تکرار فاجعه پلاسکو؟

بیش از یک سال از فاجعه ساختمان پلاسکو تهران می‌گذرد. در طول این مدت بارها و بارها درباره آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌های مشابه پلاسکو در تهران هشدار داده شده است، ساختمان‌های مرتفعی که ایمنی چندانی ندارد و یک آتش‌سوزی ساده در آنها می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ مشابه آنچه در پلاسکو به وقوع پیوست شود. طبق تذکری که یک سال پیش مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس داد ، بیش از یکصد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد.
 آتش گرفتن طبقات زیرین ساختمان برق وزارت نیرو در خیابان ولی‌عصر (عج) تهران در صبح دوشنبه گذشته، متاسفانه وضعیتی را پدید آورد که هر آن احتمال تکرار فاجعه‌ای شبیه به پلاسکو در آن می‌رفت. 
آتش‌سوزی که در ساعت ۱۰:۰۶ صبح دوشنبه در ساختمان مزبور آغاز شد ساختمان‌های مجاور تخلیه و ساکنان به محل‌های امن منتقل شدند. به دلیل حرارت بالا امکان ورود آتش‌نشانان به طبقات منفی به سختی ممکن بود و شهردار تهران که صبح دیروز از محل بازدید کرد، از احتمال ریزش ساختمان با توجه به نشست بخش‌هایی از آن خبر داد.  ساوالان پور مسوول تاسیسات برق حرارتی وزارت نیرو در جمع خبرنگاران گفت: ۴۰۰ لیتر گازوئیل در حیاط برای مواقع ضروری و روشن کردن مشعل بوده  و اصلا بنزینی در طبقات پایین نبوده است.
سید جلال ملکی اظهارکرد: با توجه به حجم زیاد دود و حرارت بالا در طبقات پایین، منفذی در سقف طبقاتی ایجاد گردید تا هم تخلیه دود صورت گیرد و هم بتوانیم کف و فوم را به آتش تزریق کنیم. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: این عملیات، یک عملیات فرسایشی است و ما باید هم جان مأموران و هم موقعیت ساختمان رو در نظر بگیریم. همزمان با آتش‌سوزی، لوله آب در خیابان اصلی ولیعصر ترکیده و آب در خیابان و پیاده‌روهای ضلع شمالی میدان ولی عصر روان است. ساختمان شهید امین‌زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت که در ابتدای خیابان ملائی  قرار داشت تخلیه شد. بر اساس شنیده‌ها مساحت محل تجمع اسناد در طبقه منفی ۴ حدود ۴۰۰ متر مربع است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اعلام‌کرد: تمام تلاش خود را برای اطفای کامل حریق انجام دادیم با توجه به شکستن برخی شیشه‌های ساختمان، دستور تخلیه کامل نیروهای امدادی و اطراف ساختمان را داده‌ایم. همچنین سازمان اورژانس اعلام‌کرد: تعداد مصدومین آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو در تهران ۹ نفر بوده است که ۴ نفر در محل درمان شده‌اند و ۵ نفر به مرکز درمانی منتقل شده‌اند. همچنین ورود خبرنگاران به محل آتش‌سوزی محدود است و عکاسان برای عکاسی به نوبت به محل اعزام می‌شوند. محمدعلی نجفی شهردار تهران در جریان بازدید از آتش‌سوزی ساختمان ۸ طبقه خیابان ولیعصر اظهارکرد: این ساختمان از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه در حال سوختن است و براساس سخنانی که نیروهای آتش‌نشانی داشتند، محل آتش‌سوزی در محل بایگانی است و حجم زیادی از اسناد، مدارک و کاغذ در آن وجود داشته و دسترسی به طبقه منهای چهار بسیار دشوار بوده است و نمی‌توان در ابتدا به کانون آتش‌سوزی دسترسی پیدا کنند و از طریق حفره‌هایی که از طبقات دیگر ایجاد کردند، کنترل آتش را در دست گرفتند. شهردار تهران افزود: ساختمان‌های اطراف محل حادثه در بخش جنوبی، شرقی و غربی تخلیه شده‌اند و ساکنین نیز به هتل‌ها و مکان‌های امن منتقل شده‌اند. وی درخصوص ایمنی ساختمان نیز توضیح‌داد: تاکنون سه بار درخصوص ایمنی به این ساختمان تذکر داده شده و به دلیل دولتی بودن ساختمان، مشکلاتی درخصوص اجرای کامل این اخطارها وجود داشته است. شهردار تهران تأکید کرد: در اطراف همین خیابان، ساختمان‌های مشابه این ساختمان دولتی بسیار وجود دارد که اسناد و مدارک کاغذی در آنجا نگهداری می‌شود و باید ساختمان‌های دولتی و خصوصی که اسناد و مدارک نگهداری می‌کنند، به هشدارهای آتش‌نشانی توجه ویژه داشته باشند. 
نجفی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این ساختمان مقاوم‌سازی شده و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، پس از ۲۰ ساعت عملیات، حتماً ریزش می‌کرد، توضیح داد: مقاوم‌سازی شده است، این ساختمان یک عمر ۵۱ ساله دارد و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، نمی‌توانست این حجم از بار را تحمل کند. اخطارهایی که داده شده، درخصوص مسائل آتش‌نشانی است که اخطارهای ویژه‌ای است که به آن مسائل توجه نشده است؛ مجموعه اقداماتی که باید، انجام نشده است. همچنین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از آماده باش پلیس و تأمین امنیت ساختمان‌های اطراف ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در میدان ولیعصر خبر داد. همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر مشخص شدن علت حادثه آتش سوزی ساختمان برق حرارتی کاملا کذب است و قرار شده بعد از اتمام عملیات اطفای حریق، جلسات کارشناسی توسط آتش‌نشانان برگزار و علت حادثه اعلام شود.میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون چند علت برای وقوع این حادثه مطرح شده است، اظهارکرد: هیچ کدام از اعضای وزارت نیرو و شرکت‌های تابع آن نمی‌توانند علت حادثه را اعلام کنند و این موضوع تنها توسط آتش‌نشانان البته آن هم پس از بررسی تمام جوانب اعلام می‌شود. اظهارات جعفرزاده در حالی است که برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر مشخص شدن علت حادثه آتش‌سوزی عنوان کرده و گفته‌اند که کپسول اطفای حریق در طبقه منفی چهار ساختمان خودبه‌خود فعال شده و با پرتاب پودر اطفای حریق که با حرارت همراه بوده، روی اسناد و کاغذها پاشیده شده و موجب مشتعل شدن این کاغذها شده است.