ایران حاشیه بزرگ پیونگ چانگ؛

کاروان کوچک ایران در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی 2018 رژه رفت‌. مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی 2018 در شهر پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی برگزار شد و در مهم‌ترین قسمت مراسم افتتاحیه تیم‌های شرکت‌کننده رژه رفتند‌. در این بازی‌ها 2900 ورزشکار از سراسر جهان حضور دارند‌. کاروان ورزشی ایران نیز با 4 ورزشکار در این بازی‌ها حضور دارد‌. برای ایران سمانه بیرامی ملی‌پوش اسکی صحرانوردی پرچمدار کاروان بود که هنگام حمل پرچم ایران اشک شوق ریخت‌. ورزشکاران ایران با لباس سفید و مشکی در مراسم افتتاحیه حاضر شد‌. توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک و مون جه این رییس‌جمهور کره‌جنوبی مراسم افتتاحیه را از نزدیک مشاهده کردند‌. کاروان المپیکی چهار نفره ایران با پرچمداری سمانه بیرامی در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ۲۰۱۸ رژه رفت‌. بانوی ملی‌پوش صحرانوردی ایران که نخستین تجربه خود در المپیک را سپری می‌کند، به عنوان پرچمدار کاروان المپیک زمستانی ایران انتخاب شد‌. مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ۲۰۱۸ بعدازظهر دیروز در استادیوم المپیک پیونگ‌چانگ آغاز شد‌. کاروان ایران متشکل از سیدستار صید، محمد کیادربندسری، فروغ عباسی و سمانه بیرامی باهر و پرچمداری باهر در مراسم افتتاحیه رژه رفت‌. سمانه بیرامی هنگام رژه کاروان در حالی که پرچم ایران را بر دست داشت اشک شوق ریخت‌. آغاز این المپیک با حواشی خاصی برای ایران و کره‌شمالی همراه بود، گفتنی است پس از اهدا نکردن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی که اعتراضات زیادی را در پی داشت و کمیته ملی المپیک ایران خواهان عذرخواهی از ورزشکاران ایرانی شد، در نهایت این عذرخواهی انجام شد‌.
شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با ایسنا در این مورد بیان کرد: دو نامه عذرخواهی برای ایران نوشته شده است‌. یکی را رییس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به سرپرست کاروان ایران داده است و در آن عذرخواهی کردند و دلایل خود را توضیح دادند که به دلیل ناهماهنگی این اتفاق افتاده و مسوولیت را برعهده می‌گیرند‌. همچنین اعلام کردند که جلسه‌ای را با ورزشکاران ایران خواهند داشت و هدایا را حضوری اهدا می‌کنند‌.
او ادامه داد: نامه دوم را یکی از مسوولان کمیته بین‌المللی المپیک برای رییس کمیته ملی المپیک ارسال کرده و به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرده است‌. حتی اعلام کرده در صورت فرصت جلسه‌ای را با مسوولان و ورزش ایران داشته باشد و دلجویی کند‌. کمیته ملی المپیک با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی واکنش نشان داد‌. به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، این کمیته با انشار بیانیه‌ای از تمامی مردم ایران اسلامی به‌خصوص جوانان، دولتمردان و رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی که با اتحاد و همدلی خود، غرور، غیرت و هویت ایرانی را به نمایش گذاشتند تقدیر و تشکر کرد‌. در متن این بیانیه آمده است: «موضوعی که در اتفاق پیش آمده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ بیش از همه حائز اهمیت است، همبستگی، همدلی و همنوایی میان آحاد ملت به‌ویژه جوانان، دولت و جامعه بزرگ ورزش است که در همین خصوص از موضع‌گیری قاطعانه وزرای محترم خارجه، ورزش و جوانان، ارتباطات‌، صنعت و تجارت و همکاران ایشان تشکر می‌کنیم‌.
در ادامه بار دیگر از رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های مجازی که نقش حلقه ارتباطی و واصل میان ملت، دولت و جامعه ورزش را به درستی ایفا و رسالت خود را به خوبی پیگیری کردند تقدیر و تاکید می‌کند که فعالیت بی‌شائبه این عزیزان بیانگر هوشیاری و تیزبینی نسبت به عزت ملی است‌.
مطمئن هستیم که این اتحاد و همدلی ایجاد شده باعث دلگرمی هر چه بیشتر قهرمانان و ملی‌پوشان کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی به‌خصوص بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و المپیک 2020 توکیو خواهد بود‌. بار دیگر صمیمانه از تلاش‌ها، پیگیری‌ها و همراهی تمام عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم‌.