دانشگاه آزاد اسلامی حرف اول را در ورزش می‌زند

سپیده توکلی، از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، بانویی است که توانست قهرمان ماده پنج‌گانه و نایب‌قهرمان پرش ارتفاع مسابقات آسیایی دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا شود. وی که دانشجوی دوره دکترای تربیت‌بدنی این دانشگاه است، توانست در آخرین رقابت بانوان مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا با امتیاز چهار هزار و 38 قهرمان ماده پنج‌گانه این مسابقات شود. به همین بهانه از وی خواستیم در گفت‌وگویی با ما شرکت کند.

  لطفا خودتان را معرفی کنید. من سپیده توکلی هستم، متولد 1367و ماه دیگر 29 سالم می‌شود. دارای لیسانس مهندسی صنایع در گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها از دانشگاه آزاد تهران جنوب، ارشد مدیریت ورزشی از تهران مرکز و در حال حاضر دانشجوی دکتری مدیریت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود هستم.



  در مورد روند پیشرفت ورزشی خود بگویید. از 16 سالگی وارد عرصه دوومیدانی شدم و تقریبا یک سال بعد به اردوی تیم ملی دعوت شدم و حدود 12 سال است که عضو تیم ملی دوومیدانی ایران هستم.   چه افرادی مشوق شما بودند؟ در رده اول پدر و مادرم که همیشه حامی من بودند و من را تشویق به ورزش کردند و همیشه حامی ام بودند. موارد زیادی پیش آمده که موانعی وجود داشته و من خیلی دلسرد شدم، ولی خانواده‌ام بودند که باعث شدند این راه را ادامه بدهم و هیچ‌وقت از هدفم دست نکشم.

  وضعیت رشته ورزشی شما در ایران چگونه است؟ دوومیدانی بانوان روزبه‌روز دارد وضعیت بهتری پیدا می‌کند. همه دختران دوومیدانی‌کار با ‌انگیزه بیشتری دارند تمرین می‌کنند و هر روز رکوردهایشان بهتر می‌شود و ما شاهد رکوردشکنی در اکثر ماده‌های ورزشی در این رشته هستیم. در بین دختران و در رشته‌های دیگر هم همین‌طور است. می‌بینید که هر روز در سطح آسیا و جهان دخترانی از ایران هستند که افتخارآفرینی می‌کنند و باعث شده‌اند پرچم کشورمان در سایر نقاط جهان به اهتزاز درآید.

  تاکنون چه مقام‌هایی را در دوومیدانی کسب کرده‌اید؟ من پنج مدال غرب آسیا دارم. در رشته‌های پرش ارتفاع و هفتگانه و 4 در 400 متر امدادی و مدال برنز قهرمانی آسیا در سال 2012 در کشور چین را هم به دست آوردم. در ماده پنج‌گانه دو مدال نقره دارم که در مسابقات قهرمانی آسیا سال 2016 در رشته‌های پنج‌گانه و 4 در 400 متر کسب کردم.

  در مسابقات آسیایی 2018 شما همه نوع موفقیتی را از قبیل رکوردشکنی، قهرمانی و نایب‌قهرمانی به دست آوردید. در این مورد هم توضیح بدهید. در این دوره از مسابقات که کشور ایران میزبان بود، یعنی مسابقات آسیایی داخل سالن 2018 توانستم یک مدال نقره در پرش ارتفاع و یک مدال طلا در پنج‌گانه کسب کنم که این مدال پرش ارتفاع اولین مدال قهرمانی آسیا در رشته پرش ارتفاع بعد از انقلاب اسلامی بود و با مدال طلایی که در رشته پنج‌گانه کسب کردم، توانستم با عبور از رکورد 4000 وارد رنکینگ جهانی بشوم و اولین دختر ایرانی باشم که این جایگاه را به دست آورده است و خب در مسابقات اخیر دو بار رکوردشکنی داشتم در ماده پرش ارتفاع و پنج‌گانه و در کل هم رکورددار پرش ارتفاع داخل سالن و خارج سالن و پنج‌گانه و هفتگانه ایران هستم. البته مقام سوم مسابقات جایزه بزرگ آسیا در ماده پرش ارتفاع سال 2015 را هم در کارنامه خود دارم.

