به وقت شام یک حرف جدی در اوج تکنیک

عجایب رسانه ملی در حال تکمیل است. بعد از انتقادات یک سویه در برنامه «هفت» نسبت به فیلم‌های «لاتاری» و «به وقت شام» و استفاده از واژه‌های سیاسی برای تخریب این فیلم‌ها توسط منتقدان این برنامه، گویا این فضای مجازی است که بار واقعیت‌طلبی در جشنواره فجر را به دوش می‌کشد. مسعود فراستی به‌عنوان قدیمی‌ترین عضو هفت‌های سابق و اسبق، افخمی و جیرانی که به سختگیری در نقد مشهور است تعریف و تمجیدهای قابل‌توجهی از بعد فنی سینما نسبت به این اثر داشت. مسعود فراستی طی روزهای اخیر در برنامه «آپستروف» نکاتی را درباره فیلم «به وقت شام» که تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیاست، بیان کرد. این منتقد سینما درباره فیلم «به وقت شام» گفت: «پیش از هر چیز باید بگویم ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از فیلمسازان خوب است، درعین حال بعد از دیدن فیلم «به وقت شام» به این نتیجه رسیدم که این یکی از بهترین آثار این فیلمساز است. با وجود آنکه هنوز آنچه از حاتمی‌کیا در ذهن دارم، به فیلم‌های «مهاجر» و «دیده‌بان» برمی‌گردد ولی بعد از تماشای «به وقت شام» احساس کردم حاتمی‌کیا هنوز بهترین فیلمساز ایرانی است و می‌توان پرونده پر‌افت‌و‌خیز او را مورد واکاوی قرار داد. «به وقت شام» به طور قطع فیلم خوبی است، ضمن اینکه این فیلم تکنیک اندازه‌ای دارد. به طوری که می‌توان گفت حاتمی‌کیا در این فیلم تکنیکی‌ترین فیلمساز است.» فراستی در این برنامه اضافه کرد: «یکی از مولفه‌های فیلم، خوب بودن دوربین است، درعین اینکه می‌بینیم دوربین به خوبی در کنترل کارگردان قرار دارد. همچنین اینکه حرکت‌ها اصلا خود را به رخ نکشیدند و فقط حادثه را بیان کردند از دیگر ویژگی‌های فیلم به شمارمی‌روند. البته فیلم در جاهایی تدوین غلطی دارد که می‌توان آن را تصحیح کرد. ولی همان‌طور که اشاره کردم فیلم از نظر تکنیکی درجه یک است و با تمام محدودیت‌های پیش‌رو توانسته خوش بدرخشد. آن هم در جشنواره امسال که نیمی از فیلم‌ها تلویزیونی بودند و هفت، هشت‌تای آنها واقعا بد بودند، می‌توان گفت این فیلم بسیار اثر خوبی است؛ چرا که به معنی واقعی  فیلم حاتمی‌کیاست. این فیلم توانست نه من بلکه طیف گسترده‌ای از مخاطبانی را که فیلم را دیده‌اند سرگرم کند. حاتمی‌کیا در این فیلم به شکل غیرمستقیم پاسخ آن عده را که سوال می‌کنند ما در سوریه چه می‌کنیم،داده است؛ بی‌آنکه دست به اغراق و زیاده‌گویی بزند یا شعارهای عجیب و غریب بدهد.» فراستی با اشاره به فیلم پیشین حاتمی‌کیا تصریح کرد: «پیش‌تر اشاره کرده بودم فیلم «ّبادیگارد» او خوب نبوده، چرا که «بادیگارد» پیش از آنکه فیلمی حادثه‌محور باشد شخصیت‌محور بود. ولی فیلم «به وقت شام» واقعا حادثه‌محور است. من یک ضد داعشی هستم و دیدن این فیلم باعث شد اطلاعات تازه و زیادی درباره داعش به دست بیاورم و چهره آنها را بشناسم. حاتمی‌کیا با فیلم «به وقت شام» می‌خواهد به مخاطب بگوید داعش فقط در سوریه نیست؛ بلکه می‌تواند بیخ گوش ما باشد، آن هم با آن حجم از جنایتکاری و حیوان‌صفتی.