فوتبال ايران نياز به كودتا دارد

علي كريمي نبايد از كسي اسم مي‌آورد زيرا همه ما جزو خانواده فوتبال هستيم
مهدي تاج نمي‌تواند از هويت قبلي خود جدا شود، تفكرات او فوتبالي نيست!
علي كريمي مرد پرحاشيه اين روزهاست، حاشيه‌هايي كه به متن غلبه دارد و تمام فوتبال ايران را زير سوال برده است. او بارها در طول روزهاي گذشته به مهدي تاج، عادل فردوسي‌پور و سعيد فتاحي حمله كرده و به آن‌ها كنايه زده است. خبر شكايت رييس فدراسيون فوتبال از كريمي به دليل اتهامات جادوگر سبب شده تا كانال تلگرامي كريمي در روزهاي اخير به پربازديدترين رسانه تبديل شود. به كريمي و كريمي‌ها كاري نداريم اما در جامعه امروز حرف‌ها شنيدني است؛ هرچند كه شايد لحن‌ها، اصل موضوعات را تحت تاثير قرار دهد. برخي كارشناسان معتقدند علي كريمي ادبيات مناسبي براي نقد ندارد و مشاوران او بايد با راهنمايي‌هاي بيشتر اجازه تخريب وجهه جادوگر را بگيرند. برخي ديگر نيز معتقدند علي كريمي در مبارزه با فساد يكه‌تاز شده و شروع اين راه به معني گام جدي براي مبارزه با كثيفي‌هايي‌است كه سال‌هاست ادعا مي‌شود در ورزش كشور وجود دارد. مدت‌هاست كه بسياري مربيان، بازيكنان و كارشناسان از فساد در فوتبال ايران گله دارند و اعتراض‌هايي را نيز به اين اتفاقات كرده‌ اما هرگز تاثيرگذار نبوده‌اند. علي كريمي تربيت‌يافته همين جامعه است، جامعه‌اي كه او در آن رشد كرده فارغ از افرادي است كه تملق مي‌گويند و سعي مي‌كنند با تحسين ديگران به پست‌هاي بالاتر دست پيدا كنند. او هر چه را كه هست به معرض نمايش مي گذارد. نه سياست مدار و نه نظامي است. بنابراين شايد در مواجهه با ديپلماسي برخي مسئولان نتواند حريف آن‌ها شود اما مورد حمايت مردم قرار دارد. در رابطه با بگو و مگوهاي اين روزهاي علي كريمي با تاج و تيم كاري او حرف‌ها بسيار است. علي كريمي اعتقاد دارد مجري برنامه 90 جزو تيم تاج و فدراسيون فوتبال است اما عادل فردوسي‌پور در برنامه 90 به صورت زيركانه سعي كرد با انتقاد از اين اتهامات، ماجراي پرت كردن لوگوي برنامه 90 را توهين به مردم بنامد. در باره اتفاقات رخ داده در فوتبال ايران طي روزهاي گذشته با حسن‌روشن، پيشكسوت فوتبال ملي و استقلال در دوره پيش و پس از انقلاب اسلامي گفت‌وگويي انجام داديم كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.
ابتدا مي‌خواهم نظرتان را درباره اظهارات علي كريمي درباره تاج و فدراسيون فوتبال بدانم. او عادل فردوسي‌پور را نيز متهم به همكاري با فدراسيون كرده است. در اين‌باره چه نظري داريد؟


در ابتدا بايد ياد بگيريم كه بدون سند و مدرك حرف نزنيم. از قديم گفته اند دزد نگرفته، پادشاه است. در ادامه بايد بگويم كه مردم علي كريمي را دوست دارند. حتي اگر حرفش درست باشد، نبايد اسم مي‌آورد زيرا همه ما از خانواده فوتبال هستيم و بايد به آن احترام بگذاريم.
