دیپلماسی المپیکی کره‌جنوبی

کره‌شمالی یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی، یک رژه نظامی برگزار کرد و سلاح‌های خود را به نمایش گذاشت. معاون رییس‌جمهور آمریکا از کره‌شمالی به عنوان بزرگ‌ترین حکومت استبدادی جهان نام برد. ناظران سیاسی رژه نظامی برگزار‌شده در کره‌شمالی را‌ به‌ویژه یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک زمستانی، نوعی قدرت‌نمایی مقامات این کشور ارزیابی کرده‌اند. قرار است ورزشکاران کره‌شمالی و جنوبی در پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی در کنار هم در مراسم آغازین این رویداد ورزشی شرکت کنند.
کره‌شمالی در جریان رژه بزرگ نظامی خود‌ پیشرفته‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمایش را به نمایش گذاشت. این رزمایش به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش این کشور یک روز قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی برگزار شد. روزنامه گلوبال‌تایمز در گزارشی آورده است نشان دادن این موشک‌های پیشرفته در جریان این رژه نشان می‌دهد این کشور تمایلی به رها کردن برنامه هسته‌ای نظامی و توسعه موشک بالستیک ندارد. این گزارش می‌افزاید رهبر کره‌شمالی تصریح کرده این کشور با توسعه نظامی خود توانسته هر حرکت دشمن را عقیم بگذارد.
کره‌شمالی گفته است در یک سال گذشته توانسته گام‌های بلندی در زمینه هسته‌ای نظامی و موشکی بالستیک قاره‌پیما بردارد و خود را یک کشور هسته‌ای نامیده است. گلوبال‌تایمز چین می‌نویسد برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به این پیشرفت‌ها، دیگر غیرواقعی است که از این کشور خواسته شود برنامه هسته‌ای‌اش را رها کند.
رسانه‌های کره‌شمالی اما اعلام کردند این کشور قصد ندارد از بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی برای مذاکرات سیاسی با ایالات متحده بهره‌برداری کند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور اعلام کرد‌ این کشور هیچ‌گاه برای مذاکره با آمریکا التماس نکرده و در آینده نیز چنین کاری نخواهد کرد.


خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در ادامه نوشته است این کشور در نظر دارد فقط این رویداد ورزشی را جشن بگیرد و نمی‌‌خواهد از آن در جهت منافع سیاسی خود استفاده کند. یک هیات بلندپایه سیاسی کره‌شمالی برای شرکت در مراسم گشایش بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ که از ۹ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت. در کنار این هیات سیاسی بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و خبرنگاران کره‌شمالی نیز برای دیدن این بازی‌های زمستانی به کره‌جنوبی سفر کرده‌اند.
المپیک زمستانی، سرآغاز صلح جهانی
گفتنی است رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی در نشستی خبری اظهار کرد‌ رییس‌جمهور‌ در خصوص اینکه سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به کره‌جنوبی، مشارکت و همبستگی را گسترش خواهد داد، ابراز امیدواری کرد.
وی پیام بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ را صلح دانست و اتحاد کره‌جنوبی و شمالی و نیز سایر کشورهای جهان را طی این رویداد ورزشی یادآور شد. مون همچنین متعهد شد برای حفظ مذاکرات میان دو کره که به تازگی از سر گرفته شده تلاش کند و مطمئن شود که این گفت‌وگوها، دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز را برای مساله هسته‌ای کره‌شمالی در پی خواهد داشت.
گوترش ضمن ابراز حمایت خود از سیاست دولت کره‌جنوبی گفت: سازمان ملل با کشور همکاری خواهد کرد تا تلاش‌های دولت به خلع سلاح هسته‌ای از کره‌شمالی و برقراری صلح پایدار بینجامد. وی همچنین خاطر‌نشان کرد که خلع سلاح هسته‌ای صلح‌آمیز از شبه‌جزیره کره یکی از اهداف دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ است.
انتقادهای شدید آمریکا
مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نیز در مراسم گشایش بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کرد. او چهار‌شنبه گذشته کره‌شمالی را بزرگ‌ترین حکومت استبدادی جهان نامید و تحریم‌های شدیدی را علیه این کشور اعلام کرد.
