تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بر حمایت از برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جریان ششمین نشست سالیانه مقام‌های ارشد دو طرف در وین، بر حمایت خود از برجام تاکید کردند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا در این نشست، با مرور پیشرفت‌های حاصل شده همکاری‌ها در یک رشته از فعالیت‌های هسته ای، در مورد ارتقای همکاری‌ها توافق کردند.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو طرف در این نشست همچنین بار دیگر حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تاکید قرار دادند.
این بیانیه افزود: نماینده عالی اتحادیه اروپا (فدریکا موگرینی) به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در ارتباط با ادامه اجرای این توافق در تماس نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.


در حالیکه دولت آمریکا با بهانه‌های واهی مدعی عدم رعایت برجام از سوی ایران شده و 120 روز به کنگره و کشورهای اروپایی برای رفع نواقص برجام فرصت داده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد مسئول بین‌المللی از حیث فنی بارها پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است.
آژانس در تازه‌ترین گزارش فصلی خود روز 13 نوامبر سال گذشته میلادی (22 آبان) برای نهمین بار پایبندی ایران را به تمامی شروط توافق هسته‌ای از جمله در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجود اورانیوم غنی شده، اعلام کرد.
مسئولان ارشد اتحادیه اروپا از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه نیز بارها بر لزوم پایبندی همه طرفها از جمله آمریکا به تعهدات برای تاکید کرده و گفته‌اند برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشوری نمیتواند به آن پایان بدهد. موگرینی و وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه 21 دی ماه پس از جلسه‌ای در بروکسل با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره‌مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها تاکید کردند.
رویترز: اتحادیه اروپا درصورت خروج آمریکا از برجام به مقررات بازدارنده متوسل می‌شود
در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از «دنیس چایبی» رئیس گروه ضربت ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های خود در روند مبادلات تجاری با ایران در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم علیه شرکت‌های خارجی مقررات بازدارنده را به اجرا خواهد گذاشت.
وی یادآور شد که یکی از گزینه‌ها، متوسل شدن به مقررات بازدارنده است، سیستمی که از سال 1996 میلادی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی به اجرا گذاشته شده است.
وی افزود: ما به احتمالات توجه داریم. اقدام قانونی در شرایطی که ابزار قانونی موجود باشد، کار پیچیده‌ای نیست، اما در عین حال نیازی هم به بحث‌های داخلی گستره نیست.
مقررات بازدارنده در سال 1996 به عنوان اقدامی تقابلی با تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه شرکت‌های خارجی مرتبط با کوبا به اجرا درآمد.
در همین حال، چایبی گفت: در صورتی که مشخص شود آمریکا تحریم‌ها را با تکیه بر قانون تحریم شرکت‌های خارجی به جریان می‌اندازد، این روش (مقررات بازدارنده) از قابلیت احیا یا بازگشت برخوردار است.
براساس این گزارش، قانون تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های خارجی که در مورد آندسته از شرکت‌های خارجی که با دلار آمریکا معامله می‌کنند، به کار می‌رود، به مقام‌های واشنگتن امکان داد بانک فرانسوی «بی ان پی پاریبا» را در سال 2014 میلادی حدود 9 میلیارد دلار جریمه کنند.
هراس از جریمه‌های این چنینی، یکی از دلایلی است که شرکت‌ها و بانک‌های مهم بین‌المللی را از بازگشت به ایران باز می‌دارد.
با این وجود، کشورهای اروپایی از زمانی که پاریس، واشنگتن و دیگر قدرت‌های غربی در زمینه لغو بخش اعظم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال 2016 به توافق دست یافتند، افزایش سطح مبادلات تجاری با تهران را مورد توجه قرار داده‌اند.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 12 ژانویه (22 دی) وعده داد تحریم‌های واشنگتن را احیا کند، مگر اینکه فرانسه، انگلیس و آلمان تغییراتی در توافق هسته‌ای به میل وی اعمال کنند.
هرچند کشورهای اروپایی اصرار داشته‌اند که به توافق حتی در صورت خروج آمریکا از آن پایبند می‌مانند، اروپا باید راهکارهایی را برای محدود کردن تاثیر تحریم‌های احتمالی آمریکا بیابد تا ضامن ادامه داد و ستد شرکت‌های اروپایی با تهران باشد.
به گزارش رویترز، مقام‌های ایرانی بارها گفته‌اند که اکره بانک‌های اصلی اروپا از بازگشت به ایران، پیشرفت اقتصادی این کشور را کند کرده است.
تاکید وزیر خارجه چین بر پایبندی پکن به برجام
وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به اینکه موضع کشورش در برابر برجام مشخص است بر پایبندی پکن به برجام تاکید کرد.
«وانگ یی» افزود: ایران و چین هر دو به برجام پایبند هستند و از آن صیانت خواهند کرد.
وی با اشاره به گسترش همکاری‌های دو کشور خواستار حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری در اجلاس آینده سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای شد.
او گفت: در این اجلاس زمینه دیدار سران دو کشور نیز فراهم خواهد شد.
*رئیس مجلس چک: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند
در همین حال «رادک وندراچک» رئیس جدید مجلس نمایندگان چک در دیدار «علی اکبر جوکار» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پراگ برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانست و بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در قبال برجام تاکید کرد.
علی اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در پراگ عصر پنجشنبه با «رادک وندراچک» رئیس جدید مجلس نمایندگان چک دیدار کرد. طرفین در این دیدار درباره افزایش همکاری‌های دوجانبه به خصوص همکاری‌های پارلمانی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.
جوکار همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای و برجام، سیاست‌ها و رویکرد دولت آمریکا را در این زمینه مخرب عنوان کرد.
وی با تقدیر از ایستادگی اروپا در مقابل سیاست‌های منفی ایالات متحده نسبت به برجام، برضرورت پایبندی و اجرای همه تعهدات طرف مقابل در این زمینه تاکید کرد.
در این دیدار «رادک وندراچک» رئیس مجلس نمایندگان چک نیز از گسترش و تعمیق مناسبات و همکاری‌های ایران و چک در همه زمینه‌ها از جمله پارلمانی استقبال کرد.
وی همچنین برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانست و تاکید کرد همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود بار دیگر حضور حماسی در آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اسلامی فردا بار دیگر وفاداری خود را به آرمانهای نظام اسلامی به نمایش خواهند گذاشت تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بر حمایت از برجام 21 بهمن 1357 معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر یک روزه به استان ایلام اعلام کرد: موافقت رهبری با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای طرح‌های آب و خاک خوزستان و ایلام سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده با دستور رئیس‌جمهور به 6 درصد کاهش می‌یابد؟ دعوت بنیاد 15خرداد از مردم برای شرکت در راه‌پیمائی 22 بهمن ادامه بررسی لایحه بودجه 97 از دوشنبه در مجلس 34 هزار قطعه سکه در 3 روز نخست پیش فروش معامله شد جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد؛ اجرای مصوبه کسر خدمت فرزندان ایثارگران از 23 بهمن رئیس مرکز جذب وزارت علوم خبر داد آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی از امروز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم‌تر و پرشورتر خواهد بود