جریمه سربازان غائب مشخص شد

گروه سیاسی‌: دیروز مجلس در ادامه جلسات خود برای بررسی بودجه، نشست علنی داشت.افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی، تعیین جریمه سربازان غائب و تخفیف ۷۰ درصدی خرید سربازی برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از جمله مهمترین مصوبات دیروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ بود.
در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی‌مصوب شد ۱۰ درصد به عوارض گمرکی اعم از سود بازرگانی برای واردات لوازم آرایشی افزوده شود.این مصوبه بند الحاقی به تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۹۷ است.از ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، ۱۵۰ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به مصوبه فوق داده شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌همچنین در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷، با تصویب جدول جریمه سربازان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه طبق سنوات گذشته عمل کرد.  در جلسه علنی دیروز  با تصویب مجلس به دولت اجازه داده شد، کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی‌که بیش از ۸ سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه معاف کند.تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی‌کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.
براساس مصوبه مجلس، مشمولان غائب زیر دیپلم ۱۰۰ میلیون ریال،‌ مشمولان غائب دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال،‌ مشمولان غائب فوق دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غائب لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال، مشمولان غائب فوق لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غائب دکترای عمومی‌علوم پزشکی ۳۵۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غائب دکترای تخصصی غیر علوم پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال و ‌مشمولان غائب دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد. براساس بند ۱ بند ب تبصره ۱۱، به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال،‌ ۱۰ درصد مبالغ جریمه پایه، اضافه و مدت غیبت بیش از ۶ ماه، یکسال محسوب می‌شود. براساس مصوبه دیگر مجلس در بند ۲  بند ب تبصره ۱۱ مذکور برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ هزینه کسر می‌شود. از ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس، ۱۲۵ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به مصوبه فوق داده شد.
همچنین مجلس در مصوبه‌ای تخفیف ۷۰ درصدی را برای خرید سربازی فرزندان مشمول افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفتند.این بند نیز با ۱۵۴ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.


گفتنی است، همچنین مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مصوبه‌ای مقرر کردند که اگر قبوض جرایم رانندگی تا پایان آذر ۹۷ پرداخت شود، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال ۹۶ بخشیده می‌شود.
عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی ثابت ماند
نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای زائرین اربعین را از پرداخت عوارض خروج معاف کردند و مقرر کردند نرخ عوارض خروج برای سفرهای زیارتی بدون تغییر بماند.
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی بند الحاقی سه تبصره ۱۱ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن در سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات براساس قانون بودجه سال ۹۶ (۳۷۵۰۰ تومان هوایی و ۱۲۵۰۰ تومان زمینی) اخذ می‌شود. به موجب مصوبه مجلس، زائرین اربعین که از تاریخ ۳ مهر ۹۷ تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.
لازم به ذکر است، هشتمین جلسه و پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۷  دیروز پایان یافت و  علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی‌در پایان جلسه علنی،ضمن بیان توضیحات مبسوطی درباره مصوبات مجلس در خصوص بودجه ۹۷، گفت که جلسه بعدی ساعت ۱۴ دوشنبه ۲۳ بهمن برگزار خواهد شد.وی همچنین تاکید کرد که تا زمان برگزاری جلسه علنی، کمیسیون تلفیق جلساتی را برای بررسی بیشتر بودجه برگزار خواهد کرد.
بررسی پرونده سعید طوسی  در فراکسیون امید
موضوع پرونده سعید طوسی همچنان بازتاب خبری دارد.سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌از نشست دوشنبه این فراکسیون درباره پرونده سعید طوسی و بازدید نمایندگان از زندان اوین خبر داد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیات رییسه فراکسیون امید روز دوشنبه‌،  نشستی را با معاون پارلمانی قوه قضاییه و وزیر دادگستری درباره نحوه تعامل مجلس و قوه قضاییه داشت که در این نشست درباره موضوع بازدید نمایندگان از زندان اوین و پرونده سعید طوسی بحث‌هایی مطرح شد.
وی افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که در جامعه و همچنین فضای مجازی در مورد پرونده سعید طوسی ایجاد شده، کمیته سیاسی فراکسیون امید گزارشی از روند کلی پرونده از ابتدا تاکنون ارائه کرد و وزیر دادگستری و معاون پارلمانی قوه قضاییه نیز توضیحاتی در این رابطه دادند.
پارسایی یادآور شد: نهایتا قرار شد مذاکرات مربوط به پرونده سعید طوسی در کمیته سیاسی و قضایی با مسئولین ذیربط از قوه قضاییه ادامه یابد.
سوال از رییس‌جمهور مجددا کلید خورد
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌هم خبر داد که سوال از رییس‌جمهور با ۷۶ امضا به این کمیسیون ارجاع شده است. سیدفرید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از این سوال از رییس‌جمهور در مورد موسسات مالی و اعتباری از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود که مسکوت گذاشته شد اما رایزنی‌ها ادامه داشت و نهایتا بعدازظهر دوشنبه،  هیات رییسه مجلس این سوال را با ۷۶ امضا به کمیسیون اقتصادی ارجاع کرد.
وی افزود: کمیسیون طبق ماده ۲۱۲ موظف است سوال را با حضور نماینده رییس‌جمهور و سوال‌کنندگان بررسی کند و نهایتا اگر سوال‌کنندگان قانع نشدند و بر طرح سوال خود اصرار کردند، سوال از رییس‌جمهور به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.