کره‌شمالی و کره‌جنوبی در نظر دارند از بازی‌های المپیک برای پیشبرد گفت‌وگوها میان دو کشور استفاده کنند. وانگ یی، وزیر خارجه چین‌ از این اقدام استقبال کرد و آن را نخستین گام در جهت گفت‌وگوهای روزانه و بدون وقفه میان دو کشور ارزیابی کرد. وزیر خارجه چین همزمان خواستار گفت‌وگو میان مقامات کره‌شمالی و آمریکا شد. او در این باره گفت: درست نیست که فردی در را باز کند و دیگری آن را ببندد.
خواهر کیم‌جونگ اون در کره‌جنوبی
کیم یو جونگ خواهر کوچک‌تر کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره‌شمالی، در جمع هیات اعزامی این کشور برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی وارد کره‌جنوبی شد. صبح دیروز هواپیمای شخصی کیم یو جونگ و هیات همراه در فرودگاه بین‌المللی اینچه‌اون کره‌جنوبی به زمین نشسست.
کیم یو جونگ که به نظر می‌رسد اواخر دهه سوم یا اوایل دهه چهارم زندگی‌اش باشد، سال گذشته از جانب برادرش، کیم‌جونگ اون به مقام عضو جانشین اداره سیاسی تصمیم‌گیری کمیته مرکزی حزب حاکم منصوب شد که این نشانگر آن است که فعالیت‌های او از چیزی که پیش از این تصور می‌شد، مهم‌تر هستند. این باور وجود دارد که او یکی از نزدیک‌ترین محرم اسرارهای کیم‌جونگ اون است.
پس از تنش‌ها میان کره‌شمالی و جنوبی بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ، بازی‌های المپیک زمستانی زمینه نزدیکی روابط این دو کشور را فراهم کرده و کیم‌جونگ اون نیز در سخنرانی خود به مناسبت سال نو‌ در خصوص شرکت در این بازی‌ها ابراز تمایل کرد. همچنین سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: مون‌جائه‌این، رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی امروز با هیات عالی‌رتبه‌ای که پیونگ‌یانگ برای شرکت در المپیک زمستانی اعزام می‌کند، ناهار می‌خورد که در بین آنها کیم اون نام، رییس تشریفاتی دولت کره‌شمالی و کیم یو جونگ خواهر کوچک‌تر کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی قرار دارند.
نخستین مدال طلای پیونگ‌چانگ نصیب رییس‌جمهور آلمان شد
در آستانه شروع رقابت‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، شهردار سئول مدال طلای شهروندی افتخاری را بر گردن رییس‌جمهور آلمان آویخت. اشتاین‌مایر ابراز امیدواری کرد پیام صلح‌دوستی حتی با پایان رقابت‌ها نیز تداوم یابد.
رقابت‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی دیروز در پیونگ‌چانگ آغاز شد. این رقابت‌ها تا روز ۲۵ فوریه ادامه خواهد داشت. رییس‌جمهور آلمان برای حضور در مراسم افتتاحیه رقابت‌های المپیک زمستانی سئول عازم این کشور شده است. توماس د‌مزیر، وزیر کشور آلمان نیز قرار است روز ۱۲ فوریه به کره‌جنوبی سفر کند.
شهردار سئول در دیدار با رییس‌جمهور آلمان مدال افتخاری شهروندی را بر گردن اشتاین‌مایر، رییس‌جمهور این کشور آویخت. این نخستین مدال طلای کاروان ورزشی آلمان در سفر به کره‌جنوبی است. آلمان با اعزام ۱۵۰ ورزشکار در این رقابت‌ها حضوری پر‌رنگ دارد. رییس‌جمهور آلمان ابراز امیدواری کرده است که پیام دوستی و مودت برخاسته از رقابت‌های پیونگ‌چانگ که به المپیک صلح شهرت یافته، بتواند فراتر از بازی‌های المپیک زمستانی، نقشی در تنش‌زدایی در منطقه ایفا کند. حضور ورزشکاران کره‌شمالی در این رقابت‌ها از سوی بسیاری از کارشناسان نشانه‌ای مثبت در مناسبات به‌شدت تیره‌ حاکم بر دو کشور ارزیابی شده است.
