آلودگی هوا سرطان‌زای قطعی

آلودگی هوا رفته‌رفته کمتر می‌شود، اما دیروز روزی خاکستری در بسیاری از شهر‌های کشور بود و به‌ویژه در کلانشهر تهران و شهر‌های اطراف آن آلودگی در مواردی شاخص 200 را رد کرد. همزمان با دور تازه آلودگی زمستانی که به تعطیلی چند روزه مدارس در بسیاری از شهر‌ها انجامید، اظهارنظرات درباره چرایی این آلودگی و برخورد با مقصران ادامه دارد. این در حالی است که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از احتمال کاهش نسبی غلظت آلاینده‌های شهرهای بزرگ و صنعتی خبر داد. احد وظیفه گفت: « روز جمعه (۲۰ بهمن) برای بخش‌هایی از شمال شرق و استان کرمان افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.» این در حالی است که در روزهای گذشته شاخص آلودگی در ورامین ۲۸۲ و در باقرشهر ۲۱۹ بود. شاخص آلودگی هوا در بوستان سلامت هم به ۱۹۶ رسید. چندین ایستگاه دیگر تهران نیز شاخص را در محدوده بالاتر از ۱۵۰و وضعیت قرمز نشان می‌داد.
آلودگی هوا، سرطان‌زای قطعی است
آلودگی هوا در طولانی مدت، افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را به دنبال دارد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از هر ۱۰ مرگ در دنیا، یک مورد به علت مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی هواست. روز گذشته سرپرست گروه « سلامت هوا » مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: پس از بارش‌ها در تهران، مجددا و طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم.به گزارش ایسنا، شاهسونی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی و COPD می‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار می‌دهد.
عامل اصلی آلودگی


معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌های استاندارد و محیط‌زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوئیل و گاز مایع غیراستاندارد است. محمد جواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینه‌سازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استانداردهای یورو چهار شد و گفت: برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش‌های متعدد که آلودگی بنزین و سایر سوخت‌ها را تایید کرده است، بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم. به گزارش مهر، او با اشاره به انجام برخی مصاحبه‌ها از سوی مقامات مسئول در وزارت نفت مبنی بر یورو چهار بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده‌ایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیده‌اند که آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است، اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی‌شود.
خودروسازها محاکمه شوند
سالانه پنج هزار نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و کشور ما به واسطه تعطیلات ناشی از آلودگی هوا سالانه لطمات فراوان از نظر اقتصادی متحمل می‌شود. علاوه بر اینکه هزینه گزاف برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا صرف می‌شود. یک عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس خودروسازها را مقصر اصلی آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها عنوان کرد و گفت که آنها باید به‌ دلیل صدماتی که از آلودگی هوا به کشور وارد می‌کنند محاکمه شوند. بهرام پارسایی اظهارکرد:آلودگی هوا عوامل متعددی دارد،اما در کلانشهرها طبق گزارشات بالغ بر80درصد آلایندگی مربوط به خودروها است. خودروهای ما خصوصا خودروهای ملی هم صرف سوخت بالایی دارند و هم این سوخت را به صورت ناقص می‌سوزاند و این امر باعث آلایندگی می‌شود. او افزود: عوامل متعددی است که در آلودگی دست‌به‌دست هم می‌دهد، اما راه‌حلش این است که فکری به حال عاملی اصلی آلایندگی کنیم و آن خودروهای داخلی اعم از سواری، عمومی و موتورسیکلت‌هاست. تا زمانی که اینها حل نشود تعطیلی مدارس و ادارات مشکلی را حل نمی‌کند و باید به‌شکل اصولی در زمینه تولید خودروی باکیفیت وارد عمل شد.