چه کسانی 4 سیمرغ بلورین بازیگری را به خانه خواهند برد؟

محمد عنبرسوز - سی‌وششمین دوره جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران، فردا پایان خواهد یافت. با فروکش کردن تب‌وتاب نمایش فیلم‌ها، حالا پیش‌بینی برندگان جوایز آغاز شده و در این میان یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌های جوایز، چهار جایزه بازیگری نقش‌های مکمل و اصلی زن و مرد است. به طور کلی جشنواره امسال را می‌توانیم جشنواره درخشش بازیگران مرد بدانیم، زیرا رقابت جدی و سنگینی در بخش‌های بازیگری نقش اصلی و مکمل مرد وجود دارد؛ به طوری که حدس زدن برندگان سخت‌تر از همیشه و مدعیان شایسته کسب سیمرغ پرتعدادتر از هر سال هستند.
 
نقش اول مرد
شانس اصلی: امین حیایی/ شعله‌ور

امین حیایی سوپراستار دهه هشتاد، امسال با دو فیلم، بازگشت قدرتمندانه‌ای به سینما داشت. او در «شعله‌ور» به خوبی توانسته است احساسات حسادت‌آمیز «فرید» را نمایش دهد و با کمک کلوزآپ‌های بی‌شمار دوربین، بازی زیرپوستی‌اش را به رخ تماشاگران بکشد. او در حالی در این فیلم درخشیده که به عقیده بسیاری از منتقدان، «شعله‌ور» به جز بازی امین حیایی، چیز زیادی برای عرضه نداشته است و از سطح یک فیلم معمولی فراتر نمی‌رود. حیایی دو نامزدی و یک سیمرغ جشنواره را در کارنامه دارد.
رقیب: نوید محمدزاده/ مغزهای کوچک زنگ‌زده
جوان اول سینمای این روزها در حالی امسال در «مغزهای کوچک زنگ زده» درخشیده است که در دو سال اخیر هم، سیمرغ بازیگری مکمل مرد را از آن خود کرده بود. نوید محمدزاده امسال نقش اول است و با این که برخی معتقدند این نقش تکرار کاراکترش در «ابد و یک روز» است، اما در بیان، صدا و راه رفتن طراحی جدیدی دارد. نمایش سربازکردن عقده‌های یک جوان مفلوک که همواره مورد بی‌توجهی و بی‌مهری واقع شده، نشان‌دهنده تسلط و ظرافت بازی اوست.
دیگران: سعید آقاخانی که مدتی است به نقش‌های جدی روی آورده، پس از حضور موفق در «من دیگو مارادونا هستم» و «خداحافظی طولانی»، امسال در «کامیون» کامبوزیا پرتوی هم درخشان ظاهر شده و از شانس‌های سیمرغ است. دیگر شانس سیمرغ امسال، ساعد سهیلی است که در «لاتاری» قابل قبول و در «اتاق تاریک» عالی ظاهر شده. امیر جدیدی در «عرق سرد»، جواد عزتی در «تنگه ابوقریب» و محسن کیایی در «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» هم می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند.

نقش اول زن
شانس اصلی: سارا بهرامی/ دارکوب

نامزدی پارسال سارا بهرامی در «ایتالیا ایتالیا» مقدمه‌ای بر درخشش امسالش در «دارکوب» بهروز شعیبی بود. بازی در نقش یک مادر معتاد، اگرچه به اعتقاد برخی تکراری است، اما به قدری ریزه‌کاری‌های جذاب دارد که نمی‌توان از کنارش گذشت. حضور طولانی بهرامی در میان معتادان باعث شده است به تمام جزئیات نقش مسلط باشد. بیان و صدای تربیت‌شده، سبک راه رفتن ویژه و آن فریادهای دلخراش و گریه‌هایش در سکانس‌های اوج، باعث شده بهرامی امسال شانس اصلی سیمرغ باشد.
رقیب: باران کوثری/ عرق سرد
باران کوثری در «عرق سرد» به درستی دغدغه یک فوتبالیست زن را به نمایش می‌گذارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. او در رعایت حد و مرز درگیری‌های درونی و بیرونی توانسته است به تعادل برسد و لحظات معلق بودن، تصمیم سخت برای پا گذاشتن روی غرور و تنفر از همسر را با دیالوگ، حس و عکس‌العمل‌های فیزیکی باورپذیر ارائه کرده است. او پنج بار نامزد سیمرغ شده است و توانسته دو بار آن را به خانه ببرد.
دیگران: اگر فقط روی جوایز جشنواره فجر متمرکز شویم، می‌بینیم که مریلا زارعی با سه سیمرغ و چهار نامزدی، یکی از پرافتخارترین‎هاست. زارعی امسال در «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی بازی روان و قابل قبولی ارائه داده است و نمی‌توان از او غافل شد. مهتاب کرامتی در «جاده قدیم» و شبنم مقدمی در «خجالت نکش» هم قدرتمند ظاهر شده‌اند. ضمن این که ماهور الوند برای «چهارراه استانبول» و لیلا حاتمی همیشه استاندارد برای «بمب» هم ممکن است نظر داوران را جلب کنند.



