مدیریت صنعت هوایی نیازمند بازنگری


گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي درجديدترين اظهارنظر خود اعلام کرده است که با توجه به بالابودن تعداد پروازهاي روزانه در فرودگاه مهرآباد و امام خميني (ره) امکان توقف و تعطيلي اين فرودگاه‌ها وجود نداشت و بايد در زمان بحران امکان مديريت پروازها به وجود آيد. به گفته عباس آخوندي در شرايط بحران سازمان هواپيمايي دو گزينه پيش‌روي خود دارد يکي باز باقي‌ماندن فرودگاه‌ها و از سرگيري پروازها در اولين فرصت و ديگري تعطيلي فرودگاه تا بهبود دوباره شرايط. هرچند راهکار دوم براي مسئولان فرودگاه شرايط راحت‌تري را فراهم مي‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطيلي دو فرودگاه اصلي خود را ندارد، زيرا به طور ميانگين روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود که تعطيلي سه روز منجر به لغو نزديک به ۱۷۰۰ پرواز مي‌شد که آثار تاخيري آن به شدت در روزهاي بعد خود را نشان مي‌داد. براي مقايسه با ديگر کشورها بايد پايين بودن تعداد هواپيما و پيري ناوگان ايران را لحاظ کرد، بنابراين هرچه تعداد لغو پروازها بيشتر مي‌شد آثار بعدي آن بر ساير پروازهاي برنامه‌ريزي شده افزايش مي‌يافت و ميزان نارضايتي را بالا مي‌برد. پايين بودن ظرفيت هتل‌هاي ايران نيز موضوع ديگري است که لغو پروازهاي بين‌المللي را با اما و اگر مواجه مي‌کرد.
 پاس‌کاري توپ تقصير در زمين مسئولان
متاسفانه در طول روزهاي گذشته به جاي ريشه کني مشکلات بوجود آمده در صنعت هوانوردي کشور، تنها مسئولان اقدام به پاسکاري توپ تقصير در زمين يکديگر کرده‌اند به‌طوري که از يکسو ايرلاين‌ها از شرايط بد فرودگاهي شکايت داشته‌اند و از سوي ديگر فرودگاه‌هاي تهران اعلام کردند که بسياري از پروازها به دليل نبود آمادگي از سوي ايرلاين‌ها لغو شده‌است. به طوري که چند روز پيش فرزانه شرفبافي مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد به سرعت توانست فعاليت خود را از سر بگيرد، اما ميزان بارش در فرودگاه امام خميني(ره) بسيار بيشتر بود و نزديک به ۷۰ سانتي متر در سطوح پروازي برف نشسته بود با وجود آنکه باند فرودگاه امام خميني(ره) باز شده بود، اما قسمت اپرون (پارکينگ هواپيما) مشکلاتي داشت و تجهيزات يخ زدايي و برف روبي فرودگاه امام (ره) جوابگوي اين حجم از بارش نبود. 
همچنين شهرام آدم نژاد مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني( ره) با تاکيد بر اينکه به طور قطع ايرلاين‌ها در اين روند يعني لغو و تاخير پروازها مقصر نيستند و نهايت تلاش خود را براي انجام پروازها انجام دادند، گفت: مهمترين مشکل در عدم انجام پروازها موضوع پشتيباني بود هر چند که تيم راهداري نهايت تلاش خود را براي بازگشايي اتوبان تهران – قم انجام داد، اما يکي از دلايل لغو پروازها نبود پشتيباني ايرلاين‌ها به دليل انسداد محور تهران – قم بود.
همچنين محمد دامادي عضو کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از اينکه آزادسازي نرخ بليت هواپيما به بهبود عملکرد ايرلاين‌ها منجر نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي نيازمند خانه تکاني اساسي است. وزير راه و شهرسازي بايد پاسخگوي مشکلات پيش آمده براي مردم در ضعف مديريت سازمان هواپيمايي کشوري و مسئولان اين بخش باشد. آزادسازي نرخ بليت هواپيما اين تبعات را به دنبال داشته و متاسفانه رقابتي شدن فروش بليت هم نتوانست مشکلات موجود در اين حوزه را ساماندهي کند.
