ضرب شست بانکی و هشدار مالیاتی به معامله گران ارز

همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار، منابع آگاه از بسته شدن صدها حساب اخلالگران بازار ارز خبر دادند. سازمان مالیاتی نیز در اطلاعیه ای با بیان این که اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می کنند در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار گرفته، توصیه کرد که این افراد، اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را برای ارائه به اداره امور مالیاتی، نزد خود محفوظ دارند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از طرح نمایندگان برای الزام بانک مرکزی به ضمانت سپرده های ارزی خبر داد. دلار که از عصر یک شنبه تا ظهر سه شنبه روند نزولی داشت، دیروز را با افزایش قابل توجهی سپری کرد. به طوری که تا ساعت 17، میانگین قیمت آن در کل کشور به روایت سامانه سنا به چهار هزار و 661 تومان رسید که نسبت به دو روز قبل 43 تومان بیشتر است. در بازار آزاد تهران نیز طبق اطلاعات شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز،  نرخ دلار با رشد 69 تومانی نسبت به دو روز گذشته، به چهار هزار و 759 تومان افزایش یافت.افزایش قیمت دلار در حالی رخ داد که به گزارش خبرگزاری فارس، در راسته صرافی‌های خیابان فردوسی صف‌های طولانی و متعددی در مقابل صرافی‌های عرضه کننده ارز مداخله ای شکل گرفت. البته به دلیل ازدحام زیاد، تعداد بسیاری از افراد در صف موفق به خرید دلار با نرخ 4674 تومان نشدند. بر این اساس، اغلب صرافی‌هایی که ارز مداخله‌ای نداشتند، ارز آزاد هم نمی‌فروختند و در پاسخ مشتریان می‌گفتند ارز نداریم.
صدها حساب اخلالگران بازار ارز بسته شد
 در این حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه، از بسته شدن صدها حساب مربوط به عاملان غیرمجاز ارزی به دستور قوه قضاییه و در راستای مبارزه جدی با پولشویی خبرداد. وی با اشاره به اخلال در بازار ارز توسط شبکه‌ای از دلالان، تاکید کرد: روند مبارزه با دلالان و اخلالگران بازار ارز با قاطعیت ادامه خواهد داشت. این مقام آگاه به فعال شدن این شبکه‌های دلالی در دوره‌های نوسانات ارزی اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی بیشتر در این باره در آینده نزدیک خبر داد.
معامله کنندگان ارز در انتظار سازمان مالیاتی باشند


در این حال سازمان مالیاتی اعلام کرد که در راستای انجام وظایف سازمانی خود موظف به شناسایی مودیان مالیاتی بالقوه و میزان درآمد آن هاست. این اطلاعیه می افزاید: اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می کنند در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار گرفته و حسب قوانین موضوعه برای مطالبه مالیات بر درآمد متعلقه اقدام خواهد شد. این سازمان به کلیه خریداران و فروشندگان انواع ارز توصیه کرد که ضمن دریافت و کنترل مستندات معاملات خود (صورت حساب خرید و فروش) با صرافان، اسناد و مدارک مربوط به معامله را برای ارائه به اداره امور مالیاتی، نزد خود محفوظ دارند.
طرح مجلس برای الزام بانک مرکزی به ضمانت سپرده های ارزی
 در این حال، دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح نمایندگان برای الزام بانک مرکزی به ضمانت سپرده های ارزی خبر داد. پور ابراهیمی گفت: براساس این طرح ، هر کس که هر مقدار ارز بتواند در آن جا بگذارد و براساس یک رویکرد سپرده ارزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سود هم به آن تعلق بگیرد ، این موضوع می‌تواند به راحتی مانور بانک مرکزی را در مدیریت بازار ارز افزایش دهد. وی افزود: طبق برآورد ما هم اکنون 20 میلیارد دلار ارز در خارج از شبکه بانکی نگهداری می شود، که عددهای بالاتر از این به واسطه نگرانی از تغییرات کاهش ارزش پول ملی به خارج از کشور رفته است.