطیع شده به ماجرا واکنش جدی نشان دادند.  
این ماجرا حتی پای برخی مسئولان مشهد و همایون شجریان را هم به میان آورد و اعتراضات تا دیروز ادامه داشت. جالب تر از همه، حرف های مسعود فراستی بود که مدعی شد مهدویان باید سرجایش بنشیند و گنده تر از دهانش صحبت نکند.
با این حال محمدحسین مهدویان، پنج شنبه‌شب با حضور در برنامه «سینما دو» در گفت‌وگو با حامد عنقا، درباره ویدئویی کوتاه که از صحبت‌هایش در «هفت» منتشر شده بود، توضیحی ارائه کرد.
او درباره این ویدئوی تقطیع‌شده گفت: «وقتی مجری برنامه به من ‌گفت فیلمت فاشیستی و تروریستی است، به نوعی به شاهنامه پناه بردم و گفتم «اگر» این طوری برداشت کنیم، از شاهنامه هم می‌شود برداشت فاشیستی داشت.» مهدویان در ادامه ضمن عذرخواهی از تعابیری که در «هفت» به کار برده بود، گفت: «اسم پسر من آرش است. چرا آرش؟ آرش از سلاح استفاده کرده، مرزهای ایران را تعیین کرده، ولی فقط جان خودش را نثار کرده و خونی بر زمین نریخته است.»
مشخص نیست صحبت های مهدویان اولین بار توسط چه کسانی تقطیع شده و با چه هدفی جمله شرطی او در این گفت وگو حذف شده؛ اما مهدویان هم می توانست برای بیان منظورش از عبارت های دقیق تری استفاده کند به خصوص این که بین نقد فیلم و یک برنامه زنده مثل هفت، ذکر مثال از شاهنامه که شاهکاری ماندگار است برای دفاع از محتوای یک فیلم کمی نامانوس بود؛ هر چند هدف بدی پشت آن قرار نداشت  از طرفی این حجم از واکنش به ویدئوی تقطیع شده که منظور گوینده در آن کاملاً دگرگون  شده بود، باز هم نشان داد شبکه های اجتماعی می تواند ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد پیش از آن که بدانیم واقعیت ماجرا چه بوده است.  
 
سایر اخبار این روزنامه
چرایی صف 500 متری برای خرید «ر ه ش» امیرخانی حسرت جاماندن از دوستان شهید، بردلم سنگینی می کند سردار آزمون در گفت وگو با خراسان: امکانات فوتبالی ایران افتضاح است حواشی پررنگ شدن حضور چهره ها در تبلیغات تلویزیونی «شهرهای موشکی» جایگزین دریافت های گزاف مستشاران آمریکایی برگزیده جایزه ادبی جلال : باید به جایی برسیم که خواندن رمان نهادینه شود چه کسانی 4 سیمرغ بلورین بازیگری را به خانه خواهند برد؟ این کارنامه را باید کامل بررسی کرد پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی رهبر انقلاب: 22 بهمن امسال تماشایی خواهد بود استقبال گسترده مخاطبان «آخرین خبر» از جشنواره عکس با پرچم ایران احتمال بازگرداندن قوانین 1996 اروپا برای مقابله با خروج آمریکا از برجام حاشیه های تقطیع حرف های «مهدویان» درباره شاهنامه سرمای «پیونگ چانگ»؛ گرمای «پیونگ یانگ» باخت المپیک در بازی سیاست خودکشی لیلا و علیرضا پهلوی؛ ادامه سریال رسوایی وارثان تاج و تخت