خبرنگاران با پولدارها مشکل دارند!


گروه اجتماعي: حاشيه‌هاي سهميه خبرنگاران براي طرح ترافيک هنوز هم ادامه دارد. طي روزهاي گذشته صحبت‌هاي مختلفي از سوي مسئولان شهرداري تهران درباره وضعيت طرح جديد ترافيک پايتخت مطرح شده است. هنوز اين طرح جديد در صحن شوراي شهر به تصويب نرسيده بود که برخي رسانه‌ها از حذف سهميه خبرنگاران در آن گلايه کردند. در نهايت در جلسه بررسي طرح در صحن شوراي شهر تهران بود که با نظر اعضاي اين شورا قرار شد تعدادي سهميه براي خبرنگاران در نظر گرفته شود. با اين حال انتقاد خبرنگاران از اين شيوه اجراي طرح همچنان ادامه داشت. چند روز پيش از اين، پورسيدآقايي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در گفتگويي اعلام کرد که سهميه خبرنگاران براي طرح ترافيک از سوي اعضاي شوراي شهر در نظر گرفته شده و مورد نظر شهرداري نبوده است.
در اين ميان بسياري از خبرنگاران و اصحاب رسانه همزمان با نقد کاستي‌هاي موجود در طرح جديد ترافيک شهرداري تهران که قرار است از ابتداي سال آينده اجرايي شود، اعلام کرده‌اند که حضور خبرنگاران در مناطق مرکزي پايتخت که در محدوده طرح ترافيک قرار دارند، يکي از الزامات اجراي فعاليت آنهاست. به اين ترتيب مي‌توان گفت که خبرنگار براي تردد در شهر، خدمت به مردم و تهيه گزارش و خبر به ابزاري مانند طرح ترافيک احتياج دارد. با اين همه آخرين صحبت‌هاي پورسيدآقايي، معاون شهرداري در حضور خبرنگاران در خبرگزاري فارس درباره اجراي طرح ترافيک حاوي حرف‌هايي بود که کم سابقه بوده است. معاون شهردار تهران روز گذشته گفت که عمده مخالفت خبرنگاران با اجراي طرح جديد ترافيک و يا درخواست آنها براي داشتن سهميه، به دليل مشکل خبرنگاران با پولدارهاست.
محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران روز گذشته خطاب به رسانه‌ها گفت: رويه غلط از سوي رسانه‌ها در پيش گرفته شده، شما رسانه‌ها چرا به‌عنوان قشر روشنفکر و کساني که دغدغه نظام را داريد انتظار داريد عده‌اي مجاني، عده‌اي با هزينه‌هاي متفاوت 30 هزار توماني تا 2 ميليوني به طرح ترافيک بيايند. بر چه اساسي اين ارقام باهم فرق کنند و هر کسي حق خود بداند که مجاني به محدوده طرح بيايد. پورسيدآقايي گفت: هر خودرويي که در شهر حرکت مي‌کند عارضه ترافيک و آلودگي در پي دارد و همه به دلايلي از خودروي شخصي مي‌خواهند استفاده کنند اين‌هايي که مي‌خواهند مسافرکشي کنند آيا وضعشان بهتر از سايرين است و بايد روزي 40 هزار تومان بدهند، عده‌اي مي‌گويند به دليل شرافت شغلي‌شان نبايد هيچ پولي بدهند آيا اين طبقه‌اي کردن مشاغل خوب است؟ مثلاً به پزشک طرح بدهيم و به راننده بگوييم نيا چون شغل او شريف‌تر است، اکنون هم بحث خبرنگار نيست که اين موضوع را شخصي مي‌بينيد در طرح ترافيک بحث کلي مطرح است که همه يکسان عوارض دهند.
معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: زماني که به خبرنگاران اين طرح ترافيک داده مي‌شود چه کنترلي انجام مي‌گيرد که اين افراد صرفاً براي تهيه خبر از آن استفاده کنند. آيا تضميني وجود دارد؟ وضعيت خبرنگاران با خودروي اورژانس و آتش‌نشاني متفاوت است، افرادي که از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند به نظر من خودخواهي مي‌کنند و فرقي نمي‌کند که دارا باشند، مدير باشند يا وکيل. البته بگويم که بخشش از جيب من نيست از جيب مردم است مي‌توانستم بگويم طرح ترافيک مانند قبل باشد و همه خوشحال شوند اما چه ترجيحي وجود دارد که از جيب مردم براي يک اقليت خرج کنيم تا صد هزار خودرو به راحتي در محدوده مرکزي شهر تردد کنند. 
پورسيدآقايي ادامه داد: فکر مي‌کنيد پولدارها چه مي‌کنند اکنون که طرح رايگان است و عده‌اي از رانت استفاده مي‌کنند روزانه مي‌خرند و به طرح مي‌آيند، 7 هزار طرح روزانه فروخته مي‌شود که از اين ميان 6500 طرح توسط سيستم تاکسي اينترنتي خريداري مي‌شود. پولدارها مگر بيکارند که طرح بخرند. عوارض هم نمي‌دهند، جريمه مي‌شوند. مگر در سيستم گذشته جلوي خودروي پولدارها را گرفته‌ايد؟ معاون شهردار گفت: 105 هزار نفر قشر ضعيف و بيچاره نيستند، ميزان پولي که از فروش روزانه از مردمي‌که دستشان به جايي نمي‌رسد و طرح را لازم دارند به دست مي‌آوريم به اندازه پول سهميه 105 هزار نفر است. سال گذشته 15 هزار طرح روزانه فروخته شده و پول اين دو با هم برابر است. آيا اين انصاف است؟ پورسيدآقايي گفت: عينک‌هايتان را برداريد چرا خبرنگاران خود را تافته جدا بافته از جامعه مي‌بينيد ما همه رانت‌ها را قطع کرده‌ايم؛ پليس، مجلس و ادارات.
