می‌دانیم که صدای مردم را باید بشنویم

رئیس‌جمهور  با تبریک ایام دهه فجر به مردم، اظهار کرد: مردم خود انقلاب را به پیروزی رساندند. درود و سلام همه ما به امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در  نشست خبری روز گذشته خود گفت: انقلاب ما از وقتی که به پیروزی رسید و امروز که ۳۹ سال از این پیروزی می‌گذرد شاهد حضور مردم، نشاط آنان و استقامت‌شان در برابر انواع تهدیدها و نیز موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده‌ایم.روحانی با بیان اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه‌مان برای قرن‌های متوالی است، اظهار کرد: هیچ وقت نشده است این مردم را از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه ما نیز همان راه است و شیوه‌ها البته در سبک زندگی و اداره کشو باید رو به تعالی باشد.
وی با تاکید بر اینکه آن روز که انقلاب اتفاق افتاد نسل جوان‌مان کمتر از هفت میلیون از جمعیت را تشکیل می‌داد، اظهار کرد: باید نسل جوان‌مان که امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.روحانی با بیان اینکه جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، اظهار کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود.
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه؟ اظهار کرد: اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند.وی تاکید کرد: شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانیم که صدای مردم را باید بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به خاطر منطقه باقدرت‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبرو می‌شویم راه حل اصلی را راه حل مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم.وی در همین راستا ادامه داد: من یاد ندارم طی ۵ سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر اینکه درباره منطقه نیز صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم بوده، ایجاد صلح و ثبات بوده، هدفش این بوده که قدرتهای خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش اسلحه نباشند.


روحانی در پاسخ به این پرسش که  اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی‌انجام خواهد داد خاطر نشان کرد:بسیار خوشحالم که ترامپ بعد ا ز یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته فریادی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می‌کند، را عملی کند. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک  سال در برابر آمریکا مقاومت کند. ما نمی‌دانیم آمریکا در آینده می‌خواهد چه کند. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می‌خواهد بکند. نه فقط در مورد برجام بلکه در مورد سایر مسائل از جمله توافق تجاری آمریکا با اروپا، اروپایی‌ها نمی‌دانند ترامپ چه خواهد کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تایید کرده است.وی تصریح کرد: اشتباه ترامپ این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است در حالیکه برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند.
روحانی تاکید کرد: ما پیش بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا کنترل برنامه موشکی ایران می‌تواند به برهم خوردن برجام منجر شود و فرصت بین ایران و امریکا را از بین ببرد اظهار کرد: خیلی فرصت خوبی هم نبوده که آمریکا آن را از بین ببرد. برجام قابل مذاکره مجدد یا قابل بازنویسی نیست بلکه توافقی است که پس از 30 ماه تلاش امضا شده و شورای امنیت آن را تایید کرده است و بنابراین یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است.
بنابراین هیچ معنایی ندارد درباره برجام با هیچ کسی مجددا مذاکره کنیم.رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ اظهار کرد: این درست است که ما نباید فقط در جامعه مدنی به احزاب تکیه کنیم زیرا سمن‌ها بخش بزرگی از جامعه مدنی بوده که فعال و تاثیرگذارند. متاسفانه احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند و مثل مغازه‌های فصلی هستند در حالیکه باید در طول سال فعال باشند. این امید و آرزوی من است و دوست دارم که همه احزاب و سمن‌ها فعال باشند.روحانی در ادامه افزود: مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند. مسائلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسائل سیاسی نباشد. ممکن است ما بگوییم نان، بنزین، گازوئیل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسائل باشیم.