دیدار روسای جمهور 2 کره
در اتفاقی کم‌سابقه در روابط میان دو کره، رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی با کیم اون نام رییس پرزیدیوم کره‌شمالی که برای افتتاحیه مراسم ورزش‌های زمستانی به کره‌جنوبی سفر کرده است دیدار کرد و با یکدیگر دست دادند.
طی ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از بهبود در روابط میان دو کره آشکار شده است. نمایندگان ارشد کره‌شمالی با همتایان خود در روستای آتش‌بس مرزی دو کره، گفت‌وگوهایی برای حضور ورزشکاران کره‌شمالی در المپیک زمستانی داشته‌اند و یک هیات سیاسی عالی‌رتبه از کره‌شمالی با حضور خواهر رهبر کره‌شمالی و رییس پرزیدیوم این کشور، برای افتتاحیه مسابقات به کره‌جنوبی سفر کرده‌اند. کره‌جنوبی اظهار امیدواری کرده بود این سفر فرصتی را برای گفت‌وگوهایی در سطوح بالا میان مقامات دو کشور‌ فراهم کند.
درخواست ژاپن از کره‌جنوبی برای حفظ فشارها علیه کره‌شمالی
این در حالی است که نخست وزیر ژاپن در دیدار با رییس‌جمهور کره‌جنوبی از این کشور خواست فریب رفتارهای دوستانه پیونگ‌یانگ را نخورد و همچنان در حفظ فشارها علیه کره‌شمالی در اتحاد با ژاپن و آمریکا به سر برد.
شینزو آبه دیداری یک‌ساعته با رییس‌جمهور کره‌جنوبی در هتلی در نزدیکی مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک داشت. در ابتدای این دیدار دوجانبه مون اعلام کرد: دولت کره‌جنوبی با بهره‌مندی از برگزاری المپیک‌های صلح‌آمیز پیونگ‌چانگ تمام تلاش خود را برای یک صلح دائمی در شبه‌جزیره کره انجام خواهد داد.
رییس‌جمهور کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرد دوستی واقعی با ژاپن محقق شود و ژاپن باید ابتدا به تاریخ مشترک کشورها نگاه کند. آبه نیز اعلام کرد: ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا در مساله کره‌شمالی روابط و همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند و من می‌خواهم مذاکرات صریح و روشنی در جهت ساخت آینده جدید برای روابط میان دو کشور داشته باشم.به تازگی ژاپن و آمریکا درباره مواضع ملایم اخیر کره‌جنوبی در قبال پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کردند. آبه در این دیدار دوجانبه اعلام کرد: کره‌شمالی اعلام نکرده برنامه‌های موشکی بالستیک و تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد. بر همین اساس کره‌جنوبی نباید فریب دیپلماسی لبخند آنها را بخورد.
آبه تایید کرد: مواضع ژاپن در قبال توافق دسامبر ۲۰۱۵ با کره‌جنوبی پابرجاست. در مقابل مون اعلام کرد، برای حل کامل این مساله نیاز است ژاپن درباره بردگی جنسی از زنان کره‌جنوبی توسط سربازان ژاپنی در دوران جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند. او تکرار کرد: ژاپن نمی‌تواند درخواست یکجانبه کره‌جنوبی مبنی بر اتخاذ تدابیر بیشتر از سوی توکیو را قبول کند. یکی از مشکلاتی که بین این دو کشور مطرح است، درخواست غرامت کره‌جنوبی برای تجاوز جنسی سربازان ژاپنی در جنگ جهانی دوم به زنان کره‌ای بوده است.
اواخر سال ۲۰۱۵ توافقی بین دو کشور برای حل‌و‌فصل این مساله حاصل شد و دو طرف قرار گذاشتند به کسانی که بعد از اسارت زنده مانده‌اند، مبالغی به عنوان غرامت پرداخت شود. اما چندی پیش کره‌جنوبی اعلام کرد این غرامت برای تامین نیازهای قربانیان کافی نیست و توکیو باید گام‌های بیشتری در این باره بردارد.