اگر مي گوييد همگي از يك خانواده هستيم معني و مفهومش اين است كه بايد همجنس باشيم، ‌در حال حاضر مسئولان فوتبال ايران با فوتبالي‌ها همجنس هستند؟
سياست مملكت به گونه اي طراحي شده كه نظامي‌ها همه جا حضور داشته باشند و ديگر نمي‌توانيم بگوييم اينجا هست و آنجا نيست. بنابراين بايد اين واقعيت را بپذيريم، تاج بعد از انقلاب آرام آرام به فوتبال آمد و تا حدوي رنگ و لعاب فوتبالي گرفت اما او نمي تواند و نبايد از هويتش جدا شود. اگر تاج را به سه بخش تقسيم كنيم، دو بخش آن غير فوتبالي و تنها يك بخشش فوتبالي است؛ بنابراين زور يك بخش انسان به دو بخش ديگرش نمي‌رسد. در واقع او تفكرات غيرفوتبالي‌اش به تفكرات فوتبالي‌اش غلبه مي‌كند بنابراين در موقعيت‌هاي حساس نمي‌تواند تصميم درستي بگيرد.
تاج در حال حاضر رييس فدراسيون است و با مواردي كه ذكر كرديد، اميدي به بهبود شرايط فوتبال ايران وجود ندارد. فكر مي‌كنيد نمي‌توان چاره‌اي براي اصلاح فوتبال پيدا كرد؟
فوتبال يك كودتا مي خواهد يا بايد خود تاج كودتا كند يا يك شخص قوي تر، چرا كه اوضاع فوتبال خراب است.
يك مرد بايد دست به اين كودتا بزند اما متاسفانه چون ‌بيشتر افراد ذي‌نفع هستند، دل‌شان نمي‌آيد كه دست به تغيير ساختار يا به اصطلاح اصلاحات بزنند. اگر فوتبال را چند سال تعطيل و باشگاه‌ها را موظف كنيم كه فقط تيم هاي زير 20 سال داشته باشند، فكر كنم بسياري مديران و دلالان از اين فضا خارج شوند.
نظر شما درباره برنامه 90 چيست؟ علي كريمي معتقد است اين برنامه براي فدراسيون كار مي‌كند و بسياري نقدها را انجام نمي‌دهد.
من برنامه 90 را تماشا نمي كنم و با اين برنامه كاري ندارم. اين طوري اعصابم راحت‌تر است. هر كاري دوست دارند در اين فوتبال بكنند. بيارند، ‌ببرند، بخورند، ‌نخورند. هركاري دوست دارند بكنند. خسته شديم از بس سال‌ها حرف زديم. درحالي‌كه حرف‌هاي‌مان تاثيري نداشت. حرف‌هاي ما بدون كمترين اثر زده مي‌شود. ‌تا حرف مي زنيم تهديد به شكايت مي كنند، اگر حرف‌مان درست هم باشد شكايت مي كنند، نادرست هم بگوييم شكايت مي كنند!
مگر مي‌شود از حرف‌هاي درست‌تان شكايت كنند؟
اگر به يك آدم نفهم بگويي نمي‌فهمي، مي رود شكايت مي‌كند. اين موضوعي است كه سال‌ها ما را اذيت مي‌‌كند.
چه توصيه اي به علي كريمي و كريمي‌ها داريد؟‌ آن‌ها مي‌خواهند با فساد مبارزه كنند و به همين دليل چنين‌ رفتارهايي را از خود نشان مي‌دهند.
مردم علي كريمي را دوست دارند. بنابراين او با توجه به شرايط موجود در جامعه بايد حرفه‌اي‌تر رفتار كند. وقتي خروجي اظهارنظر درست يا اشتباه، طرح شكايت است بايد هوشمندانه گفتار داشت! علي كريمي از جنس فوتبال است و اگر اعتقاد دارد كه مشكلات فاحشي در ساختار فوتبال ديده مي‌شود، بايد خود را از اين ورطه بيرون بكشد! به نظر من اگر فرياد مي‌زد كه به اين دلايل وارد مربيگري فوتبال نمي‌شوم، حركتش تاثيرگذار و هدف دارتر مي شد. اما اكنون كه در حال مربيگري هست بايد با اين واقعيت ها كنار بيايد، سيستم به گونه اي طراحي شده كه فرد يا افراد نمي‌توانند آن را درست كنند، مگر اينكه كودتايي كرده و ساختار فوتبال را از نو درست كنند.