وزیر ارشاد در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر مطرح کرد؛

گروه فرهنگ- هفتمین روز جشنواره فیلم‌ فجر با حضور همزمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس ملت، نمایش فیلم‌هایی ضعیف و پرانتقاد و خبر احتمال برپایی نشست برای اعلام اسامی کاندیداهای دریافت سیمرغ
همراه شد.
پنج شنبه ۱۹ بهمن‌ماه و دو روز مانده تا پایان جشنواره، فیلم‌هایی در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمد که کیفیت آنها صدای بسیاری از منتقدان و خبرنگاران را درآورد و درخواست جمعی از منتقدان «مستقل» برای احیای زرشک زرین؛ پررنگ و رسانه‌ای شد. در این‌ روز؛ سه فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد به نمایش درآمد که از میان آنها فقط فیلم سوم تا‌حدودی تماشاگران را بیشتر در سالن نگه داشت و رضایت نسبی آنها هم پس از پایان فیلم به خاطر واقعی بودن داستان بود.
در «جشن‌ دلتنگی» که به تاثیر شبکه‌های مجازی و به ویژه اینستاگرام در زندگی‌ها پرداخته شده و با وجود داستان به‌روز و جذابی که می‌توانست روایت کند، از نیمه‌های ماجرا خسته‌کننده شد و دقایقی پس از شروع تماشاگران قابل توجهی را مجبور کرد تا سالن را ترک کنند.


این اتفاق در دو فیلم دیگر هم تکرار شد با این تفاوت که میزان انتقاد و اعتراض نسبت به فیلم‌ «هایلایت» بیشتر بود.
میزان انتقاد از این فیلم‌ها به قدری بود که تا پایان شب خیلی از خبرنگاران و منتقدان از فیلم‌های روز هفتم گله می‌کردند و متعجب بودند که چه لزومی داشته این فیلم‌ها با این کیفیت پایین به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کنند.
جمشید هاشم‌پور از جمله بازیگران فیلم «هایلایت» بود که پس از سال‌ها به سینمای رسانه‌ها در جشنواره آمد اما در نشست این فیلم شرکت نکرد و فقط جلوی دوربین عکاسان حاضر شد و این بازیگر قدیمی پس از ژست‌های درخواستی، با تشویق عکاسان روبه‌رو شد.
اما فیلم «ماهورا» وضعیت بهتری داشت چون علاوه بر روایت داستان و محیطی متفاوت‌تر (جنوب کشور) در آخر فیلم مشخص شد؛ این فیلم‌ بر اساس یک ماجرای واقعی در زمان جنگ و زنده به گور شدن تعدادی از مردان یک طایفه بوده است که با پخش مستندهایی نیز همراه بود.
در میان فیلم‌های روز پنجشنبه، بابک حمیدیان و مینا ساداتی باز هم در فیلمی دیگر (جشن دلتنگی) همبازی بودند ولی بابک‌ حمیدیان همچون دیگر فیلم‌های امسالش برای شرکت در نشست پرسش و پاسخ به پردیس ملت نیامد.
ساعد سهیلی هم دیگر بازیگری بود که در این روز برای چندمین بار فیلمی از او در جشنواره نمایش داده شد. اما از فیلم‌های روز هفتم جشنواره که بگذریم، مهم‌ترین اتفاق در پردیس سینمایی ملت که محل حضور اهالی رسانه است، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
حضور وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران
سید‌عباس صالحی با همراهی دبیر جشنواره از بخش‌های مختلف جشنواره دیدن کرد و در شرایطی نه‌چندان مناسب پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد که البته به دلیل خوب‌ نبودن موقعیت یا شاید عدم تمایل به پاسخگویی، جواب‌هایی خلاصه و حتی گاهی عجیب به سوالات مطرح شده داد.
او همچنین تلویحا پردیس سینمایی ملت را محل سال آینده جشنواره معرفی کرد و گفت: برای دوره بعد با احداث پارکینگ طبقاتی مشکلات امسال حل می‌شود.
این در حالی است که محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی از برنامه‌ریزی و وعده برای کاخ جشنواره خبر داده است.
علاوه بر اینها وزیر فرهنگ در این دیدار هیچ فیلمی را تماشا نکرد و همان‌جا هم اعلام کرد برای اینکه متهم به دخالت در داوری‌ها نشود برای اولین بار فیلم‌های جشنواره را ندیده است.
صالحی در جمع خبرنگاران‌ گفت: «امسال در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم‌های خوبی هستم که عمدتا به خاطر حضور فیلمسازان برجسته کشورمان در این جشنواره است.»
