دولت جدید آلمان علاوه بر حمایت از برجام، خواستار رفع محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران شد

ارمغان برلین برای تهران
محمدرضا ستاری
سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره میان حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل با حزب سوسیال دموکرات بر سر تشکیل کابینه ائتلافی و خروج از بحران سیاسی در آلمان، دو طرف روز گذشته برای تشکیل دولت و تقسیم وزارتخانه‌ها میان احزاب به توافق رسیدند. در همین راستا، آنگلا مرکل برای چهارمین بار صدراعظم آلمان خواهد بود و وزارتخانه‌های دفاع و اقتصاد برای حزب او محفوظ می‌ماند.
از سوی دیگر، گفته می‌شود که به احتمال زیاد مارتین شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات به عنوان وزیر خارجه آلمان عهده‌دار دستگاه دیپلماسی این کشور شده و وزارتخانه‌های کشور، دارایی و کار نیز متعلق به اعضای این حزب خواهد بود. به گفته ناظران به دست گرفتن سه وزارتخانه مهم کشور، دارایی و خارجه آلمان توسط حزب سوسیال دموکرات که پیش از این قصد شرکت در دولت را نداشته و هفته‌ها نیز مذاکرات پر چالشی را با حزب محافظه‌کار مرکل از سر گذرانده است، از جمله موفقیت‌های چشمگیر این حزب محسوب می‌شود.


حزب سوسیال دموکرات آلمان
به گفته تحلیل‌گران حزب سوسیال دموکرات آلمان یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی آلمان است که پس از حزب محافظه‌کار بریتانیا دومین حزب قدیمی جهان محسوب می‌شود. این حزب با سابقه 150 ساله خود در آلمان، منشاء ایجاد نهادهای مدنی و اتحادیه‌های کارگری متعددی است و نقش آن در براندازی حکومت پادشاهی و ایجاد نظام جمهوری در آلمان بسیار پررنگ بوده است. حزب سوسیال دموکرات همچنین تاکنون سه صدراعظم سرشناس به نام‌های ویلی برانت، هلموت اشمیت و گرهارد شرودر را برای اداره دولت آلمان معرفی کرده که همگی روابط خوبی را با ایران داشته‌اند.
مارتین شولتز رئیس این حزب نیز که از این پس عهده‌دار پست وزارت خارجه خواهد بود به مدت 5 سال ریاست پارلمان اروپا را بر عهده داشته و پس از استعفای زیگمار گابریل به رهبری حزب سوسیال دموکرات رسیده است.
انتخابات پارلمانی پرماجرا در آلمان
طبق انتخابات پارلمانی آلمان در اوایل مهرماه سال جاری، حزب حاکم دموکرات مسیحی با اتحاد سوسیال مسیحی توانستند 33 درصد آرا را کسب کنند و حزب سوسیال دموکرات نیز به رهبری شولتز با 20.5 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. هر چند دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات به عنوان دو حزب اصلی و پر قدرت آلمان توانسته بودند از سال 2013، ضمن ائتلاف بزرگ، قدرت را در دست گرفته و تشکیل دولتی با ثبات بدهند، اما در نتیجه آراء ضعیف سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات امسال و همچنین اختلاف نظرهای اساسی در خصوص مسائلی همچون بهداشت، آموزش، حقوق و بحران مهاجران، مذاکرات برای تشکیل دولتی با ائتلاف بزرگ با بن بست روبرو شد و احتمال می‌رفت که مرکل ناچار شود با کابینه‌ای اقلیتی زمان امور کشور را در دست بگیرد. در صورت بروز چنین وضعیتی علاوه بر چالش دولت بی‌ثبات برای آنگلا مرکل، روزهای سختی نیز در پارلمان پیش روی او و حزبش قرار می‌گرفت.
چرا که علاوه برحزب قدرتمند سوسیال دموکرات، اکنون حزب راست‌گرای افراطی آلترناتیو برای آلمان نیز برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در پارلمان حائز کرسی شده است. با این حال تلاش‌های فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان برای متقاعد کردند شولتز به منظور مذاکره با حزب محافظه‌کار مرکل و همچنین هفته‌ها مذاکره، سه حزب اصلی به توافق نهایی رسیدند و مقدمات تشکیل ائتلاف بزرگ را فراهم ساختند.