نقش  مکمل مرد
شانس اصلی: هادی حجازی‌فر/ لاتاری

پس از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز»، هادی حجازی‌فر امسال علاوه بر «دارکوب» و «به وقت شام»، هنرش را در «لاتاری» به نمایش گذاشته است. او در حالی که اوایل قصه یک کاراکتر متعصب مذهبی و به شدت بی‌احساس را القا می‌کند، در نیمه دوم فیلم با چرخشی دلنشین، کاری می‌کند که بیننده جریحه‌دار شدن احساسات «موسی» لاتاری را نفس بکشد و باورش کند. سکانس‌های بحث با حمید فرخ‌نژاد و در آغوش کشیدن ساعد سهیلی، اوج اجرای حجازی‌فر هستند.
رقیب: فرهاد اصلانی/ مغزهای کوچک زنگ‌زده
کسی که از سال 90 تاکنون سه نامزدی و یک سیمرغ بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرده بود، امسال در نقش چوپان «مغزهای کوچک زنگ‌زده» خوش درخشید. شخصیت مافیایی «شکور» با آن تیک‌های عصبی و هیکل فربه اما ترسناکش، در سکانسی که مشغول غذا خوردن بود و در اتاق بغلی اتفاقی هولناک رخ می‌داد، نفس مخاطب را در سینه حبس می‌کرد. اصلانی که نشان داد بازیگری همه‌فن‌حریف است، در سکانس گفت وگو با «شاهین» در زندان، فوق‌العاده بود.
دیگران: یکی از سورپرایزهای امسال قطعا حضور فرید سجادی حسینی در نقش پدر فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بود. سجادی پس از حضور حیرت‌انگیزش در «فروشنده»، نشان داد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نمایش استیصال و درماندگی پدرانه‌اش در این اثر می‌تواند نظر داوران را جلب کند. بابک حمیدیان با چهار فیلم «به وقت شام»، «جشن دلتنگی»، «سرو زیر آب» و «مصادره» و مهدی پاکدل با دو فیلم «چهارراه استانبول» و «تنگه ابوقریب» هم می‌توانند از شانس‌های سیمرغ باشند.

نقش مکمل زن
شانس اصلی: مهناز افشار/ دارکوب

بازیگر کارکشته و حرفه‌ای سال‌های اخیر سینمای ایران که در جشنواره فجر یک نامزدی برای «پل چوبی» و یک دیپلم افتخار برای «برف روی کاج‌ها» را هم در کارنامه دارد، امسال بازی جذابی را در «دارکوب» ارائه داده است. دغدغه‌های مادرانه و بازی باورپذیرش کمک شایانی به سارا بهرامی در این فیلم کرده است. سکانس ورودش به فضای پایین شهر و نمایش استرس آمیخته به شگفتی و ترس، در کنار حضورش در سکانس‌های جنجال برانگیز مهدکودک و مجتمع، درخشان است.
رقیب: سحر دولتشاهی/ عرق سرد و امیر
سحر دولتشاهی در «عرق سرد» در قامت یک کارمند فدراسیون، با ارائه درست گفتار و کردار مخصوص این تیپ، خوب ظاهر شده است. او پایش را از گلیم نقش فراتر نمی‌گذارد، بیراهه نمی‌رود و به اندازه به مخاطب اش حس منتقل می‌کند. دولتشاهی در «امیر» نیز دردی پنهان در پیکر زنی مجنون را به خوبی ایفا کرده و از پس سختی‌های نقش مانند نگاه ناآرام و بی تعادلی در گفتار و رفتار برآمده است. او یک نامزدی سیمرغ را در کارنامه دارد.
دیگران: لیلی رشیدی پس از سال‌ها تمرکز بر تئاتر و دوری از فضای سینما، امسال با «جاده قدیم» منیژه حکمت و «عرق سرد» به سینما برگشته و ممکن است حاصل تجربه‌های تئاتری‌اش در این سال‌ها نظر داوران را جلب کند. مرجان اتفاقیان، بازیگر جوان فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هم با دو سکانس به شدت تاثیرگذار در این فیلم که ترس و درماندگی یک دختر حاشیه‌شهری را به بهترین نحو نمایش می‌دهد، می‌تواند از شانس‌های سیمرغ مکمل زن باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چرایی صف 500 متری برای خرید «ر ه ش» امیرخانی حسرت جاماندن از دوستان شهید، بردلم سنگینی می کند سردار آزمون در گفت وگو با خراسان: امکانات فوتبالی ایران افتضاح است حواشی پررنگ شدن حضور چهره ها در تبلیغات تلویزیونی «شهرهای موشکی» جایگزین دریافت های گزاف مستشاران آمریکایی برگزیده جایزه ادبی جلال : باید به جایی برسیم که خواندن رمان نهادینه شود چه کسانی 4 سیمرغ بلورین بازیگری را به خانه خواهند برد؟ این کارنامه را باید کامل بررسی کرد پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی رهبر انقلاب: 22 بهمن امسال تماشایی خواهد بود استقبال گسترده مخاطبان «آخرین خبر» از جشنواره عکس با پرچم ایران احتمال بازگرداندن قوانین 1996 اروپا برای مقابله با خروج آمریکا از برجام حاشیه های تقطیع حرف های «مهدویان» درباره شاهنامه سرمای «پیونگ چانگ»؛ گرمای «پیونگ یانگ» باخت المپیک در بازی سیاست خودکشی لیلا و علیرضا پهلوی؛ ادامه سریال رسوایی وارثان تاج و تخت