سوالي که مطرح مي‌شود اين است که مقصر اصلي مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف در دو فرودگاه‌ تهران، شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور است يا شرکت‌هاي هواپيمايي؟ که دراين‌باره سيدحسين افضلي عضو کميسيون عمران مجلس درگفت و گو با «روزنامه تجارت» مي‌گويد: بدون شک تمام بخش‌هاي درگير با صنعت هوانوردي کشور بايد به صورت تحليلي واکاوي و بررسي کنند و ريشه مشکلات بوجود آمده طي بارش اخير برف را پيدا کنند تا در آينده مشکلاتي مشابه بحران اخير ايجاد نشود. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: به عنوان مثال اگر لازم است در بخشي هزينه‌اي شود، اما آن هزينه صورت نگيرد و پس از گذشت مدت زماني با وقوع بحراني صد برابر در آن بخش هزينه شود، بدون شک عملکرد صحيح و کارشناسانه‌اي نيست و باعث از بين رفتن اعتبار خواهد شد. به‌طور‌حتم اين موضوع به مديريت بحران مربوط مي‌شود. 
 صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: درجلسات متعددي که با مسئولان ذي ربط درحوزه صنعت هوانوردي از جمله مديرعامل شرکت فرودگاهي و ناوبري هوايي کشور، رييس سازمان هواپيمايي، مدير عامل شرکت‌هاي هواپيمايي و... برگزار شد، مسئولان در خصوص بحران اخير در دو فرودگاه شهر تهران توضيحاتي ارائه دادند، اما واقعيت امر اين است که صنعت هوانوردي کشور نيازمند به بازنگري است. 
اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: فرودگاهي که بناست 50 ميليون مسافر را جابه جا کند بدون شک در آئين‌نامه‌ها و استانداردهاي بين‌المللي مربوط به فرودگاه‌ها پيش بيني شده است که اگر فرودگاهي مجبور شود طي مدت زماني، تعداد بيشماري از مسافران را تا زمان برقراري پرواز معطل نگهدارد بايد خدمات رفاهي مناسب و کافي براي مسافران فراهم کند. به عنوان مثال در اين چند روز اخير اعلام شده است که سيستم کترينگ برخي از فرودگاه‌ها سالهاست اجرايي شده و بخش عمده‌اي از کار پيش‌رفته است، اما در‌حال حاضر به حال خود رها شده است، بدون شک اين عوامل آثار منفي خود را در شرايط بحراني مي‌گذارند. به طورحتم بايد از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم براي مقابله و رفع مشکلات در شرايط بحراني از سوي مسئولان در نظر گرفته شود.
سو استفاده بخش‌هاي خدماتي از مردم قابل دفاع نيست
عضو کميسيون عمران مجلس تاکيدمي‌کند: همچنين متاسفانه در بارش اخير برف عدم وجود نظارت بر عملکرد سيستم‌هاي رفاهي و بخش‌هاي خدماتي فرودگاه‌ها موجب نارضايتي حداکثري مسافران شده بود. به عنوان مثال رستوران يا سوپر مارکت‌هاي واقع در فرودگاه‌ها از اين شرايط بحراني حداکثر سواستفاده را بردند به‌طوري که اجناس و محصولات خود را با قيمت‌هاي نجومي‌به مردم مي‌فروختند، لذا اگر بخش‌هاي خدماتي در فرودگاه‌ها احساس کنند درشرايط بحراني مي‌توانند به راحتي از مردم پول‌هاي گزاف دريافت کنند و از اينکه اتفاقي به دليل عدم نظارت براي‌ آن‌ها رخ نمي‌دهد،خيالشان راحت باشد، اشکال از ماست. اين نماينده مردم اقليد در مجلس دهم تصريح مي‌کند: انتظار اين است که در مواقع و شرايط بحراني همه دست به دست هم دهند و کمک کنند،اما متاسفانه شرايط بوجود‌آمده در دو فرودگاه شهر تهران نشان داد که به‌هيچ عنوان نظارتي از سوي مسئولان اين فرودگاه‌ها بر عملکرد بخش‌هاي خدماتي و رفاهي صورت نمي‌گيرد.  عضو کميسيون عمران مجلس مي‌گويد: چارترکردن پروازها و آزادسازي نرخ بليت هواپيما در جهت رقابتي کردن ايرلاين‌ها بسيار عملکرد مناسب و صحيحي است، اما اينکه دوباره انحصاري شود و برخي ايرلاين‌ها با فشار بر مردم باعث ايجاد مشکلات براي آن‌ها شوند بدون شک عملکرد غلط و اشتباهي است. به‌طورکلي تمام اين موارد بايد در صنعت هوانوردي کشور مجدد مورد تجديد نظر و بازنگري مسئولان قرار گيرد و مطمئنم مسئولان صنعت هوانوردي در بحران اخير بهتر مي‌توانستند عمل کنند.