پلاسکونمایی حریق ساختمان 4طبقه!

گروه اجتماعی: پس از 3 روز، آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو در میدان ولیعصر تهران مهار شد. به همین مناسبت روز گذشته شهردار تهران در کانال تلگرامی‌اش از تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه آتش‌نشانان با آتش ساختمان اداری میدان ولیعصر(عج) و جلوگیری از تکرار اتفاق مشابهی چون پلاسکو تشکر کرد. به گزارش «وطن امروز»، در این پیام تلگرامی آمده است: «سرانجام 2 شبانه‌روز مبارزه بی‌امان آتش‌نشانان جان بر کف با آتش و دود، در ساختمان اداری میدان ولیعصر(عج) به ثمر نشست و شعله‌های سرکش آتش خاموش شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها از تکرار اتفاقی مشابه حادثه ساختمان پلاسکو پیشگیری شد». این مشابهت‌سازی شهردار تهران در حالی است که حادثه اخیر تفاوت‌های بسیاری با حادثه پلاسکو دارد. حادثه اخیر در ساختمانی 4 طبقه اتفاق افتاده است، در حالی که ساختمان پلاسکو، 17 طبقه بود و آتش از طبقات فوقانی به سایر طبقات سرایت کرد. همچنین در حادثه پلاسکو به دلیل وجود البسه و سایر مواد قابل اشتعال، حریق بشدت گسترده شد. در حادثه اخیر ساختمان وزارت نیرو، محل حادثه طبقه منفی 4 بود که خود مانعی برای نرسیدن اکسیژن کافی برای شعله‌ور شدن زبانه‌های آتش بود اما در حادثه پلاسکو، مرتفع بودن ساختمان و باز بودن اطراف محل حادثه، عاملی برای گسترده شدن حریق بود. با این اوصاف حریق ساختمان وزارت نیرو پس از 3 روز مهار شد. ناگفته نماند حادثه اخیر در ساختمانی اتفاق افتاد که به گفته نجفی، مقاوم‌سازی شده بود.
معاون آتش‌نشانی: قیاس مع‌الفارق است!
در همین باره، محمود قدیری، معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز درباره اینکه حوادث مشابه حادثه ولیعصر هر ساله چه تعداد در تهران رخ می‌دهد، توضیح داد: این عملیات پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت اما می‌توان گفت در سال ۱۰ عملیات با این حجم انجام می‌شود و این حادثه با حادثه پلاسکو قابل مقایسه نبود. وی افزود: حریق در طبقات پایین بود و آتش‌نشانان می‌توانستند در فاصله زمانی کوتاه خود را به محل حریق برسانند. همچنین این ساختمان، ساختمانی اداری بود و جمعیت زیادی نداشت، در نتیجه نگرانی‌ای نسبت به  پرسنل و مردم نیز وجود نداشت زیرا در همان ابتدا ساختمان به طور کامل تخلیه شده بود. قدیری اضافه کرد: نوع کالای اشتعال‌زا در این حادثه نیز متفاوت است. این حادثه در بخش بایگانی که کاغذ انبار شده بود، رخ داد اما در پلاسکو ما با اشتعال پارچه روبه‌رو بودیم که به دلیل ترکیبات اشتعال‌زا و مصنوعی شعله‌های بیشتری دارد. معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأکید کرد: مقایسه این حادثه با حادثه پلاسکو، قیاس مع‌الفارق است.
همچنین نباید فراموش کنیم که برای مهار این آتش تجربه پلاسکو را داشتیم در حالی که حادثه پلاسکو، حادثه‌ای بود که پیش از آن تجربه مهار آن را نداشتیم و ساختمان پس از مهار آتش، ریزش کرد. علاوه بر این، ما برای سنجش مقاومت این ساختمان یکی از اساتید این حوزه را به محل حادثه بردیم، بنابراین این حادثه بسیار سبک‌تر از حادثه پلاسکو بود اما نباید این را فراموش کنیم که در تهران مشابه این ساختمان‌ها بسیار است.


حادثه بشدت پلاسکو نبود
همچنین احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز درباره اینکه چرا حادثه خیابان ولیعصر به پلاسکوی ۲ معروف شد، گفت: شاید به این دلیل بود که این ساختمان همزمان با پلاسکو و توسط مالک و سازنده پلاسکو ساخته شده و از جمله ساختمان‌های دارای پایه فلزی است. وی افزود: این حادثه از لحاظ شدت آتش به پلاسکو نمی‌رسید اما زمان طولانی آتش‌سوزی سبب شد بر سازه ساختمان تأثیر زیادی بگذارد و احتمال ریزش مطرح شود که همین احتمال ریزش وجه تشابه دیگری با پلاسکو بود. صادقی ادامه داد: حجم آتش در پلاسکو بیشتر و مدت زمان آن کوتاه بود اما در این حادثه حجم آتش کمتر و زمان آن بیشتر بود.