چرایی صف 500 متری برای خرید «ر ه ش» امیرخانی

استقبال شگفت انگیز مردم از مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب جدید رضا امیرخانی آن هم در شرایطی که شمارگان کتاب در کشور ما به زحمت در هر چاپ به سه هزار جلد برای کتاب های مهم و فاخر می رسد و در حالت معمولی بیشتر کتاب ها شمارگان هزار  دارند و به چاپ بعدی نمی رسند، اتفاق مهمی بود که نگاه ها را به خود جلب کرد. کمتر در بایگانی ذهن ما چنین اتفاقی سابقه داشته که مخاطب ایرانی برای رونمایی و خرید چاپ اول یک کتاب چنین صفی را تشکیل دهد. بسیاری از مراسم های پررونق جشن کتاب تا امروز توام با رونمایی نبوده و وقتی اتفاق افتاده که یک کتاب مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل مردم برای دیدن نویسنده و گرفتن امضا و سلفی در مراسم شرکت کرده اند. اما این استقبال گسترده نیاز به تامل و بررسی دقیق تری دارد و می توان چند عامل را در آن موثر دانست:
1- شخصیت خود امیرخانی/ برخلاف بسیاری از چهره های ادبی که معمولاً آثارشان بیشتر از خودشان شناخته شده و جذاب است، رفتار امیرخانی در برنامه های مختلف، در گفت وگوهایش و ... باعث شده شخصیت جذابی برای مخاطب داشته باشد و شاید  انگیزه برخی از مخاطبان  برای ایستادن در یک صف طولانی، دیدن خود او باشد تا خرید چاپ اول کتابش.
2- قلم و آثار امیرخانی/ نثر متفاوت، محتوای به روز و جذاب و گاهی تا حدی ژورنالیستی باعث شده جنس قلم و محتوای آثار امیرخانی محدود به یک طیف، یک سلیقه مشخص، یک نسل و ... نباشد. هر چند امیرخانی بیشتر مورد توجه نسل جوان علاقه مند به آثار جبهه فرهنگی انقلاب است اما مطالعه آثارش محدود به آن ها نشده و مورد اقبال گسترده ای است.
3- انتظار نسبتاً طولانی/ امیرخانی نویسنده محبوبی است و کسی را در حد او نداریم، برای همین وقتی شش سال از آخرین رُمانش گذشته عطش نه فقط برای مخاطبان او، بلکه برای طیف وسیعی از مخاطبان ایجاد شده است و دوست دارند هر چه سریع تر رمان جدید او را بخوانند. در این بین نکات و توضیحاتی که قبل از رونمایی برای اثر ذکر شده هم در بیشتر کردن این عطش بی تاثیر نبوده است.
3+1 - توجه ویژه بازار نشر به الگوهای تازه/ با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، تبلیغ برای رونمایی از یک اثر، انتشار گسترده تصاویر مراسم رونمایی و جشن امضا در فضای مجازی توسط ناشران و بیشتر و فراگیرتر از آن توسط مخاطبان، باعث شده حس و حال خوب و شیرینی در این برنامه ها ایجاد شود و مخاطبان فرصت های ممکن برای حضور در این برنامه ها را جدی بگیرند تا امکان مانور روی حضورشان در برنامه را در شبکه های اجتماعی داشته باشند و دیگران را هم به شرکت در برنامه های مشابه ترغیب کنند.
 
واکنش مردم در فضای مجازی به کتاب شهر شلوغ کن
با توجه به صف 500 نفری کتاب تازه امیرخانی، واکنش مردم در فضای مجازی جالب توجه بود که تعدادی از آن ها را باهم مرور می کنیم.

* شهاب: می تونیم تا یک ماه هر روز این عکس رو ببینیم و ذوق کنیم /ممنون از امیرخانی که با تولید آثار فاخرش نشون داد. ‎#کتاب_هنوز_زنده_است !
* علی: اینم صف خرید کتاب جدید امیرخانیه؛ اگه یه عده صف خرید مک دونالد تو ایران تشکیل دادن، به جاش این عکس به تنهایی حقارت صف خرید ساندویچ مک دونالد رو می شوره و می‌بره. #رهش
* مسعود: ‏اتفاق مبارکی است که برای خرید یک کتاب، صف بکشند. البته این صف کشیدن، حاصل خیلی چیزهاست؛ قلم، ادب، تواضع، هنر، برنامه ریزی، سابقه و خیلی مسائل دیگر که ‎#رضا_امیرخانی را متمایز می کند.
* محمد: ‏صف طولانی این بار برای خرید یه کتاب نه دلار! این موضوع به ندرت اتفاق میفته و این  یعنی یه قدم به جلو در راه ترقی فرهنگ جامعه
* محمد: ‏بر طبل شادانه بکوب / بالاخره نمردیم و دیدیم برای خرید ‎#کتاب نویسنده ایرانی صف بسته شد.


