رئیس جمهوری کره جنوبی با دست راست <اون> دیدار کرد




گروه جهان/     دیدار بی‌سابقه «مون جائه این»، رئیس جمهوری کره جنوبی با «کیم یونگ نام»، رئیس تشریفاتی دولت کره شمالی، عالی‌ترین مقام پیونگ یانگ در روز جمعه (دیروز) و دو ساعت مانده به مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی 2018، مهر تأیید دیگری بر این مسأله بود که این المپیک زمستانی بیش از آنکه یک رویداد ورزشی باشد، یک رویداد بسیار مهم سیاسی با تأثیرات جهانی وسیع است. پیش از این دیدار، رسانه‌ها اعلام کرده بودند، «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره شمالی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی به کره جنوبی سفر کرده جمعه شب در ضیافت شام با حدود 200 نفر از رهبران و مقامات عالی جهان از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا شرکت می‌کند.


به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری «شینهوا»ی چین، هواپیمای جت خصوصی کیم یونگ نام، رئیس‌تشریفاتی دولت کره شمالی و رئیس هیأت کره شمالی صبح دیروز جمعه در فرودگاه اینچئون در نزدیکی سئول به زمین نشست و رئیس جمهوری کره جنوبی که برای نخستین بار پس از 65 سال (جنگ کره در اوایل دهه 1950) میزبان عالی‌ترین مقام همسایه شمالی خود بود، به گرمی از میهمان خود استقبال کرد و دست کیم یونگ نام را فشرد.  کیم یونگ نام که از زمان درگذشت کیم ایل سونگ، رهبر پیشین و پدربزرگ رهبر کنونی کره شمالی ریاست هیأت رئیسه مجمع عالی خلق (پارلمان کره شمالی) را برعهده دارد، در برخی رسانه‌ها به‌عنوان مرد‌شماره دو کره شمالی معرفی می‌شود اما در عمل و در واقع رهبر اجرایی این کشور است و جایگاه او شاید همتراز با اون است. براساس قوانین کره شمالی، رئیس مجمع عالی خلق از لحاظ تشریفاتی، رئیس کشور و عالی‌ترین مقام دولتی محسوب می‌شود.
اینکه کره شمالی در بحبوحه بحران شبه جزیره کره و چالش‌های جدی امنیتی‌ای که با همسایه جنوبی خود دارد، عالی‌ترین مقام‌های کشوری خود را برای شرکت در یک رویداد ورزشی به کره جنوبی می‌فرستد، نه تنها برای شبه جزیره کره بلکه برای جامعه بین‌الملل که با نگرانی حوادث و تحولات منطقه را رصد می‌کنند، امیدوار‌کننده است و این سیگنال را می‌دهد که باب مذاکرات سیاسی بین دو کره در حال بازشدن است. امریکا نیز این سیگنال‌ها را دریافت کرده است زیرا مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری امریکا که برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی 2018 به کره جنوبی سفر کرده، درباره دیدار با «نام»، مرد شماره دو کره شمالی اعلام آمادگی کرده بود.
اگرچه کره شمالی نسبت به این دیدار ابراز بی‌میلی کرده بود. اما به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های کره جنوبی، "پنس" و "نام" عصر دیروز جمعه در حاشیه ضیافت شام رئیس جمهور کره جنوبی در پیونگ چانگ، با یکدیگر مواجه شده و به صورت ناخواسته و کوتاه مدت یکدیگر را ملاقات کردند. این دو نفر ظاهرا سعی داشتند از رویارویی مستقیم با یکدیگر جلوگیری کنند اما دیدار صورت گرفت و پنس 5 دقیقه بعد محل برگزاری ضیافت شام را ترک کرد. در ابتدا قرار بود پنس در میز اصلی و در کنار میزبان و مرد شماره دو کره شمالی بنشیند.
بنا بر اعلام کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی، دیروز جمعه پس از پایان مراسم افتتاحیه نمایندگان کره شمالی به سئول بازگشتند تا در مراسم ناهاری که امروز شنبه قرار است در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی برگزار شود شرکت کنند. برخی رسانه‌ها احتمال دیدار پنس و مرد شماره دو کره‌شمالی در این ضیافت ناهار را محتمل می‌دانند. همچنین برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، خواهر رهبر کره شمالی حامل پیام کیم جونگ اون برای رئیس جمهوری کره جنوبی باشد. یکی از بزرگترین اختلاف‌های دو کره نگرانی‌های امنیتی دو کشور است. کره شمالی مانورهای نظامی امریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره را تحریک‌آمیز می‌داند و محکوم می‌کند و کره جنوبی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را. این در حالی است که در سال 2017 و به مدد حضور ترامپ در کاخ سفید و جنگ لفظی گسترده‌ای که با کیم جونگ اون داشت، تهدیدهای امنیتی در شبه جزیره کره با بالاترین حد رسید و جامعه بین‌الملل را بشدت نگران کرد.
اما چندی پیش که مذاکرات دو کره برای شرکت ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی آغاز شد، جامعه بین‌الملل امیدوارانه و با دقت این روابط را رصد کرد و نگاه‌ها به المپیک زمستانی 2018 کاملاً تغییر کرد؛ به طوری که اکثر ناظران این رویداد ورزشی را فتح بابی برای حل و فصل یک بحران بین‌المللی می‌دانستند. دیروز جمعه نیز هنگامی که رسانه‌ها از ملاقات عالی‌ترین مقام کره شمالی با رئیس جمهوری کره جنوبی خبر دادند، امیدها بیش از پیش شد.
البته بدبینی‌ها به کره شمالی در منطقه شرق آسیا و شبه جزیره کره زیاد است به طوری که  به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و یکی از اصلی‌ترین متحدان امریکا در دیدار یک ساعته‌ای که با رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی داشت، از این کشور خواست، فریب رفتارهای دوستانه پیونگ یانگ را نخورد.

نیم نگاه
رئیس هیأت کره شمالی صبح دیروز جمعه در فرودگاه اینچئون در نزدیکی سئول به زمین نشست و رئیس جمهوری کره جنوبی که برای نخستین بار پس از 65 سال (جنگ کره در اوایل دهه 1950) میزبان عالی‌ترین مقام همسایه شمالی خود بود، به گرمی از میهمان خود استقبال کرد و دست کیم یونگ نام را فشرد.
بدبینی‌ها به کره شمالی در منطقه شرق آسیا و شبه جزیره کره زیاد است به طوری که  به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و یکی از اصلی‌ترین متحدان امریکا در دیدار یک ساعته‌ای که با رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی داشت، از این کشور خواست، فریب رفتارهای دوستانه پیونگ یانگ را نخورد.