  با چه رکوردهایی امسال این موفقیت‌ها را کسب کردید؟ پرش ارتفاع با رکورد 1.83 و پنج‌گانه با رکورد 4038 و هفت‌گانه با رکورد 5443.   سطح مسابقات چگونه بود؟ تقریبا 21 کشور در این مسابقات شرکت کرده بودند و رقیب‌های من در هر دو ماده ورزشکارانی از کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، هنگ‌کنگ و چین بودند و سطح مسابقات هم به‌طورکلی خیلی بالا بود. البته چون ما میزبان بودیم، خیلی برای ایرانی‌ها مفید بود، چون می‌توانستیم در هر ماده سه شرکت‌کننده داشته باشیم و این می‌توانست سطح مدال‌آوری ما را قطعا بالا بیاورد و همین اتفاق افتاد و ایران بعد از قزاقستان عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرد.

  چه برنامه‌هایی برای رقابت‌های آینده ورزشی خود دارید؟ من در حال حاضر یک استراحت کوتاهی می‌کنم و بعد برای مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده می‌شوم که یکی از اصلی‌ترین میادین بین‌المللی در سطح آسیا است. من با این دوره که در مسابقات آسیایی شرکت می‌کنم، سومین دوره‌ای است که شرکت خواهم کرد. در سال 2010 مسابقات آسیایی گوانگجو در ماده هفتگانه شرکت کردم و موفق شدم با رکوردشکنی مقام ششم را کسب کنم و در مسابقات آسیایی اینچئون نیز با رکوردشکنی در ماده پرش ارتفاع در مجموع در هفتگانه ششم شدم. البته در آن مسابقات می‌توانستم مدال‌آوری داشته باشم، ولی متاسفانه با یک خطای یک میلی‌متری امتیازم را در یکی از ماده‌های پرش طول از دست دادم و مدال از دستم پرید.

  آیا با تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی هم همکاری دارید؟ دانشگاه آزاد اسلامی همیشه به‌عنوان یک تیم بزرگ در مسابقات مختلف شرکت کرده و من هم در مسابقات باشگاهی در تیم دانشگاه آزاد اسلامی هستم و سه سال است که دانشگاه آزاد اسلامی قهرمان پیاپی مسابقات باشگاهی دوومیدانی بوده و هم‌اکنون هم عضو تیم دوومیدانی دانشگاه آزاد اسلامی و مربی تیم دانشگاه یعنی هم مربی هستم و هم ورزشکار و خوشحالم که توانسته‌ام سه دوره پیاپی تیم را قهرمان کنم.

  سطح تربیت‌بدنی دانشگاه را چگونه می‌بینید و آیا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است نقش خود را در ورزش کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان ایفا کند؟ در مورد دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خیلی راضی هستم. اساتید خوب و خیلی محترم و با علم و دانشی در این دانشگاه حضور دارند.خیلی خوشحالم که در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود درس می‌خوانم و از این نظر که خیلی با دانشجویان‌شان خوب رفتار می‌کنند و از نظر سطح برخورد و کیفیت تدریس واقعا خیلی راضی‌کننده است. در سطح کشور هم دانشگاه آزاد اسلامی حرف اول را در ورزش می‌زند و واقعا پویایی و حرکت را می‌توان از حمایت این دانشگاه از ورزش و ورزشکاران آن دید و این خود نشانه‌ای از یک دانشگاه پیشرفته و بانشاط است. جا دارد از خانواده‌ام و همسرم و مربی‌ام تشکر ویژه داشته باشم که من را حمایت کردند و هیچ‌گاه مرا تنها نگذاشتند تا این موفقیت‌ها را کسب کنم.
گفت‌وگو از: سید امیررضا حسینی‌نژاد
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود