واگذاري مميزي کتاب‌ها به ناشران


رئيس‌جمهور گفت: يک دوراني بود ورود به دانشگاه به معناي بي‌ديني بود. وقتي مي‌گفتند فلاني به دانشگاه رفت، انگار از بهشت به جهنم رفته است.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در سي و پنجين دوره جايزه کتاب سال گفت: اينکه علم در سياست وارد شود نکته مهمي‌است. کتاب نقش تحول ميان جامعه و جوانان ما داشته و دارد، انديشه نو ايجاد مي‌کند؛ انقلاب چگونه درست شد؟ از انديشه درست مي‌شود، انديشه است که حرکت و شرايط نو ايجاد مي‌کند که محيط جديد مي‌آفريند که در آن هم عقل رشد مي‌‌ند هم آينده‌نگري مردم ترسيم مي‌شود و در کنارش گاهي احساسات هم به وجود مي‌آيد که قيام و نهضتي ايجاد مي‌شود.
رئيس‌جمهور با اشاره به ريشه‌هاي انقلاب اسلامي‌افزود:‌ نقش نويسندگان، نقش مقالات در روزنامه‌ها، کتاب‌ها در اعلاميه‌ها يعني همان معجزه‌اي که معجزه تبيين اسلام بود که خداوند بزرگ اين معجزه بزرگ ما را گاهي اوقات تحت عنوان کتاب و گاهي به عنوان متن خواندني و قرآن ياد مي‌کند، دو نام اصلي قرآن مجيد کتاب و قرآن است که نشان مي‌دهد معجزه ما قرائت، کتاب و خواندن است.
وي تاکيد کرد: تا انديشه مکتوب نشود، نمي‌توانيم متوجه شويم که طرف چگونه است. در گذشته همين کتاب مرسوم بوده است، امروز جور ديگري شده ، صحفه نمايش آمده است.
رئيس‌جمهور خطاب به حضار گفت: شما همان حلقه وصلي هستيد که آينده را به گذشته را متصل مي‌کنيد،‌ اين گونه است که ما متوجه مي‌شويم شيخ انصاري، شيخ مفيد، فارابي چه مي‌نوشت با همين کتاب و مکتوب است که به انديشه‌هاي گذشته بر مي‌گرديم و در آينده با همين کتاب و بيان قضاوت خواهد کرد.
رئيس دولت دوازدهم با تاکيد بر اينکه کتاب آيينه تمام نماي انديشه فکر يک ملت در يک برهه تاريخي است که دوام مي‌آورد تاکيد کرد: امروز بار رسالت سنگيني بر دوش نويسندگان، فرهيختگان و عالمان است. براي آن که بتوانند هر آن چه براي جامعه ما مفيد لازم و ضروري است از طريق بيان، کتابت، تبيين زبان واقعيت‌ها بيان کنند بايد از اين فرصت محدود استفاده کرد، فرصت ما محدود است همه ما فرصت ۶۰ ساله و ۷۰ ساله داريم که نامحدود هم نيست، محدود است زمان نشاط و فراگيري بازهم محدودتر است زمان مفيد صد در صد نيست.
وي با بيان اينکه چرا برخي کتاب‌ها جاودانه مي‌شوند و برخي در همان چاپ اول مورد استقبال قرار نمي‌گيرد، گفت: ما آثار جاودانه‌اي از بسياري از دوره‌ها و قرن‌هاي گذشته داريم بايد ديد اين چه انديشه‌اي است که قرن‌ها نورافشاني مي‌کند و جاده را با فلش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد و اين به معناي آن است که يک انديشه بلند که همه ابعاد مسئله را مي‌بيند در پس اين متون وجود دارد.
رئيس‌جمهور افزود: البته بيشتر اين انديشه‌ها و آثار که به آنها اشاره شد از انديشه اسلام، امام و معصومين نشات گرفته اما آن بخش‌هايي که به خود انديشه اشخاص مربوط مي‌شد هم جاودانه بوده است و اينکه چرا مردم کتاب نمي‌خرند و نمي‌خوانند بخشي تقصير ما است چراکه بايد آنچه را بنويسيم که مردم تشنه آن هستند.
وي گفت: همين امروز در دنيا کتابي چاپ مي‌شود که مردم صبح زود صف مي‌کشند که کتاب را دريافت کنند و اين نشان‌دهنده آن است که آن نوشته و کتاب مبتني بر نياز جامعه ارائه شده است و اگر منطبق بر نياز مردم و جامعه مطلب و کتابي را بنويسيم حتماً مورد استقبال قرار مي‌گيرد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت بايد در اين زمينه تسهيل‌گر باشد و همچنين در بخش مميزي اقداماتي انجام دهد، گفت: زماني کتابي نوشته مي‌شود و در مميزي مي‌ماند و انشاا... که افراد متخصص در آنجا به کار گرفته مي‌شوند، کتابي نوشته بودم که در مميزي ماند و کارشناس مورد نظر در رابطه با يک کلمه‌اي از من معناي آن را سوال کرد.
وي افزود: وزارت ارشاد بايد مميزي را به انجمن‌ها، انديشمندان، ناشران بزرگ و فرهيختگان واگذار کند تا مميزي دقيق‌تر انجام شود. هرچه را بايد به اهلش واگذار کنيم موفق‌تر خواهيم بود.
روحاني ادامه داد: به طور مثال مي‌خواهيم يک نفر را کانديداي مجلس يا رياست‌جمهوري کنيم از چندين فيلتر مي‌گذرد در دنيا هم اين فيلترها وجود دارد اما دو، سه حزب بزرگ هستند که مي‌خواهند کانديداي خود را معرفي کنند و براي حيثيت و جذب، تمام فيلترها را در درون حزب مي‌گذارند و در نهايت يک نفر را انتخاب مي‌کنند. هر دو روش فيلتر است اما اين يک فيلتر طبيعي و در اختيار مردم و حزب است و در يک اتاق تصميم‌گيري نمي‌شود.
روحاني با تاکيد بر اينکه فرق تصميم در اتاق و سالن مطرح است، بيان کرد: يکي در اتاق سه در چهار تصميم مي‌گيرد و ديگري در سالن و به صورت جمعي تصميم‌ مي‌گيرد و البته من تصميم‌گيري در سالن‌ را مي‌پسندم و بايد بهترين راه را برگزينيم و انتخاب کنيم و در زمينه کتاب و فيلم و تئاتر و مسائل فرهنگي، هنري هم بايد به همين طريق باشد و بايد به بخش تخصصي واگذار کنيم.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: از وزير ارشاد مي‌خواهم که به ناشران کمک کنيم. بايد کاري کنيم که جامعه علاقمند به خواندن کتاب باشد. وزارت ارشاد کشف کند چرا جامعه امروز کمتر کتاب مي‌خواند. اگر دولت، صداوسيما، جامعه بايد به شيوه‌اي فرهنگ کتابخواني را منتقل کند، اقدام شود. وي با بيان اين‌که کتابخوان‌ها بيش از هر چيز از خواندن کتاب لذت مي‌برند، گفت: گاهي آدم وارد کتابخانه مي‌شود. گاهي بهترين جاي دنيا کتابخانه است. بوي کتاب و فضاي کتابخانه گاهي بهترين لذت را مي‌آفريند. 
روحاني خاطرنشان کرد: بايد جامعه را به کتابخواني تشويق کنيم. اگر آموزش و پرورش ما اشکال دارد، وزارت ارشاد به ما بگويد که بايد در مدارس چه کار کنيم. چرا در مدارس کشورهاي دنيا يک نوجوان کلاس دوم و سوم دبستان حداقل بايد در سال ۷ تا ۸ کتاب خوانده باشد اما ما چنين وضعي نداريم. دانش‌آموزان ما چند کتاب مي‌خوانند. کجا کنفرانس مي‌دهند.
رييس دولت دوازدهم با بيان اين‌که فضاي مجازي دنياي جديدي ساخته است، گفت: کلاس ما نشاط ندارد. دوره‌اي شما نويسندگان و نخبگان و فرهيختگان مي‌نوشتيد، مردم بايد مي‌خواندند. الان مردم کم‌کم مي‌نويسند و شما بايد بخوانيد. الان فضا دوطرفه شده است. گاهي شما يک مطلب علمي‌بيان مي‌کنيد و همزمان بايد بخوانيد. البته نويسندگان ابتدا بايد بخوانند تا بتوانند بنويسند. اما به هر حال زماني نويسندگان با اين فضا روبرو بودند که جوانان کتاب‌هايشان را مي‌خواندند و امروز بايد هم نوشته‌هاي جوانان را بخوانند و هم برايشان بنويسند.