او با اشاره به اینکه خوشبختانه کارگردانان، تهیه‌کنندگان، بازیگران و تمام‌ فعالان حوزه سینمای امسال به جشنواره فیلم فجر رونق بخشیدند، گفت: «امیدوارم امید و نشاط در کشورمان در پرتو‌ این فیلم‌های خوب ارتقا‌ پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استقبال مردم از سینماهای مردمی نیز خوب بوده است، ادامه داد: «شنیدم که بیش از هشت فیلم تابه‌حال سانس‌های فوق‌العاده داشته‌اند. این استقبال گسترده به معنای این است که فیلمسازان ما توانسته‌اند به شور و نشاط سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر کمک کنند.»
او درباره ادغام بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر نیز بیان کرد: «این موضوع به تصمیم سازمان سینمایی بازمی‌گردد و هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال به نظر می‌رسد جشنواره فیلم فجر وضعیت بهتری دارد، خاطرنشان کرد: امسال در موضوع سینمای دفاع مقدس، سینمای کودک، سینمای اجتماعی و... فیلم در جشنواره فیلم فجر داریم و این اتفاق خوبی است.
او شامگاه ۱۹ بهمن در توئیتی هم به این موضوع اشاره کرد که به پردیس ملت رفته بدون آنکه فیلمی ببیند.
او همچنین نوشت: «به خبرنگاران که هشت روز است فیلم‌ می‌بینند غبطه می‌خورد اما خودتحریمی دارم که فیلمی نبینم تا مبادا دیدن برخی از آنها یا برداشت‌ در داوری‌ها سوءتفاهم ایجاد نکند.»
حواشی روز هفتم
یکی از خبرهای مهم در این روز به معرفی نامزدهای جشنواره مربوط می‌شد که یکی از از مدیران جشنواره در یک برنامه رادیویی اعلام کرد برای جلوگیری از کم‌رونق شدن جشنواره در روز آخر برخلاف سال‌های قبل، اسامی کاندیداها تقریبا ۲۴ ساعت قبل از مراسم اختتامیه و پس از پایان آخرین فیلم جشنواره اعلام می‌شود که آن هم احتمالا در یک نشست خبری اعلام خواهد شد.
در همین راستا بازار گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب بهترین‌های جشنواره داغ شده و نکته قابل توجه مربوط به بازیگران زن است که تاکنون بازی‌های چشمگیری از آنها دیده نشده غیر از یکی دو استثنا‌.
هفتمین روز جشنواره با وجود اینکه مصادف با روز پنجشنبه بود، اما سالن‌ها و نشست‌های پرسش و پاسخ با جمعیت خیلی زیادی روبه‌رو نبود ولی پیش‌بینی شد روز جمعه با توجه به نمایش سه فیلمی (مصادره، سوءتفاهم، دارکوب) که کارگردان‌ یا بازیگران شاخصی دارند روز شلوغی در جشنواره باشد.
هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛ از کمدی تا فلسفی- اجتماعی
دیروز هم در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش سه فیلم در سه ژانر کاملا متفاوت شامل کمدی و فلسفی‌- اجتماعی ادامه پیدا کرد. «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «سوء‌تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی و «دارکوب» به کارگرانی بهروز شعیبی عنوان سه اثری است که دیروز و از ساعت 14 در پردیس ملت برای اهالی رسانه نمایش داده شد. در سکانس نخست دیروز ابتدا فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی ساعت 14 نمایش داده شد.
«مصادره» فیلمی کمدی به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است که در آن بازیگرانی چون رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی،‌ هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی بازی کرده‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...»
سکانس دوم دیروز جشنواره و از ساعت 17 نیز به فیلم «سوء‌تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی تعلق داشت. «سوء‌تفاهم» هفتمین اثر بلند سینمایی احمدرضا معتمدی پس از فیلم‌هایی چون «قاعده بازی» و «آلزایمر» است.
در این فیلم که مضمونی فلسفی - اجتماعی دارد مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی و پژمان جمشیدی از بازیگران اصلی هستند. آخرین فیلم روز پنجم کاخ رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر متعلق به فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی اختصاص دارد که از ساعت 20 نمایش خود را آغاز خواهد کرد. «دارکوب» سومین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی و به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی است.
فیلمنامه «دارکوب» توسط حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی بر اساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآمده است. این فیلم داستانِ اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو‌در‌رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید‌ هاشم‌پور، ‌هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی بازیگران فیلم هستند که هر کدام نقش‌های متفاوتی را در این فیلم ایفا کرده‌اند.
سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده از 12 تا 22 بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.