برای اصلاح جامعه لازم نیست در تریبون‌های عمومی‌به تندترین روش برخورد کنیم

نوه گرامی‌امام خمینی با بیان اینکه تمام هنر امام این بود که توانست فرهنگ و ارزش را عوض کند، تأکید کرد: برای اینکه جامعه  را درست کنیم لازم نیست در تریبون‌های عمومی‌گزینه آخر را بگوییم؛ به تندترین روش برخورد کنیم و بگوییم اسلام همین است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق گفت: اگر به مدنیتی که پیامبر (ص) فرمودند توجه دائم نداشته باشیم، چشممان را باز می‌کنیم و می‌بینیم که مظاهر جاهلیت همه جا را فرا گرفته است. مظاهر جاهلیت در طول زمان با خاصیت به روز شوندگی، دائما در حال بروز شدن هستند و مظاهر مدنیت در مقابل آن است. نوه امام خمینی افزود: من معتقدم مهمترین کاری که پیامبر (ص) کرد و مهمترین اعجازی پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) این بود که توانستند در جامعه‌ای که مظاهر جاهلیت در آن در حد اعلای خودش نمایان بود بیایند و با انقلاب‌ها و اصلاح‌های ارزشی این جامعه را از جاهلیت به طرف مدنیت بیاورند. وی اظهار داشت: اگر کسی مطالعه کند می‌بیند که ما جامعه‌ای عقب افتاده‌تر از عرب جاهلی نداشته‌ایم. حتی بعضی از کسانی که در این زمینه کار کرده‌اند معتقد هستند که خیلی از اشعاری هم که به دوران جاهلیت نسبت می‌دهند متعلق به آن زمان نیست. وقتی مستشرقین اواخر قرن نوزده کتاب‌های عربی که برای خودشان درست کرده بودند را بررسی کردند گفتند که باید اینها را کنار بگذاریم؛ چون یک سری اساطیر را به عنوان تاریخ قبل از پیامبر (ص) برای خودشان درست کرده‌اند. بعضی از آنها خودشان اقرار کرده‌اند. مثلا در کتاب «فی الأدب جاهلی» طاها حسین به صراحت می‌گوید خیلی از اشعاری که به نام عصر جاهلی معروف است معلوم نیست که متعلق به این دوران باشد. سید علی خمینی ادامه داد: مستشرقین گفتند ما این تاریخ‌هایی که برای خودشان نوشته اند را رها کنیم و به سراغ سنگ نوشته‌ها و کارهای باستان شناسی برویم. برای آن هم در اطراف دمشق تمدنی قبل از اسلام به دست آوردند و در حوزه حجاز، مکه و مدینه جاهلیت سیطره داشت و تمدنی در کار نبود؛ ارزش‌هایی وجود داشت که این ارزش‌ها بسیار پست بود. وی یادآور شد: پیامبر (ص) از دل این جامعه یک دولت شهر تأسیس کرد که تا سال‌های سال نسبت به کل دنیا تفوق علمی‌و تمدنی داشت. شما حتی اگر پیامبر را به عنوان یک رسول در نظر نگیرید و به عنوان یک فرد بزرگ در تاریخ بشر به او نگاه کنید می‌بینید که در طول تاریخ هیچ کس نداریم که این‌گونه باشد؛ یک نفر حرکت و اقداماتی را شروع کند که تا قرن‌ها جامعه‌ای که از حیث مظاهر جاهلیت در حد اعلا بوده تمدن کل دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. مسلمانان چگونه توانستند این مقدار تأثیرگذاری و پیشرفت داشته باشند؟ پیامبر (ص) جاهلیت را دگرگون کرد و به جای آن مدنیت را قرار داد.
نوه امام خمینی تأکید کرد: اگر به مظاهر مدنیت توجه نداشته باشیم می‌بینیم که مظاهر جاهلیت، با خاصیت به روز‌شوندگی، بر‌می‌گردند و جامعه ما در قرن حاضر به جامعه جاهلی تبدیل می‌شود. پیامبر (ص) با یک جامعه جاهلی رو‌به‌رو‌ شد و بعضی از مظاهر جاهلیت را مستقیما انکار کرد و گفت ایده‌ای که من دارم با نژادپرستی و بت‌پرستی سازگار نیست و اینها را به انقلاب‌های ارزشی پیامبر (ص) تعبیر می‌کنیم. وی گفت: انقلاب ارزشی یعنی  ساختاری را کاملا  در هم بکوبیم و یک ساختار جدید با محتوای جدید تأسیس کنیم. انقلاب ارزشی از حیث کار و تاثیر فرهنگی  بسیار دشوار است. درست کردن انقلاب‌های فرهنگی خیلی کار دشواری است؛ کاملا یک ایده را عوض کنید و جامعه هم آن را بپذیرد! لذا  پیامبر (ص) کار بسیار بزرگی کرده و در حیطه ارزش‌های جاهلیت دست به اصلاح ارزشی زده است؛ خیلی عجیب است. پیامبر اسلام یک سری از مظاهر جاهلیت را با همان شکل و شمایل و ساختار با یک تغییر بسیار کوچک در ظاهر پذیرفتند و آن مضمون جاهلی که در حد اعلای جاهلیت است را به مضمون مدنی با حد اعلای نگاه الهی تبدیل کردند.
سید علی خمینی با بیان اینکه یکی از مفاهیمی‌که پیامبر تغییر داد «مفهوم یاری» بود، تصریح کرد: این جمله را از عرب جاهلی بسیار شنیده اید که می‌گوید «بردارت را یاری کند؛ ولو اینکه ظالم باشد» معنای این گزاره  در یک جامعه بسیط این است که برادرت را یاری کن و در عصری که جامعه کمی‌ بزرگ‌تر می‌شود به این معنا می‌شود که  قبیله‌ات را یاری کن و در قرن حاضر می‌شود حزب و هم عقیده‌های سیاسی‌ات را یاری کن؛ حتی اگر ظالم باشند. این روند به روز شوندگی مظاهر جاهلیت است. حال پیامبر چه کرد؟ پیامبر فرمود من هم این را قبول دارم؛ اما یاری برادر ظالمت این است که نگذاری ظلم کند. یعنی پیامبر (ص) یک مبنای جاهلی را به مبنایی تبدیل می‌کند که امروز از عالی ترین مفاهیم بشری است. وی افزود: اگر گذشت زمان ما را به جایی برساند که به صرف اینکه هم حزب و هم عقیده هستیم، اگر کسی ظلم کرد به او کمک کنیم تا مثلا فیلمی‌غیر اخلاقی و به دروغ را منتشر کنیم این همان جاهلیت است منتهی با مظهری نو، پیامبر فرمود یاری جاهلی و یاری مدنی متفاوت است. در دوره بعد از پیامبر، خلیفه صحبت می‌کرد و یک نفر با شمشیر کج آمد و وقتی از او می‌پرسند که چرا با شمشیر کج آمده‌ای؟ گفت برای اینکه اگر کج حرف بزند راستش کنم. یاری به حکومت و نظام اسلامی‌این است که اگر شما دیدید در یک بخشی، نهادی، دولتی و قسمتی دارد ظلم می‌کند به او کمک بکنید که ظلم نکند.