 
صف های طویل هواداران  برای خرید کتاب امیر خانی
گروه ادب و هنر- عصر پنج شنبه یکی از حال خوب کن ترین اتفاق های فرهنگی در حوزه ادبیات کشور رخ داد و این بار مردم نه برای خرید یک گوشی که برای خرید کتاب ساعت ها در صف ماندند. عصر پنج شنبه در خیابان انقلاب تهران، مردم کتاب دوست کشورمان در آیین رونمایی و جشن امضای رمان «ره‌ش» رضا امیرخانی که با حضور نویسندگان، مترجمان و مخاطبان در کتاب‌فروشی افق برگزار می شد، صفی طولانی را تشکیل دادند و حادثه ای دوست داشتنی و تاریخی را رقم زدند. رونمایی رمان جدید امیرخانی که شش سال بعد از اثر داستانی قبلی‌اش منتشر شد، با استقبال کم‌نظیر طیف گسترده‌ای از نویسندگان، مترجمان و فعالان فرهنگی روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که صف مردم به بیش از 500 متر می‌رسید و به‌دلیل گنجایش کم کتاب فروشی افق، افراد حاضر در این صف ساعت ها منتظر  ماندند تا کتاب را با امضای رضا امیرخانی تهیه کنند.
صف مخاطبان تازه‌ترین رمان رضا امیرخانی از ساعت 4 عصر تشکیل و خیلی زود به یکی از اتفاق‌های خیابان انقلاب در روز نوزدهم بهمن ماه تبدیل شد. این اتفاق خیلی‌ها را به این اشتباه انداخت که آن را با صف جشنواره فیلم فجر و فیلم‌های پرطرفدارش یکی بدانند.
همچنین در این مراسم، رضا امیرخانی بخش‌هایی از متن کتاب «ر‌ه‌ش» را برای حضار قرائت کرد و از عواملی که در تهیه و تولید کتاب مشارکت داشتند، تشکر کرد. رضا امیرخانی برای جشن امضای رمان جدید خود در کافه کتاب آفتاب مشهد، دیشب در مشهد حضور داشت که این برنامه هم بااستقبال زیادی مواجه شد.
 
نگاهی به کتاب شهر وارونه! «ره ش»
رضا امیرخانی در رمان «ر ه ش» موضوع توسعه شهر را دست مایه قرار داده است و تاثیرات آن را بر عرصه‌های زندگی انسان معاصر در قالب داستان زوجی معمار در تهران امروز به تصویر می‌کشد.این رمان پس از حدود شش سال از آخرین اثر این نویسنده یعنی «قیدار» روانه بازار کتاب شده و تا پیش از انتشار آن، در محافل مختلف سر و صدا داشته است. نشر افق این رمان 192 صفحه‌ای را با قیمت 18 هزار تومان منتشر کرده است.در بخشی از رمان «رهش» می‌خوانیم: «به شهر نگاه می‌کنم. همچنان که منتظر ایلیا نشسته‌ام. نمی‌دانم چرا صدای بمی در گوشم زمزمه‌ می‌کند که «آخ اگه بارون بزنه ...». به شهر نگاه می‌کنم. پرهیبی خاکستری از اشکالی نامنظم. سیخ‌هایی که جا و بی‌جا به سوی آسمان نشانه رفته‌اند. »
رضا امیرخانی خودش درباره این کتاب در گفت و گویی به ایبنا گفت: «من باید کتاب «رهش» را زودتر از این تمام می‌کردم اما به‌دلیل گرفتاری‌های کاری نتوانستم زودتر از این، آن را تمام کنم و بین دو کتابم این‌قدر فاصله افتاد.» این نویسنده در ادامه توضیح داد: «در مقایسه با کتاب قبلی‌ام شخصیت اول خانم است و این مسئله سبب شده کتاب نثر آرام‌تر و نرم‌تری داشته باشد.»به‌گفته امیرخانی، شخصیت اصلی داستان خانم میان سالی به‌نام لیاست که خودش معمار است و با همسرش که او نیز معمار است، در کار ساخت‌وساز و شهرداری فعالیت دارند و همراه فرزند بیمارشان که مشکل تنفسی دارد، خانواده‌ای کوچک را تشکیل می دهند. داستان حول محور این خانواده و کشمکشی است که لیا با همسرش درباره مسئله مدیریت شهری دارد و با ساخت‌وساز بی‌رویه و توسعه نامتوازن شهری به‌خاطر فرزندش و فرزندان نسل آینده مخالف است.
رمان «ر‌ه‌ش» در سه هزار نسخه منتشر شده است و با توجه به استقبال غافل گیرکننده در روز اول،  به چاپ دوم رسید.
 
سایر اخبار این روزنامه
چرایی صف 500 متری برای خرید «ر ه ش» امیرخانی حسرت جاماندن از دوستان شهید، بردلم سنگینی می کند سردار آزمون در گفت وگو با خراسان: امکانات فوتبالی ایران افتضاح است حواشی پررنگ شدن حضور چهره ها در تبلیغات تلویزیونی «شهرهای موشکی» جایگزین دریافت های گزاف مستشاران آمریکایی برگزیده جایزه ادبی جلال : باید به جایی برسیم که خواندن رمان نهادینه شود چه کسانی 4 سیمرغ بلورین بازیگری را به خانه خواهند برد؟ این کارنامه را باید کامل بررسی کرد پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی رهبر انقلاب: 22 بهمن امسال تماشایی خواهد بود استقبال گسترده مخاطبان «آخرین خبر» از جشنواره عکس با پرچم ایران احتمال بازگرداندن قوانین 1996 اروپا برای مقابله با خروج آمریکا از برجام حاشیه های تقطیع حرف های «مهدویان» درباره شاهنامه سرمای «پیونگ چانگ»؛ گرمای «پیونگ یانگ» باخت المپیک در بازی سیاست خودکشی لیلا و علیرضا پهلوی؛ ادامه سریال رسوایی وارثان تاج و تخت