پورسيدآقايي گفت: براي اولين بار طرحي آمده که همه را مثل هم مي‌بيند و همه بايد يکسان عوارض بدهند چرا با آن مخالفت مي‌کنيد، حاضرم اين طرح ترافيک را بردارم اما در ازاي آن حمل‌ونقل عمومي‌را توسعه بدهم. معاون شهردار در پاسخ به اينکه آيا شهامت اين را دارد که اعلام کند اگر زماني نتوانست عوارض طرح ترافيک را از دولتي‌ها بگيرد آن را اعلام کند؟ گفت: از کسي که جلوي اين همه هجمه ايستاده و حرفش را زده سخت نيست که جلوي چند مقام دولتي بايستد و اين را بگويد. از 105 هزار سهميه 5 هزار تا هم دولتي نيست اين سهميه‌ها بيشتر مال مديران است. در دنيا پارکينگ را گران مي‌کنند که از خودروي شخصي استفاده نشود و اگر مي‌خواهيم ترافيک کم شود بايد کشش استفاده از خودروي شخصي پايين بيايد. استفاده از اين خودروها در دنيا کار لوکس و گراني است. 
پورسيدآقايي در واکنش به سؤال يکي از خبرنگاران که پرسيد مگر حمل‌ونقل عمومي‌در دنيا مانند ايران است که چنين مقايسه‌اي مي‌کنيد، گفت: منطق ما اين است افرادي که از وسايل خودروي شخصي استفاده مي‌کنند و وارد طرح مي‌شوند عوارض بايد بدهند و اقليتي که تاکنون نداده‌اند بايد عوارض خود را به شهر بپردازند و ما اين پول را خرج کساني مي‌کنيم که مي‌خواهند از حمل‌ونقل عمومي‌استفاده کنند. روزي مي‌رسد که حمل‌ونقل عمومي‌توسعه مي‌يابد البته حتي اگر توسعه هم نيابد دليل نمي‌شود که عده‌اي مجاني و عده غيرمجاز وارد محدوده طرح شوند. وي گفت: اگر اين ظلم است که به مردم مي‌گوييم از حمل‌ونقل عمومي‌استفاده کنند به اين دليل که کشش لازم را ندارد طرح ترافيک را برمي‌داريم و مي‌گوييم حمل‌ونقل عمومي‌جوابگو نبود و طرح ترافيک براي همه برداشته شده است.
پورسيدآقايي در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران در مورد اينکه حلال مشکلات شده در حالي که بسياري کارمند وزارتخانه هستند و حقوق بالايي هم مي‌گيرند اما براي افرادي که توان پرداخت اين پول را ندارند فکري نکرده‌ايد، گفت: ما وسايل حمل‌ونقل عمومي‌مناسب را آماده کرده‌ايم. پورسيدآقايي گفت: اکنون 400 ميليارد تومان و با اجراي طرح در آينده حدود 400 تا 420 ميليارد تومان درآمد حاصل از عوارضي است که خواهيم گرفت. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: اين طرح ضددرآمدي است، عدالت از نظر بنده که معاون شهردار هستم طور ديگري تعريف شده من مسئول بهشت و جهنم نيستم. خدا هم نيستم. مسئول اينکه در جامعه چه کسي شريف‌تر است هم نيستم از نظر من عدالت اين است که هر خودروي شخصي به هر دليلي که وارد طرح ترافيک شود بايد عوارض برابر بدهد و به من ربطي ندارد چه کسي پولدار است يا خير.
پورسيدآقايي: نگاه شما متأسفانه اين است هر کسي که پولدار است و مي‌تواند خودروي هيبريدي بخرد چرا عوارض کمتر مي‌دهد در حالي که اين خودروها ندارند و بايد پولدارها را تشويق کنيم از اين خودروها تهيه کنند. فرد پولدار بلد است که چگونه مثلاً تويوتاي کمري بخرد ما مي‌گوييم به جاي بنزيني هيبريدي بخرد که به نفع جامعه باشد. معاون شهردار تهران گفت: مگر تا به حال دولت يک قران به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي‌کمک کرده؟ دست سر بالا را مگر سرازير کرده است؟ هرچه مترو ساخته شده با بودجه شهرداري بوده و بدهي دولت باقي مانده فکر کرده‌ايد شهرداري از کجا خرج مي‌کند از همين محل. 400 ميليارد تومان از طرح ترافيک مي‌گيرد در حالي که هزينه سالانه حمل‌ونقل عومي‌4200 ميليارد تومان است در دوره قبل و اکنون تمام بار دولت را شهرداري به دوش کشيده در حالي که وظيفه دولت اين بوده که کمک کند.
پورسيدآقايي در پاسخ به خبرنگاران ادامه داد: تفسيرتان از عدالت ضديت با آدم‌هاست شما با پولدارها دشمني داريد. اين تهران آلوده وقتي افراد را به سکته مي‌اندازد آيا پولدارها براي عمل جراحي يا رفتن به مناطق خوش آب و هوا مشکلي دارند يا مردم جنوب شهر بيشتر بيمار مي‌شوند؟ اين گونه چرا نمي‌بينيد. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: اگر از سوي فرمانداري به تصويب نرسد طرح ترافيک لغو شده و همه براي ورود به محدوده مجاز خواهند شد.