پیامدهای مثبت دولت جدید آلمان برای ایران
این مساله دارای دو پیامد مثبت هم برای اتحادیه اروپا و هم برای روابط میان آلمان و تهران است. در مورد نخست، آلمان به عنوان رهبر دوفاکتوی اروپا، اکنون پس از خروج انگلستان از این اتحادیه و ظهور تمایلات راست‌افراطی در کشورهای اروپایی، مسئولیت حفظ همگرایی اروپایی را بیش از گذشته بر دوش خود احساس می‌کند و به گفته کارشناسان هرگونه خلل در وضعیت داخلی آلمان می‌تواند پیامدهای بسیار منفی را در روند حرکت رو به جلوی اتحادیه اروپا ایجاد کند.
از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که روز گذشته به محض پایان یافتن مذاکرات میان دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات، دولت جدید آلمان ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای، برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت برای فعالیت‌های اقتصادی ایران را مورد تاکید قرار داد. همچنین توقف ماموریت نظامی در عراق و انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسرائیل نیز از جمله مواردی بود که در عرصه سیاست خارجی دولت جدید آلمان مورد تاکید قرار گرفت.
اصولاً روابط میان ایران و آلمان از دیرباز دارای مناسباتی قوی و پیوندهای مستحکمی بوده و افکار عمومی ایرانیان به واسطه این مناسبات نسبت به برلین بسیار مثبت است. آلمان‌ها نخستین کشوری بودند که طبق مراودات دوجانبه و منصفانه در فضای آن روزهای جهان، نیروی هوایی ایران را تجهیز کرده و مراکز صنعتی مهمی در زمان رضا شاه راه‌اندازی کردند؛ به طوری که امروزه نیز برخی یادگارهای آن برای کشورمان همچنان پابرجا مانده است.
از سوی دیگر آلمان به عنوان متحد قدیمی ایران در اروپا و نخستین شریک تجاری کشورمان در این قاره، پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای، بازگشت به مناسبات سابق همزمان با لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه سابق و زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان از نخستین میهمانان بلندپایه غربی در تهران بودند. در همین رابطه سفیر آلمان در تهران معتقد است که پس از به نتیجه رسیدن برجام میزان مراودات دو کشور هر سال 20 درصد رشد را تجربه کرده و برلین با توجه به سیاست گسترش روابط با تهران در صدد است که حجم این مراودات را به 3 میلیارد دلار ارتقاء دهد. آلمان‌ها همچنین یکی از شرکای مهم برجام هستند که معتقدند آمریکا نباید نسبت به توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه اقدام کند، چرا که دنیای کنونی نیازمند مشارکت عادلانه است. از همین رو انتخاب مجدد مرکل به عنوان صدراعظم و نیز انتخاب وزیر خارجه این کشور از حزب سوسیال دموکرات به گفته تحلیل‌گران در فضای کنونی که ایران علاوه بر آمریکا، از طریق سایر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان تحت فشار نسبت به برنامه موشکی خود قرار دارد، می‌تواند نوید بخش تقویت مناسبات میان دو کشور بوده و به میزان زیادی از اجماع‌سازی علیه ایران در شرایط کنونی بکاهد.
سایر اخبار این روزنامه
دولت جدید آلمان علاوه بر حمایت از برجام، خواستار رفع محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران شد تهرانی‌ها زندگی در هوای آلوده‌ را انتخاب می‌کنند یا فرار ؟ سوختن و ساختن در هوای دودی «ابتکار» از حرف و حدیث‌های کاندیدای بهترین فیلم‌ها از نگاه مردمی گزارش می‌دهد پرواز سیمرغ مردمی بر بال حاشیه رضا دهکی سوال‌های خسته، جواب‌های فراری «ابتکار» جایگاه «مد» را در انتخاب پوشاک ایرانی‌ها بررسی می‌کند مُدی که دیگر «مُد» نیست نگاه دولت به حوزه فرهنگ و کتاب چقدر واقعی است؟ ماله خود انتقادی بر کاستی های فرهنگی افزایش پول در دست مردم چه دلایل و آثاری دارد؟ نقدینگی خوب، نقدینگی بد سخنگوی کمیسیون‌ قضایی: سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد «ابتکار» از تاکید نمایندگان مجلس درباره نظارت شورای شهر بر شهرداری تهران گزارش می دهد روایت هرمیداس باوند از دستاوردها و ناکامی های انقلاب 57 در گفت وگو با «ابتکار» رئیس‌جمهور مردم ایران را به حضور باشکوه و مصمم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد وزیر دفاع: خدمات بهداشتی به نیروهای مسلح باید بی‌منت و خالصانه ارائه شود استاد دانشگاه شهید بهشتی: تولید ثروت ملی، هدف جوامع در انقلاب صنعتی چهارم است شاهنامه و لاتارى؛ جدایى نسل حاضر