رونق اقتصادی در انتظار کره‌جنوبی
این نخستین بار پس از بازی‌های تابستانی 1988 در سئول است که کره‌جنوبی میزبان بازی‌های المپیکی است که نشان از چرخش تاریخی دارد که گستره دیپلماسی این کشور را با کشورهای بلوک شرق وسعت می‌بخشد، به گذار دیپلماتیک کره‌جنوبی کمک می‌کند و دستاوردهای یک کشور به سرعت در حال توسعه را برای دنیا به نمایش می‌گذارد. برگزاری المپیک زمستانی در پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی حامل منافع دیپلماتیک، سیاسی و بهبود وجه این کشور در سطح جهانی است.
رتبه جهانی اقتصاد کره‌جنوبی
کره‌جنوبی در سال 1988 رتبه هجدهم را در میان اقتصادهای بزرگ دنیا داشت و المپیک سئول برای یکی از نوظهورترین شیوه‌های دموکراسی‌های جهان به منزله تایید ورود کره‌جنوبی به عرصه جهان پیشرفته به شمار می‌رفت.
امروزه‌ کره‌جنوبی دارای اقتصاد صنعتی است که رتبه جهانی آن در سال 2016، یازدهم بود. المپیک زمستانی امسال حاکی از توان کره‌جنوبی برای هدایت یک رویداد جهانی، فرصتی برای به ارمغان آوردن صلح برای شبه‌جزیره کره و ترویج قدرت نرم سئول از طریق فیلم، موسیقی و سایر امکانات فرهنگی است.
با توجه به تهدیدهای کره‌شمالی، موافقت پیونگ‌یانگ با شرکت در بازی‌های المپیک به منزله بیمه‌نامه‌ای برای رفع نگرانی‌های همسایه جنوبی درباره تهدیدهای کره‌شمالی در طول بازی‌ها و نیز کاهش موقت تنش‌ها‌ست.
گرچه کنش‌های سیاسی و شرایط بازی‌های المپیک 2018 پیونگ‌چانگ با المپیک 1998 سئول متفاوت است اما‌ تدارک برگزاری هر دو المپیک با تغییرات مهم سیاسی داخلی همزمان بود. المپیک 1988 سئول فشار داخلی برای جایگزینی حکومت دیکتاتوری نظامی با دموکراسی مستقیم را تقویت کرد. سازوکارهای حکومت دموکراتیک کره‌جنوبی در برابر اعتراضات آرام مردم به فساد رییس‌جمهور‌ در سال 2017، نمایانگر انعطاف حکومت بود. در واقع‌ المپیک پیونگ‌چانگ به جای آنکه نقش تسریع‌کننده روند اصلاحات را ایفا کند، در حکم جایزه‌ای برای بازی سیاسی جنجالی و پرهیاهو و موید این قضیه است که حاکمیت کره‌جنوبی وارد مرحله بلوغ و تجدد شده است.
المپیک‌های 1988 و 2018 موجب توسعه زیرساخت کره‌جنوبی و ارتقای قابل توجه بخش حمل‌و‌نقل عمومی، امکانات ورزشی و پارک‌های عمومی در محل‌های برگزاری این بازی‌ها شد. بازی‌های 1988، نگاه بینندگان بی‌شماری را در سراسر جهان متوجه کره‌جنوبی کرد و نشان‌های تجاری شرکت‌های بزرگ این کشور مانند هیوندای، سامسونگ و لاکی گلداستار (ال جی) را روانه بازارهای جهانی جدید کرد.فناوری‌های پیشرفته و محصولات فرهنگی کره‌جنوبی امید دارند به واسطه المپیک پیونگ‌چانگ، از بازگشت کشورشان به مرکز توجه جهان، بیشترین نفع را ببرند. اگر المپیک 1988 در حد مراسم بازی‌های المپیک بود، کره‌جنوبی دوست دارد بازی‌های پیونگ‌چانگ مهر تاییدی بر ورود این کشور به مرحله بلوغ و تجدد برای میزبانی این رویداد جهانی باشد. این بازی‌ها فرصت و ابزاری منحصربه‌فرد اما، زودگذر به منظور تلاش برای رفع اختلافات دو کره فراهم می‌کند.